• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Onduidelijke AOP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
361
Digitale TV
  1. Ziggo
Het viel me tijdens het kijken in me nieuwe apparement op dat de groene kabel in de meterkast ophoudt en van daaruit wordt doorgetrokken met een witte kabel naar de huiskamer. Nu is mij een beetje onduidelijk of het AOP nu in de huiskamer zit (bij de wandcontactdoos) of waar de groene kabel stopt.

Ik wil namelijk mijn wifi modem in de meterkast plaatsen. Kan ik daar nu gewoon een ES-02 splitter plaatsen of mag ik echt pas aan de bekabeling komen voorbij de wandcontactdoos?

Misschien iemand hier met dezelfde situatie die tips voor me heeft, of hoe jullie het hebben aangepakt?
 
Op de groene kabel zet je een Tras-1000 aansluitdoos. Daarop sluit je de witte kabel met een kabelkeur stekker weer aan. Als je het modem krijgt zet je het internetfilter op de tras1000 en je modem sluit je daarop aan en de witte kabel weer. In plaats van het internetfilter kun je ook een versterker (met retourkanaal voor het modem) aanschaffen.
 
Op de groene kabel zit dus geen TRAS-1000 maar direct een witte kabel gekoppeld met f-connectors. Die witte kabel lijdt naar de TRAS-1000 in de huiskamer met internetfilter. Maar ik wil die modem dus niet in de huiskamer hebben maar in de meterkast. Maar ik kan dan toch gewoon in princiepen zelf een TRAS-1000 met internetfilter of een spiltter monteren?

Ik had zelf al bedacht om gewoon de ES-02 splitter tussen de witte en groene kabel te plaatsen (gewoon F connector los schroeven en daar op schroeven) en dan op de andere uitgang nog een kabel plaatsen die naar de modem gaat.

Maar ik weet dus niet of dat zo mag omdat er geen TRAS-1000 zit waar die hoort te zitten. Want daar zit enkel een F connector naar een andere kabel die naar de TRAS-1000 lijdt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de groene kabel zit dus geen TRAS-1000 maar direct een witte kabel gekoppeld met f-connectors. Die witte kabel lijdt naar de TRAS-1000 in de huiskamer met internetfilter. Maar ik wil die modem dus niet in de huiskamer hebben maar in de meterkast. Maar ik kan dan toch gewoon in preciepen zelf een TRAS-1000 met internetfilter of een spiltter monteren?

Ja, maar geen eigen splitter gebruiken dus !
Een TRAS-1000, dat is je AOP en daarop kun je de splitter die bij je modem is geleverd aansluiten, of als je die nog niet hebt de witte kabel via een stekker.

Dus niet direct een splitter op de groene kabel zetten !
 
Maar waarom zou dat niet mogen? Wat doet de TRAS-1000 wat de splitter niet doet?
 
Maar waarom zou dat niet mogen? Wat doet de TRAS-1000 wat de splitter niet doet?

De TRAS-1000 zorgt voor een galvanische scheiding van het kabelnet met je binnenshuis net. Dat is voor de electrische veiligheid dus. Verder zorgt het voor een goede (hoogfrequente) afsluiting met de juiste impedantie zodat o.a. jouw huisinstallatie niet kan storen richting het kabelnet. Als je zelf ondeugdelijke splitters of aansluitingen hebt kan jouw aansluiting ruis en rommel het kabelnet insturen waardoor jouw buren problemen krijgen. Er hoort op een Ziggo aansluiting dus een TRAS1000 (of ander type oudere doos) te zitten. Wat je daarachter doet met splitters is jouw eigen verantwoording, maar dit hoort er te zitten. Je zult vermoedelijk ook problemen met internet krijgen als je een splitter in je groene kabel zit dus dat wil je vermoedelijk niet. :wink:
 
Ok dankjewel. Gewoon de wandcontactdoos daar dus monteren. Maar is dit dan vooral ook de voorkeur van Ziggo? Want op mijn oude studentenkamer (UPC) was het AOP gewoon een kastje wat eigenlijk er hetzelfde uit zag als een splitter, maar dan met 1 uitgang.
 
Het AOP zit aan de groene kabel, en vaak in de meterkast en is zo'n tras1000 of een voorganger. Een koppeling naar een witte kabel zou niet mogen. Het lijkt erop of iemand dat dus ooit heeft gewijzigd.
 
Ok dankjewel. Gewoon de wandcontactdoos daar dus monteren. Maar is dit dan vooral ook de voorkeur van Ziggo? Want op mijn oude studentenkamer (UPC) was het AOP gewoon een kastje wat eigenlijk er hetzelfde uit zag als een splitter, maar dan met 1 uitgang.

Kan je niet zien of er in de meterkast, waar nu de witte kabel middels F-connectoren verbonden is met de groene kabel, ooit de TRAS-1000 gemonteerd is geweest (gaatjes in de achterwand van de meterkast o.i.d.)? Kan het me bijna niet anders voorstellen, daar Ziggo normaal gesproken niet op deze manier de boel aflevert. Ik heb namelijk ook het zware vermoeden dat iemand achteraf de aansluiting zelf gewijzigd heeft, om op die manier de AOP naar de woonkamer te verplaatsen. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de AOP (TRAS-1000) weer vanuit de woonkamer terugplaatsen in de meterkast. De witte kabel kun je dan vervolgens eventueel gebruiken voor de aansluiting van je TV of ontvanger in de woonkamer. Kijk wel even of de gebruikte witte kabel fatsoenlijke kwaliteitskabel is, en niet zo maar de eerste de beste huis- tuin- en keukencoax. Kan een hoop teleurstellingen voorkomen. Daar er F-connectoren gebruikt zijn voor de verbinding van groen naar wit, lijkt me echter dat de kabel ook wel goed zal zijn. Eerst echter altijd de AOP (TRAS-1000) terugplaatsen en vanuit deze pas verder borduren. Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan