Even ter info, UPC is alleen verantwoordelijk tot het punt waar je CAI binnenkomt. De thuisinstallatie valt hier dus buiten.
Hoe dan te handelen. Sluit je TV direct aan de CAI aansluiting waar hij het huis binnen komt, over het algemeen is dit meterkast of de woonkamer. Met een draagbare TV werkt dit uiteraard het meest ideaal. Het gaat er ook overuit dat je een korte coax kabel gebruikt. Is je beeld nu scherp, dan hoef je UPC niet te bellen want dan is hun signaal goed (sterkte bij binnenkomst ligt tussen 60 en 70 dB). Is het beeld niet goed, dan moet je direct bellen.
Volgende wat je dan moet doen is steeds een stap toevoegen. Eerst de 2-weg splitter, dan TV erop. Is dat goed, ga dan weer een stap verder. Op een gegeven moment kom je er vanzelf achter waar het probleem ligt.
Hou er rekening mee dat doorgaans het gebruik van 2 2-weg splitters (dit wordt vaak zo gedaan om eerst de kabelmodem af te takken en vervolgens 2 TV's) vaak al een onvoldoende signaal oplevert (- 7dB). Vooral hoogfrequente zenders beginnen dan te storen. Je komt er dan eigenlijk niet aan onderuit om een antenneversterker te installeren. Koop in dat geval een die je af kunt stellen, die zijn wel iets duurder maar beter dan de niet-afstelbare die er simpelweg +10dB bovenop knallen wat weer ongewenste situaties kan opleveren (TV-beeld gaat strepen, het 'verslikt' zich als het ware, hetzelfde resultaat als dat iemand heel hard in je oor schreeuwt).
Hoe dan ook, kijk je thuisinstallatie goed na. Gebruik metalen connectoren (tabee Praxis!) en dikke COAX kabels (RG6). Deze hebben het minste signaalverlies. Het is even een investering, maar dan ben je ook van het geouwehoer af en scheelt je weer een x aantal leefjaren gezien de gedaalde bloeddruk ..
Dat het signaal niet goed is van UPC komt overigens wel voor, maar niet vaak. Toevallig heb ik er ook last van gehad. Mijn kabelmodem sprong op een gegeven moment om de haverklap om een rode led en ging dus off-line. UPC gebeld, die gaven eerst de schuld aan de antenneversterker. Deze zat er echter al jaren dus daar kon het niet aan liggen. Ze hebben een monteur langsgestuurd en de meette met een amp-meter dat inderdaad het signaal te scheef was waardoor het internetsignaal te zwak was. Hij even gebeld met de thuisbasis en een half uur later was het opgelost. Nooit geen last meer van gehad sindsdien.
