F
funrider
nieuws van iMMovator conferentie.
Ik heb er even het UPC stuk met o.a. enkele uitspraken van Ivo Lochtman uitgehaald.
Voor het volledige originele bericht klik hieronder:
https://www.immovator.nl/internet-op-tv-3-upc-Ziggo-en-kpn
Ik heb er even het UPC stuk met o.a. enkele uitspraken van Ivo Lochtman uitgehaald.
De komst van IP naar de TV leidt, zegt Ivo Lochtman, op de eerste plaats tot lagere distributiekosten: "Wij brengen ook zo veel mogelijk van onze processen naar IP. Dat bespaart kosten. Video-on-demand is bijvoorbeeld veel goedkoper aan te bieden via internet dan via de traditionele tv-kabeltechniek."
UPC heeft Ajax TV in een Pluspakket. Niettemin noemt Ivo Lochtman het contract dat Zoomin recent met Ajax afsloot om Ajax TV ook op het open internet te brengen met financiering uit reclame geen concurrentie: "Het is een heel ander model, betaald met advertentie-inkomsten. , met een heel andere doelgroep."
Kan het wel een concurrent worden? Lochtman: "Natuurlijk wel, als er een breder aanbod zou zijn. Wij bieden dat pakket op televisie aan waar je het veel beer kunt bekijken dan op de pc. Het is hogere kwaliteit met een veel betere beleving. Service is beter, want we bieden een call-center als er een probleem is."
De komst van aan de ene kant Samsung en Sony met IP-distributie en aan de andere kant een Google en Apple betekent volgens Lochtman een aanzienlijke verbreding van het speelveld: "Nog meer fragmentatie van een vroeger homogene markt. Maar het staat nog in de kinderschoenen.
Tegen de tijd dat de alternatieve proposities volwassen worden, heeft UPC wellicht een miljoen klanten voor digitale televisie Die moeten we dan vasthouden met kwaliteit en klantenservice voor de beste prijs. Wij kunnen uiteindelijk ook zelf via internet de concurrentie aangaan."
Dat zal een veel harder spel geven in onderhandelingen over rechten voor de nieuwe platformen zoals de iPad en Apple TV. Lochtman: "Dat kan een enorme verrijking van de kijkervaring betekenen. Maar er komt een scherm bij en nieuwe distributie waarvoor weer rechten uitonderhandeld moeten worden. Hoe ver kun je gaan met de fragmentatie?
De grote internationale partijen met IPTV-ambities zoals Apple, Google en Microsoft en anderzijds Sony, Philips en Samsung kunnen een tv-pakket samenstellen met de grote internationale partijen als Disney, Universal en CNN. Lochtman: "Maar lokale content vervult een veel belangrijkere rol en het wordt veel moeilijker voor dit soort partijen om dat in elk land in Europa te regelen. Daarbij zullen ze zich eerst op de grote landen in Europa richten zoals UK, Duitsland, Frankrijk."
UPC brengt eigen content met zusje Chellomedia met Sport1 en Film1, maar ziet daarin geen grote uitbreiding. UPC koopt rechten om een doelgroep op te bouwen, zoals, zoals nu voor comedy en eerder met Desperate Housewives, RTL Lounge en Gooise Vrouwen om digitale pakketten attractiever te maken voor vrouwen. " Het was te veel een mannenaangelegenheid."
Het succes van Eredivisie Live zit Sport 1 in de weg. Lochtman: "Concurrentie legt de lat hoger. Maar het is een kleine markt met veel partijen. Voor de lange termijn is de Nederlandse markt qua omvang te beperkt en daarom is nu niet duidelijk welk deel van de 7 miljoen huishoudens premium sport zullen nemen."
UPC weet bij meer dan 70 procent van de klanten een Pluspakket te slijten, voor 10 of 4,50 euro per maand, wat per uur kijken een gering bedrag is. Dat is transparant en eenvoudig af te rekenen. Per kanaal gaan betalen is complexer.
IP op TV biedt extra's met conversatie.
"Die mogelijkheden voor Hyves, Facebook en Twitter zullen we hoe dan ook gaan bieden op televisie en we gaan investeren in applicaties voor messaging. Het begint met voorkeuren in de EPG die je kunt delen met anderen. Vervolgens moeten we nagaan wat de kijker aan data kan en wil inbrengen tijdens het tv kijken."
De rode knop voor interactiviteit wordt verdrongen. Lochtman: "Het is een hele eenvoudige manier van interacteren, maar we zijn er niet mee getrouwd. Over tien jaar bestaat het zeker niet meer."
Een heikel punt vormen de kijkdata. Meten van lineair kijkgedrag is vooralsnog uit den boze, maar kan wel nuttig worden. "We meten al het gebruik in het on-demand aanbod. Maar in principe kunnen we niet meten wat er bij Uitzending Gemist en Programma Gemist gebeurt. Dat komt wel. Maar we zullen dat niet met iedereen gaan delen."
Zelf reclame gaan brengen met die data zal UPC niet gaan doen. Lochtman: 'Ik zie ons geen eigen sales gaan opbouwen. We kunnen wel veel doen voor gesponsorde zenders en programma's zoals voor een Rabobank en Ajax TV
Voor het volledige originele bericht klik hieronder:
https://www.immovator.nl/internet-op-tv-3-upc-Ziggo-en-kpn