• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nederland 3 blijf, althans voorlopig

  • Onderwerp starter Onderwerp starter C0re
  • Startdatum Startdatum
Berichten
5.111
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Satelliet TV
  2. Ziggo
Zoals vanmorgen in de kranten te lezen was en te zien was in het journaal, Nederland 3 zal vooralsnog blijven. Op TotaalTV las ik dit stukje:
De VVD stelt dat een derde net overbodig is of helemaal voor de regionale omroepen zou kunnen worden gebruikt. Er zal waarschijnlijk wel over een andere invulling worden nagedacht. De staatssecretaris gaat nu uitzoeken of zogeheten regiovensters mogelijk zijn. Ze verwijst met het idee naar de Britse BBC die na elk nationaal tv-journaal overschakelt naar provinciale uitzendingen.

Als ik het dus goed lees is de kans echter groot dat de opzet van Nederland 3 uiteindelijk wel zal wijzigen, waarbij over drie opties wordt nagedacht:
- BBC model met regioversies
- Duitse model, waarbij Nederland 3 dus per provincie geheel gevuld zal worden met het provinciale net (TV Gelderland, RTV Utrecht etc.)
- Programmering geheel gevuld met programma's van alle regionale zenders. Dus een soort uitgebreide RegioNed

Ik neig zelf naar het BBC model, maar als de huidige regionale zenders blijven bestaan zal dat denk ik wel weer overlappen. Hoe denken jullie daarover?
 
wat bbc doet is in nl niet haalbaar en zal meer geld kosten dan nu het geval is, ze moeten dat toch voor elke regio een inserter installen wat niet erg goedkoop is, en dan is het eenigste de reclame wat anders is(meer gericht voor de gemeente/stad), programma's zijn meestal of altijd zelfde zoals nu bij bbc en itv.

Dan heb ik persoonlijk liever gewoon 1 kanaal minder en dus 2 over met betere programma's.
 
Devil-Strike.net zei:
wat bbc doet is in nl niet haalbaar en zal meer geld kosten dan nu het geval is, ze moeten dat toch voor elke regio een inserter installen wat niet erg goedkoop is, en dan is het eenigste de reclame wat anders is(meer gericht voor de gemeente/stad), programma's zijn meestal of altijd zelfde zoals nu bij bbc en itv.

Dan heb ik persoonlijk liever gewoon 1 kanaal minder en dus 2 over met betere programma's.

Het BBC-model is denk het minst goedkoop inderdaad. Ik denk niet dat de opzet zal zijn om het dan per gemeente te doen, maar juist per provincie (dus 12 verschillende versies) of zelfs per regio (grofweg Noord, Oost, Zuid, West en Midden). Het Duitse model kan natuurlijk ook en dan fuseer je als het ware de regionale omroepen met Nederland 3. De carrouselversie is natuurlijk ook niet echt duur.
 
Dan kunnen ze net zo goed BVN nerzetten op de plek van ned3, dan ben je ook klaar en nog goedkoop ook :)
 
Devil-Strike.net zei:
Dan kunnen ze net zo goed BVN nerzetten op de plek van ned3, dan ben je ook klaar en nog goedkoop ook :)

We kunnen ook The Poker Channel ervoor in de plaats zetten, levert het misschien nog zelfs geld op met belspelletjes :P

Maar even serieus, de laatste twee opties geven sowieso ook besparingen.
 
Als het aan de VVD ligt houden we alleen SBS en RTL over en kijken we alleen naar commercieele troep en zijn we dadelijk aangewezen op de Belgische zenders voor nog wat Nederlandse cultuur.
Ik zie veel meer heil in het opgaan van de omroepen in een soort Nedelandse BBC en onverdeelde publieke omroep.
Niet bezuinigen op progamma's maar op de bestuurders van het old boys netwerk dat de publieke omroep met al zijn diverse verenigingen, stichtingen, op dit moment is.
Het moet uit zijn met het stallen van oud politici in dit circus van baantjes en er moet gewoon een adequate leiding komen die bestaat uit mensen die hart hebben voor het maken van progamma's.
Het moet uit zijn wat betreft de NPO aan de tereur van de kijkcijfers en de macht van de reklamemakers, laat dat maar aan de commercieelen over.
 
Ik ben het eens met Devil-Strike.net, We kunnen dan inderdaad net zo goed BVN neerzetten i.p.v. iets anders ;)
 
cornelisvandenberg zei:
Als het aan de VVD ligt houden we alleen SBS en RTL over en kijken we alleen naar commercieele troep en zijn we dadelijk aangewezen op de Belgische zenders voor nog wat Nederlandse cultuur.
Ik zie veel meer heil in het opgaan van de omroepen in een soort Nedelandse BBC en onverdeelde publieke omroep.

Ben ik het niet helemaal met je eens. Er mag best eens kritisch worden gekeken naar de uitgaven bij de publieke omroep. Ik vind het onzin als er weet ik niet hoeveel geld naar allerlei sportrechten en zogenaamde BN'ers gaat. Dat de VVD alleen commerciële zenders wil lees ik nergens terug en is denk ik meer meer gestaafd op het feit dat de VVD de ondernemers goed gezind is?
In wezen gebeurt nu ook wat je zelf voorstelt. De kans is namelijk groot dat er twee publieke netten overblijven met het accent op kwalitatieve programma's (geen opvullingen meer nodig). Het aantal omroepen zal worden gereduceerd. We hoeven natuurlijk niet alles vanuit het buitenland klakkeloos te kopiëren en het is ook goed om een deel van ons systeem behouden (is ook een deel van het erfgoed). Het omroepbestel in afgeslankte vorm is denk ik een mooie compromis.

EDIT: ik zie in je aangepaste post dat we volgens mij wel op één lijn zitten ;)
 
Ik denk dat er ook plaats is voor een derde net als tegenhanger tegen de 7 commercieele zenders.
En ja ik denk dat we inderdaad wel op ongeveer dezelfde lijn zitten.
Wat de VVD betreft hetzelde geldt ook voor het CDA en een aantal andere partijen die in tegenstelde richting wat graag de status quo bewaren voor wat betreft de verzuiling en daar ben ik ook niet voor.
 
Regio gebonden televisie zoals in Engeland? Heel Nederland is net zo groot als 1 Engelse regio. Onzin dus dat veel te veel geld kost.

Een echte bezuiniging treedt pad op als er gewoon nationale zenders komen zoals de BBC of bij vele andere landen het geval is.
De verzuiling is zowiezo niet meer van deze tijd.
 
Terug
Bovenaan