• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

NED1/NED2/NED3 vervormd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

migroen

De laatste tijd heb ik op mijn Humax 5200 met regelmaat dat mijn beeld vervormd is. Geen blokken maar digitaal vervormd zeg maar.

Nu heb ik een 5050c en de 5200c op elkaar staan en de coax wordt via de 5050c door gelust naar de 5200c. Alles met goede kwaliteit coax en aansluitingen. de 5200c staat op de 5050c.

Op de 5050c nooit een probleem en werkt prima. Op beide is de kwaliteit ook 100% op de zenders. Je zou verwachten als het een probleem met een kabel zou zijn dit ook op de 5050c zou moeten gebeuren.

Het vreemde is als ik de Humax 5200c uitzet met de knop achterop en opnieuw opstart de problemen weer verdwenen zijn voor een tijdje. Dus erg consequent is het niet en lijkt er bijna op de het aan de Humax zelf ligt.

De 5200c is ongeveer 8 maanden oud en gekregen van een familielid die hem gratis kreeg van Ziggo maar niet nodig had. Vraag mij af hoe dit dan met evt garantie gaat.


Iemand een idee wat dit veroorzaakt.
 
Het lijkt me toch het meeste op een signaalprobleem te wijzen. Blokken in beeld is ook maar een omschrijving voor digitale vervorming. Het kan zijn dat het signaal net 'op het randje' is en dat de ene ontvanger net iets gevoeliger is voor een zwak signaal of externe stoorsignalen dan de andere bijvoorbeeld.

Gaat het probleem 'mee' als je de volgorde van de coax omdraait, dus de eerste ontvanger die op de coax zit ??

Verder kun je nog kijken naar de signaal informatie en de BER. Als je op de ontvanger waar je de verstoring ziet ook een BER ziet die niet strak op nul blijft staan weet je zeker dat er een signaal probleem is. Of dat door een defecte/lekke kabel komt of door een defecte ontvanger is dan wel iets wat je kunt uittesten door die verdachte ontvanger via een kabelkeur kabeltje rechtstreeks op het AOP aan te sluiten.
 
Omdraaien is inderdaad wat ik nu ook gedaan hebt, vergeten erbij te vermelden, en is nu weer wachten op de volgende storing die verschijnt.

Dan pak ik inderdaad ook nog even de BER waarde mee maar meen dat dit de vorige keer netjes 0 bleef.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdraaien is inderdaad wat ik nu ook gedaan hebt, vergeten erbij te vermelden, en is nu weer wachten op de volgende storing die verschijnt.

Dan pak ik inderdaad ook nog even de BER waarde mee maar meen dat dit de vorige keer netjes 0 bleef.

Als de storing niet continue is, is het inderdaad lastig om de BER te controleren. Die lijkt dan netjes nul te blijven maar een kortdurende storing laat dan blokken zien en op het moment dat je de BER gaat opvragen kan het alweer 'voorbij' zijn.
Bij een familielid zag ik dat ook gebeuren. Als je langdurig naar het kanaal keek en de BER info liet staan zag je af en toe een 1 verschijnen, wat geen blokken gaf en eens per 10 minuten dan een heel blokkerig/vervormd beeld wat maar een seconde duurde of zo. Gedurende die tijd zag ik de BER dan wel enorm oplopen, maar duurde maar heel kort.

Bij continue stoorsignalen van bijvoorbeeld digitenne is het veel makkelijker te vangen dan bij storing van voorbij lopende mobiele telefoons met 4G in iemands zak waar je tegenwoordig ook last van kunt hebben.
 
Tnx ik ga hier even met spelen en dingen proberen. Uiteindelijk winnen het we wel weer maar soms wordt je er even moe van. Draait het een tijd goed en ineens weer problemen en kun je alles weer nalopen.

Valt mij wel op inderdaad dat de 5050c 100% kwaliteit aangeeft. Sluit is dezelfde kabel op de 5200c aan dan is dit 90%. De laatste is dus gevoeliger voor storingen.
 
Tnx ik ga hier even met spelen en dingen proberen. Uiteindelijk winnen het we wel weer maar soms wordt je er even moe van. Draait het een tijd goed en ineens weer problemen en kun je alles weer nalopen.

Valt mij wel op inderdaad dat de 5050c 100% kwaliteit aangeeft. Sluit is dezelfde kabel op de 5200c aan dan is dit 90%. De laatste is dus gevoeliger voor storingen.
Sinds de laatste Frequentie zender wisseling lijkt het erop dat digitaal signaalsterkte, kwaliteit en BER, maar ook soms de Tuner het niet aankan door de veranderde frequentie.
Zelf had ik nog een analoge verbinding van Humax naar TV toen ik deze weg haalde was mijn beeld weer goed.
Misschien een aanrader een aparte coaxkabel voor de andere Humax te trekken, of een duurzame kabelkeur b.v. Tratec splitter voor beide Humaxen te plaatsen.

Gerard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E32-48 melding

Ik heb sinds de frequentiewisseling van afgelopen maand steeds de melding E32-48 in beeld (alleen op de zenders op frequentie 698.000Mhz). Monteur heeft de aansluitingen in de meterkast al vervangen (en ook als service nog even een nieuwe modem geplaatst. Klasse), maar probleem blijft. Het betreft hier een Humax 5200C.
 
Ik heb sinds de frequentiewisseling van afgelopen maand steeds de melding E32-48 in beeld (alleen op de zenders op frequentie 698.000Mhz). Monteur heeft de aansluitingen in de meterkast al vervangen (en ook als service nog even een nieuwe modem geplaatst. Klasse), maar probleem blijft. Het betreft hier een Humax 5200C.
Waarschijnlijk is het signaal bij de meterkast goed maar bij aansluiting apparatuur niet. Dus huisinstallatie coaxkabel en connectors nazien zonodig vervangen.

Gerard.
 
Monteur heeft gemeten bij de aansluiting van de TV kabel vlakbij TV, dus bekabeling en aansluitdoos zijn in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan