• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met CableCard

Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Interessant nieuws op Engadget:
https://www.engadget.com/2007/11/26/switched-video-on-cable-coming-to-tivo-in-2008/
TiVo and the National Cable and Telecommunications Association (NCTA) have announced a new external adapter that will allow cable operators to roll out switched video while still playing nice with third-party devices like the TiVo HD and Series3

Interessant, omdat de VS kabelaars Switched Video on Cable gaan gebruiken om bandbreedte problemen te gaan oplossen. Zo denkt Comcast hiermee 800 HD kanalen te kunnen bieden in 2009. Quote:
It's a bit harder for cable companies, which have a finite amount of bandwidth available in their infrastructure. Fortunately for them, advances have made it possible to squeeze more content down their fiber and copper wiring, and some of them are starting to use Switched Digital Video.

SDV sends video to neighborhood nodes from the cable company, but it doesn't go to individual subscribers until it is requested. So if someone on the node decides they want to watch Ace Ventura: Pet Detective in HD, the channel carrying the movie will be given the bandwidth necessary to deliver it to the home. Companies that are using IPTV, like AT&T is for U-Verse, avoid the bandwidth problem altogether by only transmitting a handful of channels to a subscriber at any given time.

Nadeel van deze techniek was tot nu toe alleen dat alle bestaande 3rd party apparatuur, zoals Tivo's en CableCard receivers, hiermee niet overweg kunnen.

Deze nieuwe ontwikkeling maakt dus SDV mogelijk terwijl je gewoon je eigen Tivo of CableCard receiver kan blijven gebruiken.

Nu alleen nog maar hopen dat ook de NL kabelaars op deze trend inspringen: dan hoeven we voorlopig nooit meer te horen dat bandbreedte een bottleneck voor meer kanalen is terwijl we wel eigen STBs en PC insteekkaarten kunnen gebruiken.

sdv.png
 
Ik denk dat je dan in Nederland zal zien dat de kabelbedrijven steeds meer IP-TV gaan toepassen om meer kanalen aan te kunnen bieden, voor UPC geldt immers dat alle kabel ontvangers al voorzien zijn van een DOCSIS modem voor het benodigde retourkanaal en OpenTV dat gebruikt kan worden voor het selecteren van kanalen die je via een IP-TV verbinding aangeleverd krijgt. Ook bij de Zesko kabelbedrijven zie je over enige tijd een PVR verschijnen met OpenTV en DOCSIS support zodat ze ook aan IP-TV kunnen gaan doen.

Voor de Zesko kabelbedrijven geldt overigens dat er nog geen gebrek is aan bandbreedte. Er is nog best wat vrije ruimte te vinden op de kabel, alleen hebben de Zesko kabelbedrijven liever de hand op de knip voorwat betreft de uitgaven aan hardware om de vrije frequenties in gebruik te nemen. Multiplexers, QAM modulatoren en dergelijke hardware zijn duur, dus stellen ze dat zo lang mogelijk uit.
 
Re: Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met Cable

Deze nieuwe ontwikkeling maakt dus SDV mogelijk terwijl je gewoon je eigen Tivo of CableCard receiver kan blijven gebruiken.

Maar zouden er andere addertjes onder het gras zijn? @Home is namelijk onlangs met QAM256 proeven begonnen, waarom zouden ze dat doen als 'Switched Video' tot de mogelijkheden behoort? ::)
 
Re: Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met Cable

Apple740 zei:
Maar zouden er andere addertjes onder het gras zijn? @Home is namelijk onlangs met QAM256 proeven begonnen, waarom zouden ze dat doen als 'Switched Video' tot de mogelijkheden behoort?
Wat dacht je van goedkoper? QAM256 is een mogelijkheid die op de meeste multiplexers en QAM modulators al aanwezig is en ook ondersteund wordt door de gebruikte kabelontvangers. Er hoeft dus niet in hardware geïnvesteerd te worden, dat in tegenstelling tot het gebruik van switched video. QAM256 wordt door de meeste kabelbedrijven echter niet gebruikt voor DVB-C omdat QAM256 gevoeliger is voor storingen dan QAM64. Het stelt ook hogere eisen aan de binnenhuis bekabeling/installatie bij de abonnees. Gezien de ontvangst problemen die je nu al ziet bij QAM64 is de verwachting dat die problemen alleen maar zullen toenemen wanneer QAM256 wordt toegepast.

