• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mediabox + Homecinema + HD DVD-R

  • Onderwerp starter Onderwerp starter O_Tiby
  • Startdatum Startdatum
O

O_Tiby

Beste,

Ben al een tijdje aan het puzzelen wat de beste aansluitmanier is voor de volgende combinatie.
TV: Sony KDL-60EX700
Ontvanger: UPC Thomson
1.PNG

HD recorder: Philips DVDr-3300H
2.PNG

Homecinema: JVC TH-a75r
3.PNG


De Sony TV heeft 2 scartaansluitingen en een optische digitale geluidsaansluiting.
Een probleem dat ik nu heb is dat ik 3 scart aansluitingen gebruik, maar er maar twee heb.
En het digitale beeld van de mediabox loopt niet synchroon met het geluid via het homecinema systeem.

Huidige aansluiting:
Mediabox op scart 1
Philips op scart 2 en aan de mediabox
En dan is het scartje wisselen met homecinema.

Nu wilde ik de homecinema gaan aansluiten met een optische toslink kabel aan de tv.
Maar de mediabox heeft ook een 'digitale' aansluiting, maar dit is neit toslink optisch, zijn hier verloopkabels voor? Of is er nog een betere aansluitmanier, want met een optische aansluiting vanaf de JVC homecinemaset kan ik geen DVD kijken vanaf dat apparaat (dat doe ik nu vanaf de philips, alhoewel ik nog een S-video/composit kabel kan aansluiten.

Heeft iemand een oplossing zodat het geluid synchroon loopt, en ik alle functies kan gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik zou het als volgt aansluiten:

Antenne:

Eerste naar de mediabox, vanuit de mediabox naar de Phillips recorder, vanuit de phillips recorder naar de TV.

Hierbij:
- Heeft de mediabox een ongestoord signaal (nodig voor de digitale TV en On Demand)
- Kun je eventueel Analoog opnemen via de Phillips recorder
- Heb je nog analoog signaal op je TV, mocht de mediabox uitvallen

Scart:

Als de JVC aangesloten moet zijn (en deze voor DVD afspelen wilt gebruiken), zou ik kiezen voor:
Sony Scart 1: Phillips recorder
Sony Scart 2: JVC set

De Scart van de mediabox uit, doe je in de Phillips recorder in

Hierbij:

- Kun je DVD kijken via de JVC set en heb je surround zonder dat je je digitale aansluiting hiervoor op moet offeren.
- Kun je van een digitale zender waar je de mediabox op hebt staan, opnemen op de Phillips recorder
- Hoef je geen stekkers te wisselen

De Audio aansluiting:

Aangezien de TV alleen analoge signalen binnenkrijgt, heeft het niet veel zin deze digitaal uit te sturen.
Om de mediabox aan te sluiten, moet je een converter hebben van Toslink (optisch) naar Coax digitaal. Als het goed is "spreken" beiden s/pdif.

Dit kun je doen met dit kastje (geen ervaring zelf mee): https://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=350719

Hiermee sluit je alleen niet de Phillips recorder digitaal aan, wil je dat alsnog wel, dan kun je een schakelaar zoals deze er tussen plaatsen (ook geen ervaring mee): https://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=350718

Wanneer je die schakelaar er tussen plaatst, kun je ook nog je TV aansluiten als je wilt.
 
Denkt u dat het geluid met een digitale aansluiting wel syncroon zal lopen? Want ik heb het met de analoge aansluiting geprobeerd, maar dat helpt niet.
 
Als het geluid van de mediabox niet gelijk loopt met het beeld, dan denk ik eerder dat je op de TV analoge TV keek en het geluid uit de mediabox koos. Zou dat kunnen?
 
Dank voor de snelle reacties!

Nee, ik keek echt digitale tv. Toen zat de mediabox op scart 1 en de homecinema op scart 2.
Het geluid via de homecinema speakers liep niet synchroon met het digitale beeld. en dat hoopte ik dan op te lossen door de digitale uitgang van de mediabox aan te sluiten op de optische ingang van het homecinema systeem.
 
In principe kun je dit ook doen door de mediabox analoog aan te sluiten op de JVC. Alleen het geluid is beter als je dit digitaal doet (geen wereld van verschil en UPC zend nog steeds geen surround uit... :( ).

Hoe kreeg je je geluid uit de cinema set als je de mediabox met de scart hebt aangesloten op de TV?

Liep het geluid op de TV wel synchroon met alleen de scart aansluiting tussen de mediabox en TV?

(Wanneer je de TV rechtstreeks aansluit op de mediabox met de scart, alleen TV kijkt (dus beeld en geluid uit de TV. En je dan loopt het geluid en beeld nog steeds niet synchroon, is naar mijn idee je mediabox niet in orde. (maar ik ken deze storing niet))
 
door de homecinema set te verbinden met een scart aansluiting aan de tweede scart aansluiting van de TV.
De scartaansluiting van de homecinemaset is eigenlijk een verloopkabel/stekker naar composit/tulip aansluitingen.

Even een overzichtje:
Beeld en geluid zijn prima als ik via de mediabox tv kijk.
Wanneer ik dan de de homecinemaset aansluit op scart 2 van de tv, en de set aanzet, dan loopt het geluid niet synchroon.
 
Ik zie inderdaad dat de JVC de scart aansluiting gebruikt om zowel audio + video naar de TV te versturen, als audio terug... :o

Hoewel technisch prima mogelijk is dit voor het eerst dat ik dat gebruikt zie worden door een apparaat! :> en heb toch aardig wat opstellingen ingesteld... ^-^

Maar goed, de vertraging kan dan komen door de extra schakeling die er tussen zit.

Om de audio en beeld synchroon te krijgen, kun je het best de audio direct naar de JVC verbinden, en niet via de TV. Dit kan digitaal (zie mijn eerste bericht), maar kan ook gewoon analoog door een rood/witte tulp van de mediabox aan te sluiten en de rood/witte ingang "STB" op je JVC.

In dat geval zou het geluid en het beeld synchroon moeten lopen. Op de JVC kies je dan STB, op de TV de scart aansluiting waar de mediabox op aangesloten is (eventueel via de Phillips recorder)
 
Dank!

Zelf heb ik wel verstand van dit soort dignen, maar ik kom niet uit dat het niet synchroon loopt. Ik heb de oplossing met tulip al geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Hopelijk werkt het via de digitale aansluiting, of zal dat dan geen verschil maken?
Ik had gehoopt dat ik in de mediabox of homecinemaset iets van een instelling 'geluidsvertraging' kon instellen, maar dat is neit te vinden.. De enige oplossing zal de digitale aansluiting kunnen zijn.
 
Ik verwacht niet dat digitaal aansluiten dan een verschil zal opleveren, ik zal eerder dan het beeld ook via de JVC laten lopen (via de S-VHS). Dit zal niet bijdragen aan de beeldkwaliteit, maar ik vermoed dat er ook weinig mensen zijn die het verschil gaan zien.

(behalve dan de mensen die ook het verschil horen tussen bekabeling die in volle maanlicht en bij nieuwe maan is gesmeed... ::) )

(of inderdaad even een optische kabel tussen SONY en de JVC plaatsen voor € 10,- wat mogelijk nog de goedkoopste oplossing is...)
 
Terug
Bovenaan