UPC heeft geen peering met Netflix. Dit is bevestigd door Netflix aan zowel Telecompaper als aan Webwereld. Als ik het goed begrijp dan is Liberty Global aan het onderhandelen met Netflix. Een grapje via mijn Facebook pagina's gaf de indicatie dat de lui van UPC moeilijk doen over peering ratios in gesprekken met andere ISPs en content aanbieders op het European Peering Forum.
Peering ratios worden door sommige netwerken gebruikt om netwerken uit te sluiten van peering of om geld te vragen voor peering. Er verandert niets in je netwerk als ratio verandert, maar het is een politiek trucje. Dus of je nu 5000Mbit/s stuurt en 500Mbit/s ontvangt, of 5000Mbit/s ontvangt en 2500Mbit/s verstuurt, maakt niets uit. De ene keer is de ratio 10:1, de andere keer 1:2, maar je moet nog steeds een 10Gbit/s aansluiting hebben, anders doet het het gewoon niet.
In het geval van Netflix gaat nu alle verkeer via een transit link. De kans is groot dat dit meer geld kost voor UPC, dan voor Netflix. UPC koopt namelijk transit in om de hele wereld te bereiken en betaald dus de commerciele waarde. Netflix koopt transit voornamelijk om in NL UPC te bereiken en in Zweden Telia. Dat betekent dat veel verkeer letterlijk vanuit de ene kast in Amsterdam via een kast van Netflix haar transitboer in Amsterdam naar een kast van de transitboer van UPC gaat. Transitboeren weten dit en zijn best bereid om Netflix een leuke deal te geven. UPC betaald per Mbit/s/maand aan haar transit boer ongeacht de richting van het verkeer en mag deze maand dus 0.25cent per extra mbit/s extra gaan aftikken. Niet heel veel, maar toch echt geld.
Ik hoop dat UPC snel leert van haar nieuwe dochter Virgin en gaat peeren met Netflix.