• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

onscherp beeld buitenkanten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter leonos
  • Startdatum Startdatum
L

leonos

Ik merk de laatste tijd dat het beeld op verschillende zenders wel goed scherp is in het midden, maar aan de zijkanten of hoeken van het beeld erg wazig in diverse scenes. Programmas waarbij je dit zeer duidelijk ziet zijn wie is de mol of zojuist bij sbs6, rijdende rechter. Maar ook bij andere programma's zie ik dit verschijnsel. Ik heb zojuist ook met de app tegelijk gekeken naar de rijdende rechter, maar ook in de app precies hetzelfde als op tv. Rare is dat de logos in de hoeken wel scherp blijven.
Netflix of rtlZ hebben dat probleem niet. Dus mijn conclusie is dat het niet aan de televisie ligt omdat het ook in de horizon app duidelijk zichtbaar is. Is het mss een camera issue van de opnames (dat ze goedkopere camera's gebruiken)

Zijn er andere die dit ook hebben gemerkt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staat je TV/decoder niet ingesteld op een 'smart' beeldformaat? Bij sommige TV's/decoders wordt in dit beeldformaat namelijk het beeld vervormd aan de zijkanten en krijg je aan de zijkanten een breder en waziger beeld te zien, maar in het midden wel scherp.

Deze 'smart' functie bestaat vooral om 4:3 materiaal schermvullend te maken, zonder dat het beeld uitgestrekt alteveel uitgerekt wordt. Het idee is dat je toch naar het midden kijkt en het dus niet zou opvallen.

Als het goed is ben je van het probleem af door het standaard beeldformaat te wijzigen naar 'volledig'.
 
Is het niet het bokeh effect wat je juist krijgt met duurdere camera's?

Die proberen weer te geven hoe het menselijk oog ook werkt. Hetgeen waar je op focust is scherp en zaken met een andere diepte zijn onscherp.
 
Terug
Bovenaan