• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nieuw IP: direct op DNS-based Blocklists van Spamhaus

Berichten
1.780
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ondergetekende is zowel op het netwerk van UPC als van Ziggo actief.

Nu is mij het opgevallen dat zodra je een nieuw IP-adres gaat gebruiken (change MAC-adres - router),
dat het adres direct geregisteerd staat op de blocklists van Spamhaus.
voorbeeld: https://www.senderbase.org/senderbase_queries/detailip?search_string=95.96.112.112.

Dit doet zich op beide netwerken (UPC/Ziggo) voor.

De oplossing is simpel door enkele gegevens in te vullen en de code in te voeren die je per mail toe gezonden krijgt.

Maar wat zijn de gevolgen hiervan dat het nieuwe IP-adres op de lijst staat/blijft staan?

73's
Ton
 
Ligt er aan.

De ene provider werkt met Spamlist A, de andere met Spamlist B, en weer een ander, enfin, je snapt hem al... ;)

Zolang jouw mailtjes gewoon aankomen bij degenen waarmee je mailt, kan je dus inderdaad op zo'n lijst staan, zonder dat jij er last van hebt.

En dan is het ook weer afhankelijk van de reden waarom je op die lijst staat. Sta je er op omdat er hele ranges van je ISP opstaan (wat vaker gebeurd dan je denkt), dan kan je er zelf weinig aan doen.
Sta je er echter op omdat je pc inderdaad, met of zonder jouw medeweten, spamruns staat te doen, dan verdien je een cyber-trap onder je achterste ;)

Echt lastig wordt het eigenlijk pas op het moment dat jouw mail geblokkeerd is, maar op dat moment zal dus eerst de reden daarvan bekeken moeten worden, voordat je in actie kunt komen.

Vooralsnog zou ik me dus niet perse zorgen maken om het feit dat je IP op zo'n lijst voorkomt.
 
Vooralsnog zou ik me dus niet perse zorgen maken om het feit dat je IP op zo'n lijst voorkomt.

Zorgen maken niet direct natuurlijk, maar er moet toch een reden voor zijn MartCom dat dit consequent bij hem optreedt? Ik zou in zijn geval mijn PC's toch eens aan een grondig onderzoek onderwerpen.
 
Zoals ik al vermelde doet het alleen voor zodra ik een nieuw IP-adres gaat gebruiken en een willekeurige pc aan het netwerk hangt en controleer het IP-adres op de bovengenoemde site.

Nadat het IP-adres uit de lijst is verwijderd d.m.v. de code uit de email, komt het IP-adres niet/nooit meer voor in de lijst, m.a.w. de aangesloten pc's zijn schoon.

Er is dus geen reden waarom het nieuwe IP-adres dus op de lijst staat.

Zorgen maak ik me er niet over, heb er ook geen last van ondervonden, vind het alleen een vreemde zaak met een nieuw IP-adres.

Nu vraag ik me af: ofdat jullie hier geen last van hebben.

73's
 
Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet.

En aangezien mijn mail via een eigen server in een datacenter gaat, merk ik daar dus ook nooit iets van.

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat de mailservers van de meeste ISPs niet 100% correct volgens de standaarden geconfigureerd zijn, waardoor ieder IP adres uit de range van die providers standaard in zo'n RBL komen te staan. Vaak, als ik het me goed herinner, heeft dit te maken met de SPF-instellingen (Sender Policy Framework) op de mailservers van de ISP.
 
Hier nog nooit bij de hand gehad.Ik krijg toch gemiddeld zo'n 3x per jaar een nieuw IP-adres.
 
In de policy block list (PBL) staan ip adressen die dynamisch zijn. Men gaat er vanuit dat een solide mailserver een statisch ip adres heeft, dus worden mails afkomstig van computers op deze lijst soms geblocked. Als je op deze lijst staat heb je er alleen last van als je een eigen mail server draait.
 
kauwen zei:
In de policy block list (PBL) staan ip adressen die dynamisch zijn. Men gaat er vanuit dat een solide mailserver een statisch ip adres heeft, dus worden mails afkomstig van computers op deze lijst soms geblocked. Als je op deze lijst staat heb je er alleen last van als je een eigen mail server draait.

Ja, dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn. Bedankt voor deze inbreng! Je zegt dus eigenlijk dat wij als kabelabonnees met een dynamisch IP gewoon automatisch met dit soort ongein te maken krijgen op het moment dat je een eigen server gaat draaien? Dat verklaart een hoop.
 
jtech zei:
Je zegt dus eigenlijk dat wij als kabelabonnees met een dynamisch IP gewoon automatisch met dit soort ongein te maken krijgen op het moment dat je een eigen server gaat draaien?
Ja, dat klopt. Maar het is wel ter bestrijding van alle spam. Op mijn mail server krijg ik per dag rond de 500 spam mails binnen en de list helpt wel om dat te bestrijden.
Het is overigens eenvoudig om jezelf van de lijst te verwijderen (automatisch), let er dan wel op dat je mail server gechecked wordt of die wel veilig is.
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
De reden van de TS was dat ik het vreemd vond dat het IP-adres direct op de lijst stond en wilde weten hoeda mogelijk was en waarom.
Zoals ik al eerder vermelde is het verwijderen een fluitje van een cent als je geen eigen server draait.

jtech zei:
Hier nog nooit bij de hand gehad.Ik krijg toch gemiddeld zo'n 3x per jaar een nieuw IP-adres.

Waarschijnlijk bedoel je dat je er nooit opgelet heeft en staat je huidig IP-adres nog wel in de lijst.

73's
 
Terug
Bovenaan