• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Microsoft brengt Internet Explorer 9 uit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Brammetjee
  • Startdatum Startdatum
B

Brammetjee

Door Joost Schellevis, dinsdag 15 maart 2011 10:02

Microsoft heeft de final van Internet Explorer 9 uitgebracht. De nieuwe versie van de webbrowser heeft onder andere een snellere javascript-engine en hardware-versnelling via de gpu. Daarnaast is er een nieuwe privacyfunctie.

Donderdag werd de releasedatum van Internet Explorer 9 al bekendgemaakt en de browser is nu voor iedereen met Windows 7 of Vista te downloaden. Versie 9 van Internet Explorer bevat onder andere een snellere javascript-engine en de browser belast de cpu minder zwaar, belooft Microsoft: de browser bevat ondersteuning voor hardwareversnelling waarbij gebruikt wordt gemaakt van de videokaart om grafische beelden weer te geven. De browser gaat ook beter met html5 en css3 om.

Verder is er een downloadmanager toegevoegd - iets dat in veel andere browsers al gemeengoed was - en is er een 'do not track'-optie, waarmee gebruikers kunnen voorkomen dat ze door advertentiebedrijven worden gevolgd op internet. Ze kunnen zelf lijsten met vertrouwde of juist niet vertrouwde sites samenstellen, of zich abonneren op kant-en-klare lijsten.

Ook is de gebruikersinterface van overbodige elementen ontdaan, waarbij Microsoft duidelijk is geïnspireerd door de minimalistische interface van Google Chrome. De interface bevat veel minder elementen dan vorige IE-versies; hetzelfde is het geval in de bètaversies van Firefox 4. Iets wat in de IE9-bèta op veel kritiek stuitte, was het gebrek aan ruimte voor tabs, doordat de lijst met tabbladen naast de adresbalk is geplaatst. Dat is standaard nog steeds zo, hoewel de gebruiker er nu voor kan kiezen om de lijst met tabs onder de adresbalk te zetten.

Bron: Tweakers.net
 
Wat zijn jullie ervaringen met de final-versie van IE9?

Oja, dit is geen discussie over andere browsers ;)
 
Brammetjee zei:
Wat zijn jullie ervaringen met de final-versie van IE9?

Oja, dit is geen discussie over andere browsers ;)

Je kan toch moeilijk een afgewogen oordeel geven over een product zonder een vergelijking te maken met de naaste concurrenten? Het hoeft natuurlijk niet te verzanden in een fanboy discussie als je gewoon de sterke en zwakke kanten van IE9 afzet tegen directe concurrenten als Firefox en Chrome. Per slot van rekening heeft iedereen een vrije keus en zijn alle door mij genoemde producten gratis.

Zelf gebruik ik IE alleen als het echt niet anders kan. Dit vanwege de grote verwevenheid met het onderliggende OS. Dit brengt specifieke veiligheidsrisico's met zich mee en dat lijkt me niet gewenst. Ik wacht dan ook nog een poosje met het vervangen van IE8 door IE9, omdat het voor mijn internetgebruik geen enkele meerwaarde biedt. Daarmee heb ik niet gezegd dat IE9 een slechte browser zou zijn. Integendeel zelfs, als je de gebruikerservaringen van de RC in ogenschouw neemt.
 
jtech zei:
Je kan toch moeilijk een afgewogen oordeel geven over een product zonder een vergelijking te maken met de naaste concurrenten? Het hoeft natuurlijk niet te verzanden in een fanboy discussie als je gewoon de sterke en zwakke kanten van IE9 afzet tegen directe concurrenten als Firefox en Chrome. Per slot van rekening heeft iedereen een vrije keus en zijn alle door mij genoemde producten gratis.

Zelf gebruik ik IE alleen als het echt niet anders kan. Dit vanwege de grote verwevenheid met het onderliggende OS. Dit brengt specifieke veiligheidsrisico's met zich mee en dat lijkt me niet gewenst. Ik wacht dan ook nog een poosje met het vervangen van IE8 door IE9, omdat het voor mijn internetgebruik geen enkele meerwaarde biedt. Daarmee heb ik niet gezegd dat IE9 een slechte browser zou zijn. Integendeel zelfs, als je de gebruikerservaringen van de RC in ogenschouw neemt.

Puur je ervaringen met de nieuwe IE9 geven is toch niet zo moeilijk?
Wat heeft dat met andere browsers te maken? Ja maar... niks maar.
 
Kun je eens proberen om een paar hier naar toe te gaan: https://chelloo.nl/Ziggo-klacht.html
en dan een paar keer door de verschillende stappen heen en weer gaan (formulier hoeft niet verzonden te worden).
Ik heb het vreemde verschijnsel dat de browser dan af en toe hangt. Maar of dat nou aan m'n pc of IE ligt ... ?
 
Je kan toch moeilijk een afgewogen oordeel geven over een product zonder een vergelijking te maken met de naaste concurrenten?
Waarom niet? :)
Je mag verwachten dat IE gebruikers deze update willen vergelijken met de vorige IE versies. Prima om daar mee te vergelijken.
ik ben ook een verstokte IE gebruiker, gewoon omdat ik 1 browser genoeg vind, en IE mij voldoende bied om te internetten. Ik hoef dus niet te weten of andere browsers het beter doen.
Overigens staat op de andere pc's wel firefox.

Ik wacht nog wel een poosje eer ik deze versie probeer.
 
@rene :-)

ik heb ff uitgeprobeerd , loopt hier gewoon goed, door

tussen haakjes, de klachten pagina ziet er goed uit zo :-)
 
René [Mr. Jinx] zei:
Kun je eens proberen om een paar hier naar toe te gaan: https://chelloo.nl/ziggo-klacht.html
en dan een paar keer door de verschillende stappen heen en weer gaan (formulier hoeft niet verzonden te worden).
Ik heb het vreemde verschijnsel dat de browser dan af en toe hangt. Maar of dat nou aan m'n pc of IE ligt ... ?

@René, werkt bij mij erg goed en snel.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over IE9. Het werkt snel en ik ben blij met minder werkbalken e.d. waardoor er 'meer' beeld is en ik ben nog geen zaken tegengekomen waarvan ik dacht "dat mis ik nu".

We kijken het nog eens een tijdje aan.
 
René [Mr. Jinx] zei:
Kun je eens proberen om een paar hier naar toe te gaan: https://chelloo.nl/ziggo-klacht.html
en dan een paar keer door de verschillende stappen heen en weer gaan (formulier hoeft niet verzonden te worden).

Werkt hier goed met IE9.
Ben tot nu toe tevreden met IE9.
 
Terug
Bovenaan