Omdat straks alle kanalen op een andere plek in de transport-streams komen te zitten. Zodra ze die omzetting gedaan hebben klopt de "nieuwe" informatie niet meer met wat in het geheugen van jouw TV of SettopBox zit en heb je dus een 'zwart beeld' (of op sommige plaatsen verkeerde kanalen). Door dan de kanalen even opnieuw te laten scannen heb je binnen een minuut alle kanalen weer op de (soms nieuwe) plaats in je TV zitten.
Om dat scannen te kunnen doen moet je in je TV het 'standaard kanaal' waar je TV/ontvanger die informatie kan vinden instellen. Dat was vroeger bij @Home, Casema en Multikabel overal anders, maar sinds een paar maanden heeft Ziggo dit gelijk getrokken naar 474.0 MHz en netwerk code 5555. Dat moet je dus instellen in je TV of ontvanger. Je kunt dat nu al gebruiken om te scannen, maar dan vindt je TV de huidige kanalen en niet de nieuwe kanalen, die komen pas nadat het 'omgezet' is. Dus je moet altijd even opnieuw laten kanaalzoeken nadat het omgezet is.
Het is dus handig om deze nieuwe code alvast in te voeren op de toestellen bij familieleden die niet zo handig zijn, dan hoef je ze straks alleen maar uit te leggen dat ze opnieuw de kanalen hoeven te scannen zonder dat ze de frequentie/code moeten wijzigen.