Kabelbedrijven gebruiken QAM256 eigenlijk alleen voor Internet modems en dan eisen ze over het algemeen dat je het modem in de meterkast plaatst, of in ieder geval dicht op het Abonnee Overname Punt (AOP) zodat er zo min mogelijk problemen kunnen ontstaan als gevolg van een slechte binnenhuis installatie. Bij TCP/IP verbindingen heb je dan nog de mogelijkheid van resends als de pakketjes niet goed overkomen zodat je als gebruiker niet snel iets merkt als de verbinding iets hapert, maar bij de broadcasting techniek van DVB-C ga je dat onmiddelijk zien in het beeld. En bij DVB-C is het meestal geen optie om de kabel ontvanger dicht bij het AOP te plaatsen.

In geval van de Zesko kabelbedrijven kan je QAM256 zien als een kosten besparingsmaatregel. Er is nog voldoende ruimte op de kabel om extra digitale TV multiplexen bij te plaatsen, maar de daarvoor benodigde hardware is duur wat de investeringsbedrijven achter Zesko niet leuk zullen vinden. Dus proberen ze de capaciteit van de bestaande multiplexen uit te breiden waarbij ze het kennelijk voor lief nemen dat de hoeveelheid problemen gaan toenemen.
 
Re: Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met Cable

Klinkt erg mooi. Maar eer dit in Europa wordt ingevoerd zijn er denk wel weer een paar jaartjes voorbij. En ik zie de eerste klachten al weer voor me "Wat duurt het zappen toch lang".
 
Re: Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met Cable

homeboynl zei:
ik zie de eerste klachten al weer voor me "Wat duurt het zappen toch lang".

Dit zou voor een deel opgelost kunnen worden door de meest bekeken kanalen (pak 'm beet een
stuk of 30) wel continue te streamen. Pas als je bij een impopulair kanaal of kanalenreeks komt duurt
het even wat langer. Met deze methode zou je al een sloot aan bandbreedte vrij kunnen maken t.o.v. de huidige
situatie.

Ik zit trouwens gelijk aan het volgende te denken; als we straks favourietenlijsten krijgen die gesorteerd kunnen worden
dan zou de server aan de hand van die lijsten (door ze in te lezen) kunnen bepalen welke kanalen "populair" zijn, en deze dus continue te streamen. De server maakt dus als het ware een gemiddelde van alle favourietenlijsten en zendt die kanalen continue uit.
 
Re: Ontwikkelingen in de VS: Switched Video on Cable mogelijk in combi met Cable

homeboynl zei:
Klinkt erg mooi. Maar eer dit in Europa wordt ingevoerd zijn er denk wel weer een paar jaartjes voorbij. En ik zie de eerste klachten al weer voor me "Wat duurt het zappen toch lang".

Tja, het is natuurlijk een beetje kip en ei. Kabelaars: 'We gaan niet extra investeren in extra kanalen als er toch geen HD content aangeboden wordt in NL', aanbieders: 'We gaan niet investeren in HD als de kabelaars het toch niet fatsoenlijk kunnen aanbieden'.

Ik heb alleen in zoverre hoop dat glasvezel concurrentie natuurlijk wel wat kan doen hier: op glasvezel zou genoeg bandbreedte moeten zijn, bovendien begrijp ik uit berichten op het XMS gebruikersforum dat XMS direct naar IP TV gaat over glasvezel en dus sowieso geen bandbreedte issues heeft.

Kijk: als UPC straks zowel voor internetsnelheden als TV aanbod zwaar door glasvezel voorbij wordt gestreefd zal UPC toch ook moeten reageren.

Blijft wel het feit dat er dan natuurlijk ook wel HD kanalen moeten zijn om uit te zenden.

Wat dat traag zappen betreft: een mooie oplossing zou idd de suggestie van Apple zijn. Maar anyway: als je mij 800 HD kanalen geeft met zinnige content kan ik me best over iets trager zappen heenzetten ;) Voor de huidige pak en beet 50 HD kanalen die nu al in de VS te zien zijn trouwens ook al.
 
Terug
Bovenaan