• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Meerdere wifi routers bridgen, hoe goed aanpakken?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ywa
  • Startdatum Startdatum
Y

Ywa

Op dit moment hebben we op kantoor een UPC zakelijk verbinding (120 mbit) en een Cisco EPC3925 modem/router. Aan de router hangt een HP V1810-24G (1 Gbit) switch en gebruiken we meerdere kleine wifi netwerken op kantoor.

Nu willen we graag 1 groot WiFi netwerk, in plaats van losse netwerken. Maar hoe werkt dit en pak ik dit aan? We hebben op meerdere plaatsen in het kantoor netwerkkabels liggen die al daarvoor bedoelt zijn.
Maar welke WiFi routers/access points zijn goed (en graag niet te duur) en kunnen samenwerken/bridgen?

We hebben waarschijnlijk in eerste instantie 2 WiFi routers nodig, en daarna kijken we wel of uitbreiden nodig is.

Alvast bedankt.
 
Lees eens het volgende topic op Sat4all. Dan krijg je een idee hoe het kan .
https://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/2004378/hulp_nodig_bij_opstelling_met_#Post2004378
 
Eigenlijk is dat best eenvoudig. Maar je moet dus NIET met wifi-routers aan de slag gaan.
Je hebt meerdere Wifi/Wireless Access Points (WAP) nodig. Ik raad je aan te kijken naar de EnGenius ECB-9500 of de EAP-9550.

Even afhankelijk van je abonnement (Zakelijk 1x IP of zakelijk 5x IP) is het volgende de oplossing.

1) Zakelijk 1x IP. Het UPC modem is tevens NAT router. Ik noem 3925 hierna router
2) Zakelijk 5x IP. het UPC modem is alleen modem/bridge dus je hebt een goede router nodig. Die betreffende router (niet de 3925) noem ik hierna dus router.

Nu ga je achter achter je router die HP switch zetten die je hebt (een prima switch trouwens). Aan de switch sluit je elke WAP aan. Elke WAP krijgt binnen het netwerk een eigen intern LAN IP voor de configuratie.

Voor het programmeren van de WAP zet je ze allemaal op hetzelfde SSID en dezelfde WPA2 key. Let wel op, zet elke WAP op een ander channel niet overlappend of (in geval je de EnGenius mdellen kiest) zet elke WAP op autochannel. In geval van auto channel checkt elke WAP om de x tijd welk channel het beste is.

Nu kun je van de ene naar de andere access point dan wel ruimte gaan zonder dat je van SSID moet wisselen.

Het enige puntje van aandacht is dat de connecties bij het overgaan van de ene WAP naar de andere je een lopende IP connectie 'verliest'.
Als voorbeeld: je bent met een wifi telefoon via SIP aan het bellen met iemand en je loopt van de ene ruimte naar de andere. Indein je device van AP wisselt stop de SIP connectie. En die moet je zodra je device zich aangemeld heeft bij de ander WAP opnieuw opbouwen.
Daar zijn ook oplossingen voor van bijvoorbeeld het merk Ruckus (zoneflex systemen met controllers) maar dan ben je enkele 1000-en euro's kwijt.

Hopenlijk heb je wat aan dit relaas.

25-8-2011 kleine correctie, een systeem van Ruckus o.i.d. kost 1000-en euro's i.p.v. 100-en.
 
Beiden bedankt voor jullie reacties. Het gaat om 1 IP adres. Maar met de methode die jij noemt t-force, daarmee versterken 2 access points niet elkaars signaal?

Welke van de 2 access points die je noemde is de beste?
 
Nee, de WAP versterken niet elkaar.
Ze bestrijken elk een gebied die soms een beetje overlapt. Vandaar het belang van de verschillende channels.

De 2 opgenoemde WAP modellen zijn verschillend van functie.
De ECB-9500 is een staand model met 3 antennes. Deze heeft een goed bereik en zet je op een goed uitgekozen positie op bureau hoogte voor het beste bereik.

De EAP-9550 is een model met plafond montage en lijkt op een brandmelder. De antenne die erin zit richt zich dus naar beneden en heeft ook een super goed bereik.

Ikzelf heb 5 van de EAP-9550 modellen ingezet in een kantoor pand van een klant. Het gebouw heeft 3 verdiepingen en 2 vleugels rond een centrale trappen/lift hal. 1 van de vloeren op de 3e wordt niet gebruik.
Voor elke werkvloer heb ik centraal aan het plafond een EAP-9550 gemonteerd.
het bereik is nu in het gebouw super.

Wijzelf gebruiken 2x een ECB-9500 in het huis/kantoor. Bij de meeste van onze klanten gebruik ik nu alleen nog maar EnGenius omdat ze stabiel en betaalbaar zijn.

Beide modellen zijn te gebruiken met Power over Ethernet (POE) en dat is makkeijker met montage aangezien je dan niet bij elke WAP een stopcontact nodig hebt.
Wel heb je dan een goede POE switch nodig. Die zijn 8-poort vanaf zo'n € 200 euro verkrijgbaar.

Als je wil heb ik wel een goed adres om al die spullen te verkrijgen.

Succes.
 
Ik geef jeroensky gelijk. Je netwerk voor PC's/Servers etc. kun je het beste met UTP kabels opzetten.
Dat is sowieso stabieler en sneller, veeeel sneller.

Maar ja al die telefoons, tablets, laptops etc. die gaan natuurlijk via wifi!
 
Bedankt voor de extra informatie. :)
Ja, het gaat voornamelijk om mobieltjes en dergelijke (en zo nu en dan een laptop). De HP switch met 24 poorten hangt al helemaal vol met kabels naar normale computers & servers.

Zodra het e.e.a. geïnstalleerd is zal ik de resultaten hier plaatsen.

Dank!
 
Terug
Bovenaan