• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

ondergrondse kabel kapot??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter huppie
  • Startdatum Startdatum
H

huppie

Bij het spitten in de tuin heb ik met de spade per ongeluk de groene kabel (die zich op 25-30 cm onder het maaiveld bevindt) geraakt.

Gevolg: de groene buitenmantel en de kopermantel van de kabel zijn er op twee plekken over een lengte van enkele centimeters afgestript, tot op de witte coating. Deze witte coating is ogenschijnlijk nog intact. Internet, tv en telefoon werken nog probleemloos.

Mijn eerste vraag: kan ik dit zo laten of moet ik een monteur laten komen om de kabel te repareren?

Tweede vraag: ik las op internet dat kabels minimaal 60 cm onder het maaiveld moeten liggen. Deze kabel ligt maar 30 cm onder de grond. Kan UPC dit gedaan hebben? Want dan zijn de reparatiekosten ook voor UPC/Ziggo, zou ik zeggen. Extra info: ons huis is gebouwd begin jaren 60. Wij wonen er zelf vanaf 2000.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Dit moet echt worden gerepareerd.
Er kan nu water in de kabel komen en dan krijg je echt problemen.

Voor nu de beschadiging isoleren met isolatietape (elektriciteitstape). Eventueel ducttape o.i.d.

Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk (of webcare) voor de problemen beginnen.
Ik weet niet hoe Ziggo omgaat met de kosten maar ik vermoed dat ze het voor hun rekening zullen doen. Het is tenslotte hun kabel die ze niet diep genoeg in jouw grond hebben liggen.
 
Ja klopt de kabel zou op een diepte van 60 cm moeten liggen. Je mag eisen dat ze de kabel dieper in de grond gaan leggen aangezien de grond dan toch open gaat zal een aannemer van UPC altijd een nieuwe kabel leggen. Als ze de kabel gaan repareren zal er een koppeling geplaatst worden welke meer demping geeft en je signaal verslechterd. (wat niet altijd tot problemen lijd)
 
Die coax verbinders (bv Hirschman KVB c12-c12) dempen maar heel weinig.
 
Dat word Ziggo contacteren.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Ben benieuwd of Ziggo meegaat met de gedachte dat dit hun verantwoordelijkheid is. Ik kan me indenken dat ze zeggen dat ik (of een eerdere bewoner) die kabel zelf zo gelegd heb.

Mochten er nog problemen / ontwikkelingen zijn ivm met dit topic dan meld ik me weer.
 
Kabel zelf gelegd?
Ik denk niet dat Ziggo dat gaat zeggen hoor, kan mij niet voorstellen dat ze zo'n kabel aangesloten zouden hebben.
Denk toch eerder dat de toenmalige aannemer die de kabel gelegd heeft iets te gemakkelijk gewerkt heeft.
 
De monteur heeft de kabel gerepareerd (kabelmof). Hij kon niet zeggen of de kosten voor mij zijn. Daar beslist backoffice over. Hij heeft wel foto's gemaakt, een beschrijving van de situatie opgesteld en in zijn aantekeningen gezet "verhaalbaarheid discutabel".

Vandaag de helpdesk gebeld. Nadat medewerker met leidinggevende had overlegd kreeg ik te horen dat de beslissing over een week bekend is. Leidinggevende moet eerst beter naar de case kijken, waarbij met name de "interne melding"(?) van de monteur wordt meegenomen.
 
Robert Koopman zei:
Kabel zelf gelegd?
Ik denk niet dat Ziggo dat gaat zeggen hoor, kan mij niet voorstellen dat ze zo'n kabel aangesloten zouden hebben.
Denk toch eerder dat de toenmalige aannemer die de kabel gelegd heeft iets te gemakkelijk gewerkt heeft.
Lijkt me heel goed mogelijk.
Overigens hebben ze volgens mij altijd het kabelleggen uitbesteed aan externe bedrijven. Ik kan me voorstellen dat ze zelf niet eens een afdeling hebben die kabels legt. Dan die genoemde minimaal 60 cm diepte. Voor elektriciteitskabels geldt inderdaad dit voorschrift en hoogspanningskabels liggen nog dieper. Maar het is me niet bekend of het voorschrift ook geldt voor tv-kabels e.d. in particuliere grond.
 
[OT]
Weet iemand wat de kleur is van de buitenmantel glaskabel zoals die de grond in gaat?
 
Terug
Bovenaan