• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Newbie: DNS instellen op Cisco EPC3000?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Thijs R
  • Startdatum Startdatum
T

Thijs R

Ik heb sinds een paar dagen een 60mbit abo, waarmee de speedtest prima snelheden aangeeft.

Helaas kom ik er nu achter dat usenetverbindingen bij UPC hier geen enkele toegevoegde waarde mee hebben, dus dat is mooi balen. Dat google.nl nu in een een flits laadt is leuk, maar niet noodzakelijk natuurlijk.

Dat is, ALS google.nl laadt, want als ik het goed begrijp is het ook slecht gesteld met de DNS van UPC. Veel sites reageren heel erg slecht of helemaal niet.

Ik kom op dit forrum veel info tegen – waarvoor dank allemaal, maar hoe het nu gesteld is met de DNS instellingen in combinatie met het Cisco EPS3000 modem is me nog niet duidelijk. Ik hoop dat iemand hier me daar in een paar korte punten meer helderheid over kan verschaffen. Ik zou graag het volgende willen weten:

• Waar stel ik handmatig een andere DNS in (OpenDNS bijv)? Doe ik dat op elke computer in mijn MKB netwerkje (zo'n 5 computers en een paar laptops), of op 1 punt centraal, in de Cisco EPS3000?

• Als ik het in de Cisco EPS3000 kan instellen zodat het hele netwerk die nieuwe DNS gebruikt, hoe kom ik in het configuratiescherm van de Cisco EPS3000?

• Is mijn doel een goede oplossing voor het probleem of kan ik beter iets anders doen?


Hopelijk is de verbinding te verbeteren, want het is superirritant als sites niet goed laden. Anders neem ik liever genoegen met mijn tragere XS4ALL adsl abonnement, die verder prima werkt.
 
Volgens mij kan je geen DNS aanpassingen maken in dit modem.

Dit doe je in de router mits je die in gebruik hebt.
Geen router dan kan je deze aanpassingen maken in de aangesloten PC.
 
Inderdaad, kan niet op de modem.
Je doet het in de router of op je computer.
 
Yinchie zei:
Inderdaad, kan niet op de modem.
Je doet het in de router of op je computer.

Daarom zei ik het ook een beetje "voorzichtig", ik heb namelijk zelf niet zo'n modem.
Goed dat het nu 100% duidelijk is dat het niet kan.
 
Yinchie zei:
Inderdaad, kan niet op de modem.
Je doet het in de router of op je computer.


Aha okee. Dank je wel. Dan heb ik een vervolgvraag: de kabel komt binnen op de EPS3000. Die hangt weer aan een 3Com OfficeConnect Gigabit Switch, waaraan alle computers zijn gekoppeld. Er is bij mij geen sprake van een router.Nu ben ik niet heel erg technisch onderlegd, maar kan ik daarmee dus concluderen dat ik de DNS instelling op de computers moet doen in mijn geval?

Dank!
 
De Cisco modem heeft geen routerfunctie (werkt bridged, dus geen DHCP).
Daarom kun je met een switch de verbinding niet delen.
Je zult niet met meer als een computer tegelijk internet op kunnen.
Om je internet te delen achter de Cisco heb je echt een router nodig.

Weet je zeker dat je een switch hebt en toch met meerdere computers tegelijk een verbinding hebt?
 
Johnny54 zei:
De Cisco modem heeft geen routerfunctie (werkt bridged, dus geen DHCP).
Daarom kun je met een switch de verbinding niet delen.
Je zult niet met meer als een computer tegelijk internet op kunnen.
Om je internet te delen achter de Cisco heb je echt een router nodig.

Weet je zeker dat je een switch hebt en toch met meerdere computers tegelijk een verbinding hebt?


Ik ben al jaren ADSL routers gewend. Ik krijg een kastje van de provider opgestuurd, hang de telefoonstekker en een kabel naar onze switch erin en klaar is kees. In dit geval lijkt het inderdaad net iets anders te gaan. Als ik nu zonder router met een tweede computer internet op te komen gebeurt er niets. Ik heb dus een router nodig als ik jullie goed begrijp.

Dank voor de info.

Vandaag werd ik gebeld door een medewerker van UPC die n.a.v. de installatie van de FP60 verbinding van vorige week een tevredenheidsonderzoek hield. Toch maar meteen gemeld dat ik teleurgesteld was dat usenetverbindingen zo traag gaan, terwijl juist bij dat soort diensten de toegevoegde waarde van een snelle verbinding om de hoek komt kijken.
 
Bij ADSL hebben bijna alle modemes een ingebouwde router. Kabelmodems hebben zeer zelden een ingebouwde router en dat geld bij alle ISP's.
UPC heeft maar 1 modem met ingebouwde router en dat is de Thomson TWG850 en die is niet geschikt voor Fiber Power.
Je hebt dus inderdaad een router nodig.

Let bij aankoop erop dat hij de snelheid aankan. Zie: Welke Router is het beste voor Fiber Power ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die thread gelezen. Even wennen dit allemaal, maar het is me nu duidelijk. Dank!
 
Terug
Bovenaan