Er zijn geen streams van 1080p50 van de NPO. De uitzendstandaard is nog steeds 1080i50 en daarmee ook de gehele uitzendketen incl. encoding en distributie.
Dat er voor de internetstreams naar progressive wordt geconverteerd is logisch, aangezien interlaced niet gebruikt wordt voor internetstreams. En op DVB-T2 wordt HEVC/H265 als codec gebruikt en deze ondersteund (standaard) ook geen interlaced video. Daarom wordt ook daar een conversie naar 1080p50 gemaakt.
Dus alle providers die de NPO (en alle anderen) in 1080i50 doorgeven, geven het juist native door zoals de bron is. Alles wat geconverteerd is naar 720p50/1080p50 is niet native en bewerkt en is dus ook niet de beste manier om naar deze zenders te kijken.
En NEP is geen leverancier van de signalen, dat wordt verzorgt door Red Bee Media (voorheen Ericsson).