• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Meerdere keren per dag geen internet. Pas na DHCP renew weer.

Berichten
439
Het kabelmodem (Technicolor TC7200U) staat in bridge mode. Daarop aangesloten een Linksys E4200 met dd-wrt. Sinds een paar weken heb ik het volgende probleem: de router verliest de verbinding met het internet en pas als ik op de router een DHCP renew doe, is de internet verbinding weer hersteld. Soms valt de verbinding pas weer na uren weg, soms al na een paar minuten.

Als ik in het log bestand van het modem kijk, zie ik de volgende regels versschijnen:

2017-01-13 00:11:28: [Info] TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=88:f7:c7:29:xx:xx;CMTS-MAC=0...
2017-01-13 00:11:27: [Warn] DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC...
2017-01-13 00:11:23: [Info] Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
2017-01-13 00:11:13: [Major] Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
2017-01-13 00:10:40: [Major] Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...

Omdat ik geen flauw idee heb of het kwaad kan om hier MAC adressen te openbaren, heb ik de laatste twee getallen vervangen voor "xx".

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
 
Heb je al naar je interne ip adressen gekeken? conflict met 2 dezelfde adressen. bij mij was dit de oorzaak.
 
En zonder dd-wrt?
Ik heb ook een e4200 en vond dd-wrt een ware ramp.
Maar is wel al wat jaren geleden, wie weet is de huidige versie beter?
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

piente zei:
Heb je al naar je interne ip adressen gekeken? conflict met 2 dezelfde adressen. bij mij was dit de oorzaak.

Nee, er zijn geen IP conflicten.

Robert Koopman zei:
En zonder dd-wrt?
Ik heb ook een e4200 en vond dd-wrt een ware ramp.
Maar is wel al wat jaren geleden, wie weet is de huidige versie beter?

dd-wrt heeft het altijd perfect gedaan, dus ik zou niet weten waarom het nu niet meer zou werken. Bovendien verschijnt er iedere keer dat ik de verbinding kwijt raak een foutmelding op het kabelmodem dus ik denk toch echt dat er daar iets mis is..
 
Zippy1970 zei:
2017-01-13 00:11:28: [Info] TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=88:f7:c7:29:xx:xx;CMTS-MAC=0...
2017-01-13 00:11:27: [Warn] DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC...
2017-01-13 00:11:23: [Info] Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
2017-01-13 00:11:13: [Major] Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
Op het moment dat je bovenstaand setje meldingen tegenkomt in de modem log, dan weet je in ieder geval zeker dat het modem op getoond tijdstip een (her)initialisatie achter de rug heeft. Dat treed natuurlijk op wanneer je het modem een harde reset geeft of het modem even van de stroom haalt, maar het kan ook "spontaan" gebeuren als het modem tot de conclusie komt dat er geen goede verbinding is met de CMTS. Oorzaken daarvan kunnen een te hoog opgelopen zendvermogen bij de upstreams zijn of een slechte downstream verbinding wat gepaard gaat met veel uncorrectable fouten.
 
Dit zijn de upstream en downstream waardes:

Status upstreamkanaal
Zender #Kanaal IDStatusFrequentieModulatieSymbolenratioKanaaltypeVermogen
11Vergrendeld5780000064QAM5120000ATDMA36.0
24Vergrendeld3710000064QAM5120000ATDMA34.5
35Vergrendeld3180000064QAM2560000ATDMA33.8
46Vergrendeld2860000064QAM2560000ATDMA33.8


Status downstreamkanaal
Ontvanger # Kanaal IDStatusFrequentieModulatieSymbolenratioSNRVermogen
14Vergrendeld330750000256QAM695200039.512.9
22Vergrendeld314750000256QAM695200039.813.5
33Vergrendeld322750000256QAM695200039.913.6
41Vergrendeld306750000256QAM695200039.813.5
55Vergrendeld338750000256QAM695200039.413.8
66Vergrendeld346750000256QAM695200039.913.7
77Vergrendeld354750000256QAM695200039.914.1
88Vergrendeld362750000256QAM695200039.914.0
 
Gebruik je een antenne versterker want het downstream (13,9 - 14,1)vermogen is veel te hoog.
Door die hoge waarden krijg je problemen en gaat uiteindelijk de modem defect. De absolute max is 11, maar een max van 8 is beter.
Kan je de versterking lager zetten, de versterker verwijderen, of voor de modem een signaal demper zetten. Een splitter met een demping van 3,5 dB zou al helpen.
 
Er zit inderdaad een antenne versterker voor. Maar ik heb die waardes eigenlijk nog nooit zo hoog gezien. Normaal zijn ze tussen de 4 en 6... Oh wacht, ik bedenk me net, dat er normaal nog een splitter voor het modem zit en die heb ik er een aantal maanden geleden tussenuit gehaald.

Ik zal die splitter weer terugzetten. Zal dat het probleem verhelpen of is dit modem nu stuk?
 
Ik kan van hieruit niet de conditie van de modem zien (helpdesk misschien wel), maar ik zou het gewoon proberen met die splitter er weer voor.
Het kan geen kwaad, alleen helpen.
 
Terug
Bovenaan