• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mediabox op grote afstand (70 meter) van AOP

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pahomu
  • Startdatum Startdatum
P

pahomu

Heeft iemand ervaring met een (tweede) mediabox op grote afstand van het AOP in de meterkast.
Ik ben namelijk van plan een tweede mediabox aan te schaffen voor mijn kantoor, alleen de coaxkabel (op zich van goede kwaliteit) is ongeveer 70 m lang. Met name het retoursignaal zou dan problemen kunnen geven.

Bij mijn huidige situate zit na de splitter (voor TV en modem signaal) een hirschmann versterker (12,5 dB, passief retourgeschikt) en vervolgens circa 15 meter coax naar de box. De retourversterking van de box is met 52/53 dBmv al redelijk hoog. Signaalsterkte circa 60%.

In de nieuwe situatie zou ik dan bijvoorbeeld een Hirschmann 21 dB versterker met versterkt retoursignaal kunnen gebruiken. Na deze versterker dan een aftakelement van bijv. 12dB aftakdemping voor huidige box en 0,8 dB doorgangsdeming voor de nieuwe box ter compensatie van de 55 meter coaxlengte verschil.
Het tv signaal zal waarschijnlijk geen probleem geven, maar het retoursignaal zal misschien te veel ruis oppikken?

Heeft iemand ervaring en/of advies?
 
pahomu zei:
Heeft iemand ervaring met een (tweede) mediabox op grote afstand van het AOP in de meterkast.
Ik ben namelijk van plan een tweede mediabox aan te schaffen voor mijn kantoor, alleen de coaxkabel (op zich van goede kwaliteit) is ongeveer 70 m lang. Met name het retoursignaal zou dan problemen kunnen geven.

Wat voor coax gebruik je hiervoor?
Als je coax 12 (of een equivalent) + versterking gaat gebruiken zal je hoogstwaarschijnlijk de SNR niet goed onder controle kunnen houden. In dat geval zou ik coax 3 gebruiken, die heeft bij 800 MHz maar ongeveer 6 dB demping bij 100 meter. In dat geval zou het misschien zelfs mogelijk zijn om zonder noemenswaardige versterking de signalen te kunnen ontvangen. Bij 50 MHz is dat maar 1 dB demping waardoor het retour signaal niet eens versterkt hoeft te worden.

pahomu zei:
Bij mijn huidige situate zit na de splitter (voor TV en modem signaal) een hirschmann versterker (12,5 dB, passief retourgeschikt) en vervolgens circa 15 meter coax naar de box. De retourversterking van de box is met 52/53 dBmv al redelijk hoog. Signaalsterkte circa 60%.

12,5 dB versterking is wel heel erg veel voor zo’n korte afstand. En 52/53 dBmV uitsturing van de mediabox houdt in dat er nogal wat demping plaatsvindt. Tussen de 45 en 50 dBmV zou beter resultaat zijn als je probleemloos een grotere afstand wilt gaan overbruggen.
Je zou eens een meting moeten doen direct op de groene kabel wat de signaalsterkte en SNR is van de radio en TV zenders vanaf 80 tot 860 Mhz.
De analoge TV signalen wat bij een huis binnenkomt liggen nominaal tussen de 65 en 75 dBuV (+/- 3dB), de digitale signalen liggen 10dB lager. In mV is dat tussen de 5 en 15 dB.
SNR > 32 dB.

Voor een goede constructie met lange bekabeling zou ik in dit geval een galvanisch gescheiden versterker gebruiken en die ipv de bestaande wcd direct op de groene kabel aansluiten. Alle coax bekabelingen die gebruikt worden afmonteren met F connectoren en voor de TV/radio aansluitingen goed afgeschermde IEC connectoren.
 
Bedankt voor het antwoord.

Een coax 3 kabel is inderdaad een goed advies, alleen het is zeer moeilijk de huidge coax 12 kabel te vervangen. Dus dit zal ik alleen doen als andere oplossingen niet werken.

Het lijkt er op dat de hoge demping aan UPC zijde zit. Zo is de upstream power van de modem (zit in meterkast direkt via splitter op het AOP) ook op 52 dBmv. Verder heb ik geen WCDs, goede coax 12 kabels, kabels gaan direkt van Hirschmann versterker naar mediabox zonder verdere verbindingen.
De SNR lijkt mij OK.
Modem:
upsream SNR 38 dB , freq power 3 dB,
downstream: 52 dBmv
Mediabox:
upsream SNR 37 dB
downstream: 52 dBmv

De versterking van 12,5 dB is inderdaad hoog, maar is bij deze Hirschmann versterker niet instelbaar. Het is een versterker met 4 uitgangen waarvan maar 1 retour geschikt, dus deze versterker moet ik zo wie zo vervangen.
 
Je signaalwaarden zijn binnen spec, maar uitbreiding van infrastructuur zal lastig zijn maar niet onmogelijk omdat je SNR een goede waarde heeft. Het zou in dat geval wat beter zijn als je iets van 6dB meer signaal aangeboden zou krijgen. Dit kunnen ze bewerkstellingen door je op een andere multitap aansluiting te zetten waardoor je ook 6dB minder demping zal krijgen p[ het retour signaal.
De vraag is natuurlijk hoe je dat geregeld krijgt, en is er wel een mogelijkheid bij de eindversterker om dit te bewerkstelligen.

Wat is de signaalsterkte op je mediabox?
Klopt het dat dit nu rond de 15 dBmV ligt?
 
Bedankt voor het meedenken.
Ik weet de signaalsterkte op de mediabox niet (ik heb geen signaalsterkte meter).
Maar ik heb inmiddels wel, als test, mijn bestaande HD DVR mediabox aangesloten op de verre lokatie. En alles werkt en de signaalwaarden vallen me erg mee: de SNR is 36 db, de upstream power is 54 dB, de signaalsterktes liggen tussen de 54 en 44% maar de signaalkwaliteit is 100 %.

Als ik de twee mediaboxen aansluit heb ik wel een extra splitter of aftakelement nodig. Maar het lijkt me dat het met een goede instelbare versterker en het juiste aftakelement wel gaat lukken.
 
Dat signaal kan je op 2 manieren uitlezen.
Sluit je internet kabel modem aan op die 70 meter kabel en lees de waarden uit. In de media box zit ook een kabel modem in die het zelfde gedrag heeft.

Of via de AB toets menu en meteen daarna 1789. Details over dat laatste kan je vinden via: https://ziggoforum.nl/topics/30045/
Het probleem hier is dat je kwaliteit en signaal sterkte krijgt in procenten. Deze waarden zitten ook nog eens achter een AGC waardoor je nooit weet of dit maximum of minimum waarden zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan