Lineair IPTV

P

Pietlut

Hoe kan het dat Viaplay bij KPN(lineair kanaal) wel goed loopt terwijl dat toch ook gewoon IPTV is net zoals Viaplay via de app..is ook IPTV.
Waar ligt dat aan? Dat eenieder een aparte stream krijgt bij KPN? Unicast?
Want een KPN( iptv provider) vetrouwd dus wel op het lineaire kanaal maar waarom gaat het daar dan niet mis maar op de stream van de app wel????

Hoe kan het dan in hemelsnaam dat als veel mensen tegelijk en live event gaan kijken dat het op een medium als glasvezel toch mis kan gaan via de app zelf? Wat is de reden dat je dan IPTV niet betrouwbaar kan krijgen daar wel op het lineaire kanaal vertrouwd wordt dat vraag ik me af..
Jawel ik heb via de smartphone weer hakkelende beelden..echt niet fijn. Het is weer eens zover. Zo jammer allemaal en ook storend maar goed je raakt eraan gewend zeg maar...al begin ik dat hele viaplay verhaal nu wel zat te worden nu het weer begint.

Probleem in deze is denk ik dat de normale burgers nooit echt antwoord gaat krijgen waar dat aan ligt. Ik bedoel ,heeft Viaplay dan niet genoeg ingekocht of ligt het toch aan het netwerk van een KPN zelf? Ik vrees dat we hier nooit echt het eerlijke antwoord op gaan krijgen.

Speelt de ontwikkeling of de opzet van de app ook hierin mee of heeft dat er niks mee te maken?
 
Laatst bewerkt:
De app gebruikt geen multicast terwijl IP TV dat wel doet. Multicast dat waar je ook in de pijplijn kijkt, je ziet de data maar 1x. Met een app zie je de data bij de server evenveel als er klanten kijken.
 
Dankjewel voor je uitleg. Geen idee of ze bij zo,n app( bijv ook een NLZIET, Viaplay) multicast kunnen gebruiken.
Lijkt mij de boel dus een stuk stabieler te maken.

Nog even afgezien wat voor gedoe je soms kan hebben met apps..ik bedoel dat ze van zichzelf weer eens vastlopen en je de app gedwongen moet stoppen of je cache legen. Dat is ook weer afhankelijk van de hardware die je hebt staan. Bijvoorbeeld als je een shield vergelijkt met de summiere hardware van een smart tv..

Een app is dus weer wat anders dan tv kijken via de coax of IPTV via Multicast met een STB als hardware van je provider.
Veel meer kans dat je de boel vastloopt met zo,n app en unicast.
Helaas nu weer hakkelende beelden op de smartphone en blokvorming. Ik zie daar weer klachten over op twitter.
Tsja het is niet anders ik hoop dat de CEO op tv moet verschijnen en daar eens durft te uiten dat het aan de providers ligt of aan de klant.
 
Voor de meeste apps is er wel de mogelijkheid om live te kijken, maar het standaard gebruik is om achteraf te kijken waar multicast niet kan. Zelfs als je live kijkt en daarna pauzeerd, dan heb een eigen stream nodig.

Bijvoorbeeld, alse live kijkt met de zNext box, dan gebruikt hij de kabel, maar als je pauzeert, dan schakelt hij over naar het internet. Vroeger toen internet maar een kleine bandbreedte gaf aan de klanten, kon je misschien of on demand kijken of iets anders doen, dus daarom gebruikte een aparte kabel modem in de mediabox.

Nu is een gewone internet verbinding meer dan genoeg, dus kan de mediabox goedkoper: alleen wifi/ethernet en geen apart kabel modem.
 
Dank voor je uitleg.
Zie dat je bij zo,n app toch wel issues kan hebben en dat het dus ook iets anders is dan wat de provider je biedt.
Omdat deze zelf ook in de gaten hebben dat het mis kan lopen en dus zoals de coax gebruiken(hybride netwerk) of zoals KPN multicast.

Tel daarbij op dat mensen ook via Wifi willen kijken bijv op je telefoon dan is de factor groter dat het dan mis gaat...
Misschien komt dat ook weer dat ze de bitrate dan extra laag zetten om dat in te calculeren. Waarbij dat bij een Live event mensen tegelijk gaan kijken volgens mij ook mee kan spelen en dan wederom Unicast of Multicast een verschil maakt.

Als de CEO van Viaplay vindt dat het toch bij de providers ligt mag hij dat ook eens verklaren waar het volgens hem dan in zit..
Ik begrijp de mensen wel die glasvezel hebben_ en dan nog problemen ervaren_ met vragen komen en gefrustreerd zijn als het weer eens mis gaat.
 
Dank aan Jarco voor de uitleg( zie artikelen hieronder). Heel fijn om het op deze wijze verduidelijkt te mogen krijgen.

Wel vreemd dat de ISP, s zeggen wel iets te horen van de klachten terwijl de klachten op twitter toch niet mals zijn nu ook weer bij de grand prix van Monaco. Wellicht dat deze klanten het ook bij Viaplay gaan zoeken immers die ontkent in eerste aanleg en stelt zich nogal arrogant op.


De zelfde providers die de schuld krijgen van Viaplay en wellicht ook wel terecht?.. want waarom maken zij zich dan vooraf druk als Viaplay zwart op wit aan zou kunnen tonen dat zij zelf genoeg ruimte ingekocht hebben( internet verdeelpunt en cloudserver).
Als je je daar niet druk over zou maken dan zou je ook niet met Viaplay in overleg moeten gaan maar volledig vertrouwen dat Live streaming zonder enige problemen gaat verlopen hoe groot het aantal kijkers ook zal zijn.

Je ziet in het artikel van totaal tv ook dat Live streaming ook weer wat anders is dan on demand streaming.
Tenminste, als ik het goed begrijp want dan is er een Live stream en die moet dan weer door de afzonderlijke gebruikers aangeroepen worden op de server.

Niet voor niets dat Viaplay wel een Live 4K zender heeft in Scandinavie maar deze ook lineair is.
Maar..het lineaire kanaal is nu toch wel dus waarom die dan niet in 4K dat snap ik niet?
Want je zou zeggen doe dat dan hier ook daar zullen veel mensen denk ik wel blij mee zijn.
Persoonlijk denk ik het zeer te bezien is of viaplay helemaal op Live streaming gaat varen ook gezien ze zelf al zeggen een 4K stream via een lineair kanaal te distribueren en als reden opgeven dat de lineaire wijze dat veel eenvoudiger maakt.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/viaplay-of-ziggokpn-wie-veroorzaakt-formule-1klachtenregen/
en
https://www.totaaltv.nl/nieuws/viaplay-niet-in-4k-ultra-hd-dit-is-de-reden/
 
@Pietlut, wat zit je weer een verhaal op te hangen, alsof je dit als eerste van Jarco leest.

Ik heb dit in november al uitgelegd aan jou in onze PM discussie. Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat jij het niet begrijpt. Verder heb ik het meerdere malen op dit forum besproken. Blijkbaar nog niet tot je doorgedrongen.
 
Hoi Terrestrial,

Ik snap jou wel hoor.

Maar mijn mening is wel dat het te makkelijk is om het enkele bij de internet providers te leggen.

Toen ik het artikel van Jarco las dacht in in eerste instantie ook dat dit de bevestiging was wat jij ook al eerder vertelde.
Je hebt volkomen gelijk in dat jij het al eerder aangehaald had maar ook destijds had ik mijn twijfels.

Jij en Jarco hebben meer kennis hiervan dan ik maar dat neemt niet weg dat iemand die minder kennis heeft ook zeer valide argumenten ertegen kan uiten t.o.v van datgene wat door een deskundige voor waar aangenomen wordt.
Bovendien is het voor een deskundige ook altijd goed om bepaalde overtuigingen altijd open te staan voor andere inzichten.
Het is voor mij in deze niet belangrijk om gelijk te krijgen daar gaat het echt niet om maar een open discussie is denk ik nooit verkeerd over dit onderwerp.

Ik denk capaciteit een rol kan spelen maar het is niet zomaar op voorhand te zeggen dat er een probleem is met de capaciteit en dat dit nu de enige oorzaak zou kunnen zijn dat er problemen zijn met viaplay of moet ik zeggen met de app van viaplay.

Er spelen in mijn optiek meerdere factoren een rol dan de capaciteit alleen als dit überhaupt al een hoofdoorzaak zou zijn.
Voor alle apps_ Ook een overzichtelijk app als NLZIET met veel on demand_ zoals die van viaplay geld ook op wat voor hardware je dat gaat kijken.
Want met de app van Ziggo zelf hoor ik weinig problemen maar dan hebben we over de app van Ziggo die op een Next of Next mini draait.
Hardware en software samen spelen in deze IPTV discussie in mijn optiek ook een factor.


Als Ziggo met een actie komt heeft het uiteraard geen zin om hier complexe verhalen te gaan verkondigen waarom het niet werkt want daar heeft de gewone klant uiteraard geen zin in.
Die wilt plug en play en dat het gewoon werkt wat ik ook kan begrijpen.

Overigens loopt de stream van viaplay bij mij op de telefoon nu wel weer prima zonder veel haperingen waarbij je af en toe aan de randen een klein blokje( blokvorming) te zien krijgt maar is acceptabel.

Sorry.. maar ik zie het dus veel complexer waarbij ook Viaplay iets kan doen( software app) maar de factor wat mensen thuis hebben staan speelt ook mee. Heb je een smart tv..uit wat voor jaar? Heb je een mediaspeler? Met welk OS en welke hardware draait daarop?

Een app als Neflix is weer wat anders dan een NLZIET OF Viaplay app omdat de content anders is (Live streaming)maar ook dat er bij een EPG ingeladen moet worden en dergelijke speelt mee of dat je vaker zapt.

Waarbij we niet mogen vergeten dat zo,n app Unicast gebruikt. Hoeft niet perse een probleem te zijn ware het niet dat er dan zoals hierboven aangegeven meerdere factoren een rol spelen wat weer van invloed is over de werking van de app. Hoe soepel alles loopt of dat een stream vast kan lopen en je de app weer gedwongen moet stoppen of je cache legen.
Zelfs wifi snelheid is van invloed op wat voor hardware je in zet in combinatie met je wifi.

Het hoeft allemaal geen probleem te zijn en het kan goed werken als Viaplay ook hand in eigen bezoem steekt en dat je als klant beseft dat je zelf ook zaken op orde moet hebben.
Zomaar wijzen naar enkel de ISP,s vind ik van viaplay niet in orde zo moeten ook maar eens kritisch naar hun eigen app kijken.

Waarbij ik nog een keer wil benadrukken dat het heel goed te begrijpen is dat een klant gewoon een app wilt die werkt en geen zin heeft in complexe discussies uiteraard.
In dat opzicht snap je ook goed dat een lineair kanaal in vele opzichten een prima uitkomst kan zijn.
 
Terug
Bovenaan