• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

nieuwe router / modem ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jontra

sinds kort heb ik een nieuwe router / modem gekregen van Ziggo.
eerst had ik een technicolor en nu een ubee.

sinds ik het nieuwe modem gebruik kan ik niet meer van uit de vaste internet verbinding, mijn webcam en nas benaderen vanaf internet. let wel via een externe verbinding lukt dit wel!

dus:
ik heb een app op mijn mobiel en kan daarmee mijn webcam bekijken.

als ik verbonden ben met het thuis wifi kan ik niet inloggen op mijn webcam?

Als ik verbonden ben met 4G kan ik wel inloggen op mijn webcam ?
Als ik verbonden ben met wifi bij iemand anders kan ik wel inloggen op mij webcam?

wat gaat hier intern fout ? :?

wie heeft de oplossing
 
Lastig om zo een antwoord te geven zonder dat je meer info geeft.
Heb je al gecontroleerd of de interne ip-adressen kloppen van je webcam ?
Als je intern verbinding maakt moet je het lokale ip-adres gebruiken en remote moet je jouw WAN adres gebruiken (via portforwarding).

Sommige routers reageren ook op het wan adres op de lan poorten en sturen het dan door, maar ik weet niet hoe dat bij je nieuwe modem gaat. Misschien kun je jouw publieke hostnaam van je webcam opnemen bij de dhcp server bij de reserveringen van het ip-adres waardoor de dns server in je modem/router dan ook op die hostnaam het private ip teruggeeft ?
 
Dat is typisch een probleem van een router die geen nat-loopback ondersteunt. Je geeft echter geen modelnummer op. zodat het toch koffiedik kijken wordt.

De Ubee 3200 ondersteunt wel 'nat-loopback', maar jij zult een ander model hebben. Kun je via eigen wifi wel via het lokale IP verbinden?

Of gebruikt je camera speciale multicasts op het locale net om gevonden te worden? De Ubee heeft een setting om multicasts via Wifi te blokkeren. Dit om de wifi minder te belasten, maar als je ze nodig hebt, moet je de blokkade uit zetten.
 
Hallo Briolet,

Ja met wifi kan ik met het interne ipadres wel inloggen op de webcam.
en het type modem wat ik gekregen heb is een Ubee EVW3226.

Het probleem komt niet alleen voor bij wifi ook als ik met een bekabelde PC probeer in te loggen via mijn externe ip, kan ik niet in loggen ?

ook als ik probeer verbinding te maken via een ddns server kan ik niet inloggen?

met het technicolor modem dat ik eerst had werkte het wel naar behoren. ik heb alleen op het huidige modem de benodigde poorten open gezet
 
Veel routers passen ook NAT toe op interne verbindingen als deze het externe (WAN) adres gebruiken om de verbinding op te zetten, dit heet NAT loopback. De EVW3226 doet dit echter niet, je kunt dan apparaten vanuit je eigen netwerk niet bereiken met je externe adres, je zult dan altijd het interne adres (192.168.x.y) moeten gebruiken.

Er zijn een aantal manieren om dit op te lossen:

  1. Klaag bij Ziggo tot je een ander modem krijgt
  2. Zet je modem bridge-mode en hang er een eigen router aan met NAT loopback
  3. Gebruik een eigen DNS-server die je DDNS-naam vertaalt naar het interne adres van je camera
 
[*]Gebruik een eigen DNS-server die je DDNS-naam vertaalt naar het interne adres van je camera

Zelfs dat zal hier niet zo maar lukken omdat hij twee interne apparaten heeft. Via een eigen dns server moet je dan een keuze maken naar welk apparaat je intern bekende naam doorverwijst.
Het kan wel als je ook nog subdomeinen toevoegt aan de externe en interne DNS server. B.v.

- nas.mijndomein.nl
- webcam.mijndomein.nl

En dan moet je intern en extern dezelfde poorten gaan gebruiken en geen omnummering in de router doen.

Een en ander ligt eraan hoe gemakkelijk je nas een eigen dns server kan draaien.
 
Ik wil jullie bedanken voor de steun ..
Het is mij inmiddels duidelijk wat er aan de hand is .
ik denk dat ik binnen kort mijn eigen router ga gebruiken om dit probleem te tackelen.

Het is beschamend dat ziggo verschil maakt in de mogelijkheden van het internet tussen gebruikers en hoe de data wordt behandeld door het door ziggo geleverde apparatuur. (?? mag dat eigenlijk wel )

Maar goed nogmaals bedankt voor jullie reacties

Jontra
 
Het is beschamend dat ziggo verschil maakt in de mogelijkheden van het internet tussen gebruikers en hoe de data wordt behandeld door het door ziggo geleverde apparatuur. (?? mag dat eigenlijk wel )

Het hangt af van de firmware in een router hoe dit afgehandeld wordt. Dat kan bij je eigen router ook zo zijn. NAT loopback is geen standaard of zo. Waarom heb je trouwens een nieuw modem gekregen ? De technicolor zou veel beter behoren te zijn dan een Ubee.
 
Het is beschamend dat ziggo verschil maakt in de mogelijkheden van het internet tussen gebruikers en hoe de data wordt behandeld door het door ziggo geleverde apparatuur.

Dit uitschakelen van de NAT-loopback is ook iets wat sommige grote router fabrikanten doen met firmware updates. Het zou minder veilig zijn. (Niemand heeft mij echter kunnen vertellen waarom). Het verschil met Ziggo is dat je bij de grote routermerken vaak ergens een optie hebt om die nat-loopback weer aan te zetten.
 
Zover ik weet zijn er geen beveiligingsissues, wel performanceissues omdat je de router extra belast en al het verkeer twee keer over het LAN gaat. Voor grotere netwerken is split-horizon DNS daarom altijd een betere oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan