• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

onaangekondigde firmware update midden op de dag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter willemb2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
W

willemb2

Vandaag is onaangekondigd, midden op de dag de firmware van mijn Ubee 3200 Wifi modem ge-upgrade (van 9.9.5007 naar 9.9.5010). Daarbij zijn de instellingen teruggezet naar standaard. Dat laatste heb ik in ruim een jaar dat ik bij Ziggo zit nu 4 keer gehad. Ik heb heel veel eigen instellingen voor DHCP, VPN, port forwardings enz. Na de eerste keer ben ik backups gaan maken en daar heb twee maal mee kunnen herstellen. Maar nu blijkt de backup die ik onder een vorige versie gemaakt heb niet bruikbaar onder de nieuwe firmware! Ik krijg "Error converting one or more entries" en daarna "IMPORT FAILED: File not recognized".

Mijn modem wordt nog veel vaker opnieuw opgestart zonder terugzetten van de standaard instellingen of upgrades, vooral de laatste maanden 2-4 keer per maand. Ik merk dan dat ik geen Internet heb en de webinterface van de Ubee niet kan bereiken. Als ik er na een paar minuten weer in kom zie ik aan de System Up Time dat hij net opgestart is. Nee, het komt niet door stroomstoringen, mijn modem zit op een UPS.

Mijn vragen:
  • Vindt Ziggo dit normaal? Als Ziggo werkzaamheden heeft aan de verbindingen hier in de wijk krijg ik wel altijd tevoren bericht en ze doen dat altijd tussen 1 en 6 uur 's nachts.
  • Vinden jullie dit normaal?
  • Worden bij Ubee firmware upgrades altijd de instellingen overschreven? Ik heb ervaring met tientallen ADSL-modems en routers. Nooit meegemaakt.
 
Updates van firmware zullen altijd op deze manier gaan. Als Ziggo dit niet doet dan krijg je het probleem dat elke gebruiker weer een andere versie gebruikt omdat ze vergeten zijn bij te werken of dit niet willen.

Als er dan een probleem is dan zal de helpdesk dus alsnog hierop moeten wijzen omdat de update mogelijk de problemen al oplost. Tevens zullen er bij bv een upgrade qua snelheid je firmware niet juist zijn icm het profiel.

Qua instellingen kan er altijd wel een keer iets fout gaan. Lijkt mij op zich niet normaal dat er een reset plaatsvindt maar zal dus wel kunnen gebeuren.

Ik zou je vraag eens uitzetten bij Ziggo of Webcare Team. Mogelijk een bug waardoor de backup niet is terug te zetten of omdat er teveel veranderingen zijn doorgevoerd, bv ivm WiFi Hotspots, dat dit niet kan.

Ik maak daarom altijd van dit soort instellingen prinscreens of overzichten zodat ik dit snel weer kan invoeren mocht dit eens gebeuren.
 
En volgens mij veranderd Ziggo het formaat van die backup files ook wel eens. Vroeger kon ik daar in leesbare tekst diverse van mijn wachtwoorden in terug vinden. Met 9.9.5007 was dat niet meer zo.
Maar wel vervelend dat de data gereset worden. Mijn Ubee heeft het laatste jaar natuurlijk ook diverse updates gehad. Ik kan me echter niet herinneren dat er ooit settings weggevallen zijn. Ik heb b.v. begrepen dat de oude pass-through functie gewoon nog werkt, ook al zijn de instelling mogelijkheden er met de laatste update uit gehaald.

In elk geval kan de rest van Nederland binnenkort ook die update verwachten.

Of heel slecht gedacht: Ziggo voert de update eerst bij een kleine testgroep uit, en om die test zuiver te maken krijgen die mensen een schone update.?
 
Ik denk niet dat je modem gereset is om de firmware te pushen, maar dat je modem uit zichzelf gereset is. Vooral omdat je schrijft dat dit vaker gebeurd. Het rebooten van je modem kan komen door een probleem in de modemhardware of een brak signaal wat soms wegvalt. Als het modem dan geen downstream kanaal kan vinden reboot hij soms.

Bij een reboot controleert het modem of er nieuwe firmware beschikbaar is en download deze dan. Ook als er een nieuw profiel beschikbaar is voor een hogere snelheid of ander Abbo zal dit na een reboot ingeladen worden. Daar moet je normaal zelf je modem voor rebooten. Als een firmware versie gepusht wordt gebeurd dat normaal alleen 's nachts en pas als de firmware al enige tijd online staat.

