• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

NL 1 2 en 3 nagesynchroniseerd?!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rondol1
  • Startdatum Startdatum
R

rondol1

Sinds een aardig tijdje worden we bij het kijken naar NL 1, 2 en 3 geplaagd door een irritante mannenstem die alle teksten in het nederlands meepraat. Ondertiteling voor slechtzienden denk ik. Op m'n Samsung D6300 met "gewoon" DVB-C probeer ik telkens die stem uit te zetten maar dat lukt maar tijdelijk. De voorkeur voor audiobeschrijving staat op Nederlands, maar het UPC signaal geeft kennelijk Undefined door.

Mijn vraag: kent iemand dit euvel en weet iemand een oplossing om dit permanent te verhelpen?
 
Op mijn (ander type) Samsung heb je menu "Gesproken omschrijving", en daar heb je optie Aan/Uit. Zo kan je dit uit zetten.
 
rondol1 zei:
Sinds een aardig tijdje worden we bij het kijken naar NL 1, 2 en 3 geplaagd door een irritante mannenstem die alle teksten in het nederlands meepraat. Ondertiteling voor slechtzienden denk ik. Op m'n Samsung D6300 met "gewoon" DVB-C probeer ik telkens die stem uit te zetten maar dat lukt maar tijdelijk. De voorkeur voor audiobeschrijving staat op Nederlands, maar het UPC signaal geeft kennelijk Undefined door.

Mijn vraag: kent iemand dit euvel en weet iemand een oplossing om dit permanent te verhelpen?

Upc geeft het gewoon door zoals het hoort als GOS, dus niet undefined, dat samsung daar problemen mee heeft is al tijdje bekend, zie Ziggo forum tweakers forum etc.
 
Dit is weer zo'n voorbeeld waarom kabelbedrijven niet geschikt zijn als keurende partij. In de DVB specificaties worden al sinds de opstelling allerlei mogelijkheden aangegeven voor de ondersteuning van mensen met een beperking zodat DVB-C apparatuur afhankelijk van de instellingen van de gebruiker automatisch de juiste voorzieningen uit en aan kan zetten. De kabelbedrijven en fabrikanten als Samsung testen dat soort voorzieningen echter pas op het moment dat dit daadwerkelijk door zenders wordt toegepast en dan ben je natuurlijk altijd te laat als in die implementaties bugs blijken te zitten.

GOS is ook zo'n voorbeeld van hoe het niet moet en later als zwakte bod maar door de zenders is toegepast als workaround om een bug als gevolg van een foute implementatie in Samsung apparatuur te verhelpen:
r3TjWkT.png


Bovenstaand zie je de twee verschillende definities voor de MPEG stereo audio streams van Nederland 1 HD. De eerste is voor mensen zonder beperking en de twee voor mensen met een visuele handicap. In beide gevallen zijn deze audio streams echter in de Nederlandse taal, dus zou "Language" op "dut" moeten staan en is er een tweede veld op basis waarvan de ontvanger kan bepalen om wat voor soort audio stream het gaat, namelijk "AudioType". Wat Samsung echter niet goed doet is rekening houden met "AudioType" waarmee duidelijk het wordt aangegeven dat de tweede audio stream "Visual Impaired commentary" bevat.

In plaats van Samsung deze foute implementatie te laten oplossen met een firmware update is Ziggo weer gaan klooien met een workaround om de zender te verplichten om dan maar "gos" in het "Language" veld te zetten zodat de gebruiker dan maar op basis van deze ongedefinieerde (staat immers niet in de DVB specificaties) "gos" aanduiding de juiste audio stream moet kiezen. Helemaal fout natuurlijk omdat het dan ook niet meer goed werkt bij fabrikanten die wel een correcte implementatie hebben gemaakt voor de automatische ondersteuning van mensen met een beperking. Maar ja, ga dat die Ziggo kneusjes maar eens uitleggen met hun verstandelijke beperking.

Om (DVB-C) apparatuur te kunnen keuren ben je als zelf aangewezen "keuringsinstantie" dus verplicht om ervoor te zorgen dat je beschikt over een standaard set van testsignalen die alle in de DVB specificaties vastgelegde mogelijkheden doortesten. Zo niet, dan ben je als zelf aangewezen "keuringsinstantie" maar wat op trial and error basis aan het kijken "of ie ut doet" met het huidige signaal dat aan de klanten aanbieden (stekkertje erin, beweegt er wat en en komt er geluid uit, dan zal het wel goed zijn...) wordt aangeboden en zal dus iedere wijziging aan dat signaal voor mogelijke problemen zorgen.
 
Dank voor de uitgebreide toelichtingen.
De setting "audio omschrijving" (zo heet het op mijn toestel) op "uit" zetten helpt inderdaad maar blijft op een of andere manier niet permanent ingesteld. Ik begrijp uit alle reacties dat de zwakke schakel Samsung is en dus niet UPC. Dan zoek ik verder in die richting, wel vreemd dat dit euvel pas kort geleden ging opspelen terwijl er al tijden geen firmware update is geweest. Vandaar dat ik aan een wijziging bij UPC dacht.

Dank voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan