• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mogelijke beursgang Ziggo?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Zie https://www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB...?t=Kabelbedrijf_Ziggo_denkt_na_over_beursgang

Weet niet wat ik daar nu weer van moet denken. Lange termijn investeringen doen is lastig als je een beursgang wilt voorbereiden.

Gelukkig geven ze zelf aan dat de beursgang niet op korte termijn zal zijn, maar ook is gezegd door de financieel directeur van Ziggo:
Daarop zei Blom: 'Er wil wel eens een spanningsveld ontstaan, maar dat is goed. Wat ik wel lastig vind, is dat private equity-huizen een beperkte horizon hebben. Als je met ze praat over investeringsprojecten die lange terugverdientijd hebben, worden ze zeer kritisch, merk ik. Zeker als die periode doorloopt tot na de exit.'
 
Een beursgang komt wel als verrassing. Dat Cinven en Warburg Pincus alleen naar het rendement van hun investering kijken is niets nieuws. Dat daarmee geen lange termijn investeringen worden gedaan is ook logisch, die waardevermeerdering betaalt zich immers niet uit voor de investeerders.

Wat je hier dus ziet is pure marktwerking a la Private Equity. Op zichzelf niet slecht, maar het gaat helaas wel ten koste van innovatie en banen. Want vroeger of later moet er "efficienter" gewerkt gaan worden om de kosten te drukken.

Hoe dit gaat uitpakken zal alleen de toekomst leren...
 
ik heb vandaag al een aantal artiekelen gelzen over de mogelijke beursgang. wat ik ervan heb begrepen is een beursgang 1 van de opites net zoals een fusie of verkoop. en as er een beursgang zou komen zou dit pas over 3 tot 7 jaar zijn. ik denk dat het gewoon een optie is die ze open houden met de lanceering van ziggo werd ook gezegt dat een fusie met upc niet werd uitgesloten op langer termijn. dus we zien het vanzelf wel
 
In het door mij gelinkte artikel staat over fusie met UPC dit:

Tot nu toe liet Ziggo (3,1 miljoen aansluitingen) weten een voorkeur te hebben voor een samengaan met branchegenoot UPC, de Nederlandse nummer twee met 2,1 miljoen aansluitingen. Met een landelijk dekkend kabelnetwerk zouden Ziggo en UPC, dat in handen is van het Amerikaanse telecombedrijf Liberty Global, een front vormen tegenover KPN.
Fusie niet nodig. Voldoende kritische massa
Maar Liberty Global heeft een fusie afgewezen omdat UPC zelf al voldoende kritische massa heeft. Uit de voorbereidingen van Ziggo op een beursgang kan worden afgeleid dat Warburg Pincus en Cinven zoeken naar een alternatief.
Een beursgang van Ziggo is volgens financieel directeur Walter Blom op korte termijn overigens niet aan de orde. 'We zijn ons aan het voorbereiden, maar op dit moment is het beursklimaat slecht.'

Kortom: Ziggo wil wel, maar UPC wil niet. Geen fusie met UPC dus.
 
Het is te hopen dat het soepeler verloopt dan bij de helpdesk en administratie van Ziggo. 8-)
 
Beursgang wordt alweer ontkent door Ziggo:
https://webwereld.nl/articles/51502/ziggo-ontkent-beursplannen.html

Volgens de perswoordvoerder:
"Klinkklare onzin, schrijf dat maar op!", aldus de zegsman. Hij licht toe dat een beursgang voor de aandeelhouders Cinven en Warburg Pincus 'een optie' is. Maar de twee zouden Ziggo even goed kunnen verkopen aan een andere partij. Een derde optie kan nog opsplitsing van het bedrijf zijn.

Nee, dat is lekker, volgens die woordvoerder is zelfs opsplitsen een optie. Dat is pas kapitaalvernietiging na de huidige integratie.

Gratis tip voor Ziggo: cursusje omgaan met de pers voor directieleden en perswoordvoerders?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan