• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

modem werkt alleen in de meterkast??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
45
Hallo,

We zijn gisteren verhuisd en ik zit al een tijdje te klooien met de internetverbinding. De kabel komt zoals bij de meeste nieuwbouw woningen binnen in de meterkast. Daar zit een wcd, de umu 01 met drie aansluitingen voor data, radio/tv en radio.
UMU-01-kit-1-HRCL.jpg


Als ik het modem, de Ubee EVM3200, (geef wifi-modem dus) daar aansluit heb ik vlot verbinding met het Ziggo netwerk (60mb).
Ik werk dus met een aparte Wifi-router, heeft in het vorige huis altijd prima gewerkt. Nu las ik veel op internet dat je die beter niet in de meterkast kunt plaatsen ivm signaalverlies (en dat is ook zo bleek hier) wilde ik het modem en wifi router voor een beter signaalverdeling in de woning van 3 woonlagen ergens anders plaatsen. Nu heb ik in de woonkamer beneden ook zo'n zelfde type kabel wcd als in de meterkast, afgetakt van die in de meterkast.
Als ik hier het modem op aansluit krijg ik geen verbinding met het Ziggo netwerk.
Op de slaapkamer op de 1e verdieping is ook een kabelaansluiting, maar een normale wcd met 2 aansluitingen voor radio en tv.
Hier probeerde ik het met een Tratec PDF-65 push on datafilter.
PDF-65_front.jpg

Als ik het met modem hierop aansluit krijg ik ook geen verbinding met het Ziggo netwerk.

Nu dacht ik, misschien filtert de UMU-01 in de meterkast het data signaal er wel uit, dus die er tussenuit gehaald maar nee, dat werkte ook niet.

Noodgedwongen hangt nu dus alles weer in de meterkast tot ik weet hoe of wat.

Iemand een idee hier? bedankt alvast voor het meedenken.

Hammar.
 
de modem behoort officeel aan de AOP aangsloten worden,
waar je daarna je wifi/router plaatst mag je zelf weten.(100 meter met UTP)

de oorzaak wat zou kunnen zijn dat je modem op de andere locaties niet werkt,
1. te zwak signaal (vandaar dat er aangeraden word om het bij de AOP aan te sluiten zodat je geen signaal verlies hebt en geen meekomende storingen)
2. je doorlus/einddozen zijn niet retour geschrikt voor internet.

wil je geen UTP kabel trekken dan zijn er verschillende mogelijkheden om je router/wifi op een andere locatie te plaatsen.
zijn niet allemaal niet zo goed als een UTP kabel maar toch een mogelijkheid.

1. router buiten de meterkast plaatsen en evt een AP gebruiken op de tussen verdieping.
2. powerplugs gebruiken.
3. MOKA 16
 
Bedankt voor je antwoord.

Signaalverlies in de kabel lijkt me sterk, de slaapkamer waar zich de gewone kabel-wcd bevind ligt boven de meterkast, de coaxkabel daartussen is een meter of 2. Die wordt wel afgetakt na de umu-01 in de meterkast.
In het oude huis gebruikte in de Tratec ook op een gewone kabel-wcd, was het niet anders aangesloten met een nog langere kabel ertussen en werkte het allemaal.
De UMU-01 in de woonkamer zit gauw een meter of 6 van de meterkast. De coax word afgetakt na de umu-01 in de meterkast.
 
Op de TV-uitgang van de UMU kan je geen modem aansluiten, dus als je na de UMU aftakt zal een modem nooit online komen.
 
Hier staat het modem wel in de huiskamer, maar idd niet afgetakt met umu01's e.d.
 
Op de TV-uitgang van de UMU kan je geen modem aansluiten, dus als je na de UMU aftakt zal een modem nooit online komen.

Daarom had ik, zoals ik schreef in mijn OP de umu in de meterkast er tussenuit gehaald en de modem op de umu in de woonkamer aangesloten. Dat werkte dus ook niet!! Signaalverlies in de kabel naar de woonkamer??? lijkt me sterk, in het vorige huis stond de modem nog verder weg en was aangesloten met de Tratec en dat werkte prima!

Nog steeds een raadsel. Ik heb ook al even met Ziggo getwitterd, maar die heren /dames daar kennen alleen antwoorden uit een boekje helaas......
 
Het zou de aansluitdoos in de woon of slaapkamer kunnen zijn die de retourband niet doorgeeft. Als daar een radiofilter in zit bijvoorbeeld worden alle lage frequenties uitgefilterd.

Je geeft aan dat je een losse wifi router gebruikt, waarom ze je die dan niet gewoon waar je hem wilt hebben en laat het modem in de meterkast hangen met een netwerk kabel naar je eigen router ?
 
Mijn probleem was dat ik zowel een coax (TV) als een netwerkkabel dan naar de woonkamer moest hebben. En dat paste eenvoudigweg niet door de buis. Misschien kan de TS de situatie duidelijk beschijven, liefst met foto's. Dan kan ik wel wat tips geven.
 
Het zou de aansluitdoos in de woon of slaapkamer kunnen zijn die de retourband niet doorgeeft. Als daar een radiofilter in zit bijvoorbeeld worden alle lage frequenties uitgefilterd.

Je geeft aan dat je een losse wifi router gebruikt, waarom ze je die dan niet gewoon waar je hem wilt hebben en laat het modem in de meterkast hangen met een netwerk kabel naar je eigen router ?
Kabel trekken kan uiteraard altijd nog.

Dat van die retourband zou waar kunnen zijn, maar als ik de umu in de meterkast er tussenuit haal en de umu in de woonkamer gebruik zou dat toch moeten werken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan