P
PaulB
Bij een vriend met (redelijk) succes zijn Chello internet-account (combinatie met telefonie) geinstalleerd. Keurig het MACadres gekloond en aanmeldprocedure doorlopen. Verbinding was op zich prima.
Na aansluiten 2e pc (ook wireless) geconstateerd dat draadloze verbinding met deze pc (pc2) erg zwak was. Daarom maar geprobeerd met vaste netwerkkabel.
Op dat moment begint router moeilijk te doen: deelt wel een goed IP adres aan aan pc1; verkeerd adres aan pc2.
Besloten om router (Linksys WAP54g) te resetten. Vanaf dat moment geen contact meer met Chello. Status-pagina van de router (192,168.1.1.) geeft aan dat er geen WAN IP is verkregen.
Chello helpdesk gebeld. Geeft als procedure: COAX kabel loskoppelen > stroom eraf > directe kabelverbinding maken tussen modem en pc > stroom aan (COAX kabel nog steeds los!) > dan kijken of modem een goed IP adres verstrekt via interne DHCP (moest in de range 192.xxx.xxx.xxx liggen)
Dat lukte
Vervolgens: stroom eraf > COAX kabel weer aansluiten > directe kabelverbinding tussen modem en pc1 > boeltje weer opstarten > aanmeldprocedure Chello weer doorlopen.
Dat ging op zich goed . Maar vijf dagen later gebeurt er precies hetzelfde!
Ik heb eigenlijk twee, tameljik verschillende vragen:
1) de Linksys router: na de reset ziet de pc1 nog wel een draadloos netwerk, maar dat is beveiligd met een WPA netwerksleutel (en die heb ik dus niet) Kennelijk is dat de default status van het apparaat. Het resetten van de security-instellingen via de webinterface va de router levert geen bevredigend resultaat.
2) de aanmeldprocedure bij Chello. Ik ben (betere gezegd: mijn vriend) bij Chello succesvol aangemeld. Ik krijg een probleem met m'n eigen netwerk/router en vervolgens doet de hele boel het niet meer! Had me kunnen voorstelen dat het iets met het MAC-adres te maken had gehad, maar dat geintje heb ik al zo vaak aan de hand gehad dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik hiermee de mist in ben gegaan.
Eigenlijk zou ik graag een uitelg willen over hoe de aanmeldprocedure bij Chello precies in z'n werk gaat. Ik raak met name in de war over het verstrekken van IP-adressen.
Het klnkt misschien wat warrig, maar ik ben al een kleine 18 uur (!) ales bij elkaar met deze elende bezig geweest. Met ADSL-installaties noit dergelijke problemen gehad. Dus wie een hint heeft ben ik zoniet eeuwig, danwel langdurig dankbaar
PB
Na aansluiten 2e pc (ook wireless) geconstateerd dat draadloze verbinding met deze pc (pc2) erg zwak was. Daarom maar geprobeerd met vaste netwerkkabel.
Op dat moment begint router moeilijk te doen: deelt wel een goed IP adres aan aan pc1; verkeerd adres aan pc2.
Besloten om router (Linksys WAP54g) te resetten. Vanaf dat moment geen contact meer met Chello. Status-pagina van de router (192,168.1.1.) geeft aan dat er geen WAN IP is verkregen.
Chello helpdesk gebeld. Geeft als procedure: COAX kabel loskoppelen > stroom eraf > directe kabelverbinding maken tussen modem en pc > stroom aan (COAX kabel nog steeds los!) > dan kijken of modem een goed IP adres verstrekt via interne DHCP (moest in de range 192.xxx.xxx.xxx liggen)
Dat lukte
Vervolgens: stroom eraf > COAX kabel weer aansluiten > directe kabelverbinding tussen modem en pc1 > boeltje weer opstarten > aanmeldprocedure Chello weer doorlopen.
Dat ging op zich goed . Maar vijf dagen later gebeurt er precies hetzelfde!
Ik heb eigenlijk twee, tameljik verschillende vragen:
1) de Linksys router: na de reset ziet de pc1 nog wel een draadloos netwerk, maar dat is beveiligd met een WPA netwerksleutel (en die heb ik dus niet) Kennelijk is dat de default status van het apparaat. Het resetten van de security-instellingen via de webinterface va de router levert geen bevredigend resultaat.
2) de aanmeldprocedure bij Chello. Ik ben (betere gezegd: mijn vriend) bij Chello succesvol aangemeld. Ik krijg een probleem met m'n eigen netwerk/router en vervolgens doet de hele boel het niet meer! Had me kunnen voorstelen dat het iets met het MAC-adres te maken had gehad, maar dat geintje heb ik al zo vaak aan de hand gehad dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik hiermee de mist in ben gegaan.
Eigenlijk zou ik graag een uitelg willen over hoe de aanmeldprocedure bij Chello precies in z'n werk gaat. Ik raak met name in de war over het verstrekken van IP-adressen.
Het klnkt misschien wat warrig, maar ik ben al een kleine 18 uur (!) ales bij elkaar met deze elende bezig geweest. Met ADSL-installaties noit dergelijke problemen gehad. Dus wie een hint heeft ben ik zoniet eeuwig, danwel langdurig dankbaar
PB