Ik denk dat je eens uit moet zoeken of er misschien een probleem in je modem of signaal zit waardoor je modem zo vaak reboot. Mijn modem is nu 138 dagen online en die reboot kwam omdat ik zelf iets aan de bekabeling moest wijzigen waardoor de spanning er even af moest.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Als het modem zichzelf herstart bij problemen met het signaal, en bij opstarten op firmware updates controleert kan dat een verklaring zijn voor het ongelukkige moment van de update. Ik blijf dat een slechte methode van uitrollen vinden. En de werking van een restore moet grondig getest zijn voor je een update uitrolt. Is er ergens een manual te vinden waar het gedrag van dit modem bij problemen beschreven staat?

Over het signaal: ik zie nooit anders dan een groene vink bij RF signaal upstream en downstream. Die DOCSIS meetwaarden zeggen mij niets. N.a.v. mijn klacht over de geluidskwaliteit van de telefoon is er een paar maanden terug een monteur gekomen die zei dat het signaal "te goed" was. Hij heeft een demper geplaatst. Dat haalde overigens niets uit voor de kwaliteit van de telefonie. Het is soms redelijk maar gemiddeld slecht. Met de digitale TV heb ik nooit problemen.

Ik heb gisteren twee keer met de klantenservice gebeld.
Medewerker 1: "Volgens onze gegevens zijn er geen werkzaamheden uitgevoerd op uw modem. Met het herstel van uw firmware kan ik niet helpen. U moet daarvoor 0900-1876 bellen (Service Plus o.i.d.). Dat is een betaald nummer, maar als het probleem aan ons blijkt te liggen krijgt u dat vergoed". Op 0900-1876 kreeg ik echter een mededeling dat ze gesloten zijn. Dus opnieuw klantenservice gebeld.
Medewerker 2: "Die firmware updates doen wij niet, dat doet Ubee, wij hebben daar geen invloed op, die kunnen inderdaad op elk moment plaatsvinden. Wij kunnen u verder niet helpen".
Daarna heb ik nog geprobeerd een klacht in te dienen via het contactformulier, maar dat leid tot een eindeloze cirkelanimatie, geen ontvangstbevestiging.

Voor direct contact met Webcare team moet je Twitter of Facebook hebben als ik het goed begrijp. Dat heb ik niet.

De reden voor deze update is denk ik Ziggo Hotspots, dat in het menu Geavanceerde Instellingen is verschenen. Lijkt me een functie die de complexiteit van de firmware flink verhoogt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had met de Ubee ook een tijdje last van meerdere resets per dag. Bij mij lag het aan een geïnstalleerd programma (alternatieve dns server) dat waarschijnlijk iets deed wat de firewall deed crashen. Ik heb het verder niet uitgebreid kunnen testen omdat updaten van dat programma heeft het probleem opgelost.

Dus het kan zijn dat de nieuwe firmware jouw reset probleem oplost. Anders probeer de Ubee firewall een tijdje uit te laten om te zien of dat uitmaakt.

Ik heb net mijn Ubee handmatig gereset, maar hier in het oosten is die nieuwe firmware er nog niet. Kan zijn dat het parallel met de hotspots uitgerold wordt.
 
Naar aanleiding van de TS, ik heb net een update/reboot gedaan en inderdaad heeft de firmware een update gehad, maar al mijn instellingen zijn gewoon behouden.

René
 
Ook ik heb zojuist het wifi-modem handmatig een reset gegeven. Na opstart inderdaad nieuwe firmware (9.9.5010) met een nieuw tabblad "Ziggo Hotspots". Hier kan dus de status van de "Ziggo Hotspot" geraadpleegd worden, en t.z.t. kan deze hier waarschijnlijk ook in- of uitgeschakeld worden. Misschien wel een nuttige tip voor "bdmstudios". Kost nog geen minuutje van je kostbare tijd, en na uitschakeling kun je met een gerust hart slapen zonder nachtmerries te krijgen over de beveiliging van je interne netwerk. Daar de hotspots in onze regio nog niet actief zijn, staat deze bij mij dus nog disabled. V.w.b. de instellingen, zijn deze netjes door de nieuwe firmware overgenomen. Dus mijn zelf gewijzigde instellingen zijn ook na de update nog steeds actief en dus ongewijzigd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan