D
Deleted member 6393
Ik vind het wel eens leuk om wat dieper in te gaan op de techniek van het kabelnet.
Als ik terugkijk vanuit mijn huis, is de volgorde als volgt:
- Multitap waar zo'n 10 abonnees op zitten.
- Eindverdeler die meerdere multitaps voedt.
- Eindversterker die VHF en UHF versterkt en retourband passief met filter doorlaat.
- Groepsversterker die VHF en UHF versterkt, wel of niet versterking retourband? Verder verdeelelementen om de eindversterkers te voeden. Ook inkoppeling van 18-60 Volt, 50 Hz voeding voor de eindversterkers.
- Wijkcentrum met naast versterker VHF en UHF, wel of geen versterking retourband?, ook AM-VSB zenders en ontvangers voor de koppeling coax naar glasvezel. Ook hier de vraag: wordt de retourband ook versterkt?
- Lokaal centrum. Hier zitten meerdere wijkcentra op. Voor RTV signalen kan een hele stad verzorgd worden. Hoe zit het met On Demand en Internet. Hoeveel wijkcentra delen dezelfde On Demand en Internet kanalen?
Wat de retourband betreft: ik heb wel eens gelezen dat retourbanden van meerdere wijkcentra gestapeld worden door frequentievermenigvuldiging en dan het glasvezelnet worden opgestuurd. Dit principe wordt trunking genoemd. In het lokaal centrum worden ook lokale zenders ingekoppeld.
- Kopstation waar alle algemene zenders worden ingekoppeld van glasvezelaanvoer of satelliet.
Een ieder met kennis van zaken, graag correcties en/ of aanvullingen.
Vooral waar Internet en telefonie wordt ingekoppeld.
Het is toch geweldig om te weten hoe technisch al het mooie dat de kabel te bieden heeft, tot ons komt!
Als ik terugkijk vanuit mijn huis, is de volgorde als volgt:
- Multitap waar zo'n 10 abonnees op zitten.
- Eindverdeler die meerdere multitaps voedt.
- Eindversterker die VHF en UHF versterkt en retourband passief met filter doorlaat.
- Groepsversterker die VHF en UHF versterkt, wel of niet versterking retourband? Verder verdeelelementen om de eindversterkers te voeden. Ook inkoppeling van 18-60 Volt, 50 Hz voeding voor de eindversterkers.
- Wijkcentrum met naast versterker VHF en UHF, wel of geen versterking retourband?, ook AM-VSB zenders en ontvangers voor de koppeling coax naar glasvezel. Ook hier de vraag: wordt de retourband ook versterkt?
- Lokaal centrum. Hier zitten meerdere wijkcentra op. Voor RTV signalen kan een hele stad verzorgd worden. Hoe zit het met On Demand en Internet. Hoeveel wijkcentra delen dezelfde On Demand en Internet kanalen?
Wat de retourband betreft: ik heb wel eens gelezen dat retourbanden van meerdere wijkcentra gestapeld worden door frequentievermenigvuldiging en dan het glasvezelnet worden opgestuurd. Dit principe wordt trunking genoemd. In het lokaal centrum worden ook lokale zenders ingekoppeld.
- Kopstation waar alle algemene zenders worden ingekoppeld van glasvezelaanvoer of satelliet.
Een ieder met kennis van zaken, graag correcties en/ of aanvullingen.
Vooral waar Internet en telefonie wordt ingekoppeld.
Het is toch geweldig om te weten hoe technisch al het mooie dat de kabel te bieden heeft, tot ons komt!

As het wel lukt, is het mooi meegenomen