• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

na upgraden humax 5200c geen teletekst via scart meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gestoorde teletekst ondertiteling publieke omroep door introductie TV portal Ziggo

............ Dat die teletekst ondertiteling nu verminkt is hangt samen met de kopieer beveiliging die met deze update is mee gekomen. Volgens de importeur ligt de schuld dat teletekst nu verminkt is niet bij hun software maar bij Ziggo, omdat Ziggo met het programma een code meestuurt waardoor die kopieer beveiliging actief wordt of zo iets, ik kan het niet letterlijk weergeven. Ik vind het echter ontoelaatbaar dat Ziggo de kopieerbeveiliging die bedoeld is voor betaal televisie ook actief gemaakt heeft voor programma's van de publieke omroep. Humax stelde voor te gaan klagen bij de handelaar en mijn oorspronkelijke software weer terug te eisen. Ik vind dat onsportief, want wat kan die handelaar daar nou aan doen. Nadeel is verder dat dan de Humax blijft zeuren om de update en dat alle programma's die na de update zijn opgenomen niet meer afspeelbaar zijn omdat met de update ook de codering op hard disk aangepast is en deze niet afspeelbaar is met de oude software. .................

Ziggo had me voor de klacht doorverwezen naar Quantis (Humax) en die heeft me uiteindelijk dus weer terug verwezen naar Ziggo. Ik heb daarom vanmiddag de klacht via https://www.ziggo.nl/#help/contactformulier weer ingediend bij Ziggo.

Omdat deze klacht haaks staat op het beleid om televisie uitzendingen juist beter bereikbaar te maken voor doven en slechthorenden heb ik ook de stichting SOAP (https://www.ondertiteling.nu/ ) die zich inzet voor meer en betere ondertiteling, gevraagd er op toe te zien dat teletekst weer ongestoord wordt doorgegeven.

Verder heb ik op internet een voorbeeld gezet van hoe teletekst er bij mij na de update nu uitziet: https://home.kpn.nl/jans5859/verminkte_teletekst_na_update_humax5200.jpg

Ik hoop dat dit alles tot gevolg heeft dat de klacht opgelost wordt. En met deze klacht mogelijk ook veel andere klachten die na de update zijn geconstateerd, zie de andere threads op dit forum.
 
Gezien de klachten over het kunnen kopiëren van opnames en een instabiel beeld via SCART lijkt het me waarschijnlijk dat de decoder klassieke macrovision toevoegt bij het weergeven van gecodeerde programma's. Helaas gebruikt dit grotendeels dezelfde beeldlijnen als teletekst tijdens de VBI.
 
Ziggo had me voor de klacht doorverwezen naar Quantis (Humax) en die heeft me uiteindelijk dus weer terug verwezen naar Ziggo. Ik heb daarom vanmiddag de klacht via https://www.ziggo.nl/#help/contactformulier weer ingediend bij Ziggo.

Omdat deze klacht haaks staat op het beleid om televisie uitzendingen juist beter bereikbaar te maken voor doven en slechthorenden heb ik ook de stichting SOAP (https://www.ondertiteling.nu/ ) die zich inzet voor meer en betere ondertiteling, gevraagd er op toe te zien dat teletekst weer ongestoord wordt doorgegeven.

Verder heb ik op internet een voorbeeld gezet van hoe teletekst er bij mij na de update nu uitziet: https://home.kpn.nl/jans5859/verminkte_teletekst_na_update_humax5200.jpg

Ik hoop dat dit alles tot gevolg heeft dat de klacht opgelost wordt. En met deze klacht mogelijk ook veel andere klachten die na de update zijn geconstateerd, zie de andere threads op dit forum.

Het komt uit de humax want de humax 5000C geeft de teletekst wel perfect door.
 
Het komt uit de humax want de humax 5000C geeft de teletekst wel perfect door.
Deels ben ik dat met je eens, maar de Software in de 5200 is anders en ook de Update daarvan als de 5000, bovendien werkt hij ook met een ander format.

Gerard.
 
Beeld via scart ook zwart/wit na laatste update.

In de thread "Bug & wishlist Humax iHDR-5200c" heb ik de bug gemeld dat het beeld van de scartaansluiting zwartwit is (en ook van slechte kwatliteit) op de S-VHS uitgangen van de SCART. Dit geldt voor beide Scarts. Voor de laatste update van de software was alles ok!
Dit is te verhelpen door via het installatiemenu de uitgang tijdelijk op CVBS te zetten en dan weer terug. Je moet het helaas telkens opnieuw doen na inschakelen van de 5200.
Koopman4 merkte op dat dat probleem wel eens een relatie kan hebben met het verminkte teletekst signaal.
Dit is makkelijk te testen: Schakel de uitgang na aanzetten van het apparaat even naar CVBS en dan weer terug. Is teletekst dan weer ok?
Ben benieuwd.
 
teletekst klacht scart

In de thread "Bug & wishlist Humax iHDR-5200c" heb ik de bug gemeld dat het beeld van de scartaansluiting zwartwit is (en ook van slechte kwatliteit) op de S-VHS uitgangen van de SCART. Dit geldt voor beide Scarts. Voor de laatste update van de software was alles ok!
Dit is te verhelpen door via het installatiemenu de uitgang tijdelijk op CVBS te zetten en dan weer terug. Je moet het helaas telkens opnieuw doen na inschakelen van de 5200.
Koopman4 merkte op dat dat probleem wel eens een relatie kan hebben met het verminkte teletekst signaal.
Dit is makkelijk te testen: Schakel de uitgang na aanzetten van het apparaat even naar CVBS en dan weer terug. Is teletekst dan weer ok?
Ben benieuwd.

Hallo Cosmopoliet, als ik de scart omschakel van RGB naar CVBS blijft het teletekst signaal verminkt. Ik denk dat Zapp Brannigan gelijk heeft en dat een kopieerbeveiliging is toegepast die het Vertical Blanking Interval verminkt en daarmee ook teletekst. Zie bijv. https://www.mediacollege.com/video/editing/macrovision/ of https://www.tech-faq.com/macrovision.html
 
Ziggo werkt aan het teletekst probleem

Gisteren heb ik bericht gekregen van de Ziggo Klantenservice. Ziggo meldt dat deze kwestie een bij hun inmiddels bekende storing is en dat zij momenteel aan een oplossing werken. Wel kan Ziggo helaas nog geen uitsluitsel geven over de datum waarop de storing is verholpen.
Ik zal ook de stichting SOAP (https://www.ondertiteling.nu/ ) melden dat Ziggo het probleem nu erkent en aan een oplossing werkt.
 
Gisteren heb ik bericht gekregen van de Ziggo Klantenservice. Ziggo meldt dat deze kwestie een bij hun inmiddels bekende storing is en dat zij momenteel aan een oplossing werken. Wel kan Ziggo helaas nog geen uitsluitsel geven over de datum waarop de storing is verholpen.
Ik zal ook de stichting SOAP (https://www.ondertiteling.nu/ ) melden dat Ziggo het probleem nu erkent en aan een oplossing werkt.
Zo zie je toch, het zal nog wel even duren iv.m. opname bugs etc., maar dat men toch naar je luistert en eraan gewerkt wordt.
Bravo voor Ziggo en Quantis/Humax, maar ook voor jou dat jij dit gemeld hebt.
Gerard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan