• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

max. lengte coaxkabel???

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DenMan78
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DenMan78

Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik wil binnenkort onze woonkamer wat anders gaan inrichten. Hierdoor komt de televisie op een andere plek te staan. Nu heb ik de televisie direct naast de orginele kabelaansluiting staan. Wanneer we de woonkamer aanpassen, staan de tv en digitale ontvanger aan de overkant van de woonkamer en zal ik vanaf de orginele aansluiting een coax-kabel van een meter of 8 moeten gebruiken.

Ik heb begrepen dat de coaxkabel nooit te lang mag zijn, omdat je dan storingen kan krijgen in de digitale tv zenders. Hoelang mag de kabel zijn? Hoe kan ik eventuele storingen voor zijn?

Alvast bedankt.
Dennis
 
Een goed afgeschermde kabel -zonder versterking - 20 meter.
Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik wil binnenkort onze woonkamer wat anders gaan inrichten. Hierdoor komt de televisie op een andere plek te staan. Nu heb ik de televisie direct naast de orginele kabelaansluiting staan. Wanneer we de woonkamer aanpassen, staan de tv en digitale ontvanger aan de overkant van de woonkamer en zal ik vanaf de orginele aansluiting een coax-kabel van een meter of 8 moeten gebruiken.

Ik heb begrepen dat de coaxkabel nooit te lang mag zijn, omdat je dan storingen kan krijgen in de digitale tv zenders. Hoelang mag de kabel zijn? Hoe kan ik eventuele storingen voor zijn?

Alvast bedankt.
Dennis
 
Een goed afgeschermde kabel -zonder versterking - 20 meter.

Met een enkele aansluiting nog wel wat veel meer. Een goede kwaliteit coax heeft slechts ~1.85dB demping/10meter. Wanneer het signaal gesplitst word naar 2 of meer aansluitingen word het verhaal al helemaal anders.
 
ik heb een aantals splitters in de metrkst het singaal word bij drie keer gesplit en dan ku=omt er nog ruim 25 meter kabel ik gebruik geen versterker en heb analoog en digitaal gewoon goed beeld ik denk dat je grootste probleem instraling kan zijn maar als je niet dicht bij zendmarsten of dergelijk woon geet je 20/25 meter kabel dus geen enkel probleen
 
ik heb een aantals splitters in de metrkst het singaal word bij drie keer gesplit en dan ku=omt er nog ruim 25 meter kabel ik gebruik geen versterker en heb analoog en digitaal gewoon goed beeld ik denk dat je grootste probleem instraling kan zijn maar als je niet dicht bij zendmarsten of dergelijk woon geet je 20/25 meter kabel dus geen enkel probleen

Meerdere splitters achter elkaar koppelen is minder goed als een splitter met het juiste aantal benodigde aansluitingen.

Een 3-weg splitter heeft ruwweg 6-6,5dB demping, 25mtr coax coax heeft ruwweg 4,6dB demping. Maakt een totaal van grofweg 10,5-11dB demping. Dit is best veel, dit kan zeker wel problemen gaan geven. Wanneer er sprake is van een 4-weg splitter moet je hier nog eens 2-3dB bij optellen. En meerdere 2-weg splitters aan elkaar gekoppeld geeft nog een fractie meer verlies als een splitter met het benodigde aantal aansluitingen.

Wanneer het goed werkt heel erg mooi, maar wanneer je problemen gaat ervaren met bijvoorbeeld haperingen en/of blokjes in het beeld zou ik hier zeker eens naar kijken. Een versterker met een versterkingsfactor tussen de 8 en 12dB zou geen overbodige luxe zijn in jou situatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan