NPO zenders naar 1080P, wanneer volgt Delta?

Berichten
2.037
Internet
  1. DELTA
Digitale TV
  1. DELTA
Kennelijk zijn er streams van 1080P. Delta haalt deze rechstreeks van NEP en dat is ook nog eens de parrner vam Delta voorr de apps.
Gaat Delta de eerste zijn met 1080P voor de NPO zenders?
 
Waar haal je die info vandaan? De NPO zendt, net als vele andere zenders, uit in 1080i 50 fps (fields per second).
Een provider als SKV zet dat zelfs één op één door als ik het goed begrijp.
Dat de NPO het overzet naar 1080P 25 in de desbetreffende app, betekent niet dat de streams vanaf het mediapark dat ook zijn.
 
Er zijn geen streams van 1080p50 van de NPO. De uitzendstandaard is nog steeds 1080i50 en daarmee ook de gehele uitzendketen incl. encoding en distributie.

Dat er voor de internetstreams naar progressive wordt geconverteerd is logisch, aangezien interlaced niet gebruikt wordt voor internetstreams. En op DVB-T2 wordt HEVC/H265 als codec gebruikt en deze ondersteund (standaard) ook geen interlaced video. Daarom wordt ook daar een conversie naar 1080p50 gemaakt.

Dus alle providers die de NPO (en alle anderen) in 1080i50 doorgeven, geven het juist native door zoals de bron is. Alles wat geconverteerd is naar 720p50/1080p50 is niet native en bewerkt en is dus ook niet de beste manier om naar deze zenders te kijken.

En NEP is geen leverancier van de signalen, dat wordt verzorgt door Red Bee Media (voorheen Ericsson).
 
Er zijn geen streams van 1080p50 van de NPO. De uitzendstandaard is nog steeds 1080i50 en daarmee ook de gehele uitzendketen incl. encoding en distributie.

Dat er voor de internetstreams naar progressive wordt geconverteerd is logisch, aangezien interlaced niet gebruikt wordt voor internetstreams. En op DVB-T2 wordt HEVC/H265 als codec gebruikt en deze ondersteund (standaard) ook geen interlaced video. Daarom wordt ook daar een conversie naar 1080p50 gemaakt.

Dus alle providers die de NPO (en alle anderen) in 1080i50 doorgeven, geven het juist native door zoals de bron is. Alles wat geconverteerd is naar 720p50/1080p50 is niet native en bewerkt en is dus ook niet de beste manier om naar deze zenders te kijken.

En NEP is geen leverancier van de signalen, dat wordt verzorgt door Red Bee Media (voorheen Ericsson).
We mogen dan concluderen dat het in de NPO apps om gemodificeerd 1080P gaat? Het is vernaggeld 1080I?
 
Ja dat is 'gemodificeerd', de bron is namelijk 1080i50. Dus als een stream een andere norm heeft is deze altijd geconverteerd. Dat geldt niet alleen voor NPO Start, maar ook voor o.a. NLziet, Videoland, de provider-apps enz. En voor DVB-T2 dus ook.

Op het moment dat de uitzendnorm en daarmee de gehele uitzendketen wijzigt in 1080p50, dan pas heb je ook echt profijt van deze 1080p50-streams. Tot die tijd is een native 1080i50 uitzending de best haalbare kwaliteit. Dus bijv. via DVB-C bij de kabelaars, KPN-multicast en satelliet.
 
Daarom is de beeldervaring/beeldbeleving als je het echt objectief bekijkt bij niet alleen Delta en Odido (beiden unicaat en dus bewerkte streams) en ook NLZIET en Digitenne minder dan bij multicast streams van Ziggo en KPN.

Soms is een hoger getal of variant niet beter als de bron een lagere waarde heeft.
 
Alleen heeft de manier van uitzenden (uni-, multi- of broadcast) niks te maken met de uitzendnorm en daarmee de beeldkwaliteit. Op alle drie de types kun je gewoon native uitzenden. Het is niet dat unicast per definitie bewerkt is.

En Ziggo heeft geen multicast, maar broadcast bij DVB-C en unicast bij IPTV. ;)
 
Broadcast is in de basis in vergelijkbaar (maar niet hetzelfde) als multicast.

Dat je op unicaat ook P-beelden probleemloos kan leveren dat bewijzen NLZIET en de providers met hun apps. Alleen is de beeldervaring niet bij iedere kijker als optimaal beoordeeld door converteren bronsignaal.
 
Terug
Bovenaan