• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nieuwe Mailserver Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

RedIndy

Forum Gebruiker
Berichten
25
Een paar dagen geleden, op 9 sept., ontving ik een e-mail van Ziggo met het verzoek om de server instellingen van mijn @home e-mailaccounts aan te passen:

Beste Ziggo klant,

Uit onze administratie is gebleken dat de e-mailinstellingen op uw pc, laptop, smartphone en/of tablet niet meer up-to-date zijn. U gebruikt namelijk nog de e-mailinstellingen van de oude @home server. Als u mail wilt blijven ontvangen en/of verzenden, pas dan vandaag nog uw e-mailinstellingen aan.

Waarom deze aanpassing?
Op dinsdag 18 November 2014 wordt de oude @home-server vervangen door een nieuwe Ziggo-server. Om te zorgen dat uw e-mailverkeer gewoon doorloopt, vragen we u enkele kleine aanpassingen te maken in de e-mailinstellingen. Gelukkig is het een snelle en eenvoudige aanpassing. Verder verandert er niets en gaan er geen e-mails verloren."

Nou dat heb ik dus gedaan maar nu doet zich het probleem voor dat ik sindsdien steeds mijn wachtwoorden voor die @home accounts opnieuw moet opgeven als ik mijn mail check. Voorheen was dat niet zo.
Mijn e-mail accounts heb ik ooit, toen we op W7 moesten overstappen, vanuit Outlook Express 6 (voor XP) in Thunderbird geïmporteerd en dat ging prima en ik had er geen enkel probleem mee, tot nu met die nieuwe wijzigingen.

Is dit het gevolg van de nieuwe instellingen of heb ik iets fout gedaan?
Ik gebruik dus Thunderbird en heb alles zo ingesteld als door Ziggo in het "stappenplan" is aangegeven.

Misschien zijn er op het forum mensen die hetzelfde probleem hebben ervaren en inmiddels een oplossing hierop hebben gevonden en dat hier met ons willen delen.

Bij voorbaat dank.

RI.
 
Als je iets aan je account wijzigt vraagt Thunderbird of je de inlognaam en het wachtwoord opnieuw wilt opgeven, er staat volgens mij ook een vakje waar je een vinkje kunt zetten waar de vraag gesteld wordt of de wachtwoordmanager dit moet onthouden (weet zo ff niet de exacte text). Het je daar wel een vinkje gezet ? Als het goed is onthoudt Thunderbird dan de instellingen en vraagt hij de volgende keer dit niet meer.

Eventueel kun je in thunderbird een nieuwe account aanmaken en de oude dan niet meer gebruiken. Dan kun je gelijk een imap-account maken ipv pop3. De mail blijft dan ook op de server bewaard zodat je mail vanaf al je apparaten kunt bekijken.
Je oude account kun je dan laten staan om je eventuele oude mail te bekijken voor het geval deze niet op de server meer staat. Van die oude account moet je dan wel even instellen dat hij niet meer automatisch mail ophaalt.
 
Bedankt voor de reactie.
Ik heb inderdaad gezien dat Thunderbird het wachtwoord voor me onthouden kan als ik dat aanvink.

Maar waar het me nu om ging is dat voor dat ik de wijzigingen doorvoerde er nooit om mijn wachtwoord werd gevraagd, ook al was de optie in Thunderbird om deze te onthouden niet aangevinkt.

En dan een nieuwe vraag: wat is een IMAP account?
Waarom zou ik dat moeten gebruiken?
Wat is het verschil met POP3?
Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het inhoud.
 
Bij IMAP blijft alle data op de server staan en werk je hooguit met locale kopien. Wis je een mailtje, dan wordt die ook op de server gewist.

Bij POP wordt elke keer de INBOX van de server naar je computer gekopieerd en dan meestal op de servr gewist of na x dagen gewist.
Uitgaande mail komt niet eens op de server te staan.
Mail die op één computer gewist is, blijft op alle andere computers als nog 'ongelezen' staan.

Als je de mail vanaf meerdere computers bekijkt, houdt je met IMAP een veel beter overzicht omdat je steeds nar de bron (server) kijkt.

En als je mail naar andere mappen verplaatst, gebeurd dat ook op de server en alle andere computers die dit account via IMAP gebruiken. (Alhoewel de synchronisatie soms enige tijd kan duren)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan