• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Opbouw kabelnet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6393
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 6393

Ik vind het wel eens leuk om wat dieper in te gaan op de techniek van het kabelnet.
Als ik terugkijk vanuit mijn huis, is de volgorde als volgt:
- Multitap waar zo'n 10 abonnees op zitten.
- Eindverdeler die meerdere multitaps voedt.
- Eindversterker die VHF en UHF versterkt en retourband passief met filter doorlaat.
- Groepsversterker die VHF en UHF versterkt, wel of niet versterking retourband? Verder verdeelelementen om de eindversterkers te voeden. Ook inkoppeling van 18-60 Volt, 50 Hz voeding voor de eindversterkers.
- Wijkcentrum met naast versterker VHF en UHF, wel of geen versterking retourband?, ook AM-VSB zenders en ontvangers voor de koppeling coax naar glasvezel. Ook hier de vraag: wordt de retourband ook versterkt?
- Lokaal centrum. Hier zitten meerdere wijkcentra op. Voor RTV signalen kan een hele stad verzorgd worden. Hoe zit het met On Demand en Internet. Hoeveel wijkcentra delen dezelfde On Demand en Internet kanalen?
Wat de retourband betreft: ik heb wel eens gelezen dat retourbanden van meerdere wijkcentra gestapeld worden door frequentievermenigvuldiging en dan het glasvezelnet worden opgestuurd. Dit principe wordt trunking genoemd. In het lokaal centrum worden ook lokale zenders ingekoppeld.
- Kopstation waar alle algemene zenders worden ingekoppeld van glasvezelaanvoer of satelliet.
Een ieder met kennis van zaken, graag correcties en/ of aanvullingen.
Vooral waar Internet en telefonie wordt ingekoppeld.
Het is toch geweldig om te weten hoe technisch al het mooie dat de kabel te bieden heeft, tot ons komt! :)
 
Jammer dat niemand blijkbaar meer weet van de opbouw. Ik vind dat zeer interessant maar het is schijnbaar zo geheim of zodanig specialistisch dat niemand kan antwoorden.
 
ik kan alleen maar zeggen dat je verhaal redelijk klopt. Alleen dat zgn wijkcentrum en lokaal centrum volgens mij vaak 1 zijn.
 
Je zal het met algemene informatie moeten doen. Ik denk dat UPC of Ziggo niet veel loslaten over hun kabelnetwerk, onder de motto bedrijfsgheim.

Waar ik woon, kijk ik op een datacentre van de KPN. Daar komt ook de gewone man niet binnen, alleen ter zake doende mensen.
 
Op de website van NLKabel heb ik een vrij mooie afbeelding gevonden. Voor een leek is dit wel een mooi plaatje van hoe een kabelnet is opgebouwd, meer niet. Meer details krijg je denk ik niet los van de kabelboeren zoals breen1969 heeft aangegeven.
 

Bijlagen

  • HFCNL.png
    HFCNL.png
    92,7 KB · Weergaven: 228
Is wel leuk idd hoe hybride coax netwerk werkt, bij mij aan de overkant staat wijkcentrale van upc, Heb toen 1 keer binne mogen kijken en ziet er erg ingewikkeld uit, 2 racks vol met servers(of is het glas coax converters) en glasvezelkabels en berg herry van airco en fans, als ze er weer eens zijn zal ik eens vragen of ik foto ervan mag maken(al denk ik niet)
 
Devil-Strike.net zei:
Is wel leuk idd hoe hybride coax netwerk werkt, bij mij aan de overkant staat wijkcentrale van upc, Heb toen 1 keer binne mogen kijken en ziet er erg ingewikkeld uit, 2 racks vol met servers(of is het glas coax converters) en glasvezelkabels en berg herry van airco en fans, als ze er weer eens zijn zal ik eens vragen of ik foto ervan mag maken(al denk ik niet)

Bij mij staat er een KPN/Getronics datacentre aan de overkant, daar kom je niet zo snel in. Ik denk dat ze daar geen liefhebber van zijn, om foto's te maken. :) Geld ook voor wijkkasten van UPC
 
breen1969 zei:
Bij mij staat er een KPN/Getronics datacentre aan de overkant, daar kom je niet zo snel in. Ik denk dat ze daar geen liefhebber van zijn, om foto's te maken. :) Geld ook voor wijkkasten van UPC

Ik weet het heb toen zelf gameserver hosting gedaan in redbus datacenter en ook daar moest je van alles meenemen voordat je erin kwam, maar bij upc netwerk beheer ken ik een paar mensen en als die toevallig aan het werk zijn daar kan ik het altijd proberen :)
 
Devil-Strike.net zei:
Ik weet het heb toen zelf gameserver hosting gedaan in redbus datacenter en ook daar moest je van alles meenemen voordat je erin kwam, maar bij upc netwerk beheer ken ik een paar mensen en als die toevallig aan het werk zijn daar kan ik het altijd proberen :)

Proberen kan geen kwaad, maar ga er niet van uit dat het even snel geregeld is ;) As het wel lukt, is het mooi meegenomen :)
 
Terug
Bovenaan