• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Liberty Global en Vodafone kijken nog steeds naar samenwerkingsmogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Re:

Volgens de Telegraaf van vanochtend zou er volgens bronnen rond de gesprekken deze week een akkoord komen. Daarna moet de ACM en Brussel nog toestemming geven. Naar verwachting zal het dan in december of januari zijn afgerond. Of beide merken blijven bestaan is nog onduidelijk. En is intern twijfel of de topman van Ziggo de integratie mag leiden omdat het samengaan van UPC en Ziggo niet goed is gegaan. Er wordt volgens de krant nog steeds door de helpdesk gevraag of ze onder UPC of Ziggo vielen.
 
Het plan is vandaag officieel bevestigd:

"Vodafone en Liberty Global (Ziggo) hebben nu al een akkoord bereikt over het samenvoegen van al hun Nederlandse activiteiten. Dit wordt een joint venture op basis van gelijkwaardigheid."

Bron: TotaalTv
 
En het bijbehorende persbericht van afgelopen nacht vanuit Ziggo zelf:

Liberty Global en Vodafone zijn voornemens hun Nederlandse bedrijven samen te voegen
16-02-2016
Noot voor de redactie

Dit persbericht is een sterk verkorte samenvatting van het persbericht dat vandaag gezamenlijk is uitgegeven door Vodafone en Liberty Global. De tekst van de volledige Engelse versie van het persbericht is leidend. Deze Nederlandse tekst is geen officiële vertaling.



Belangrijkste punten


  • Een 50/50 joint venture om een nationale geïntegreerde communicatie provider te creëren met complementaire kwaliteiten op het gebied van video, breedband, mobiel en B2B-diensten;
  • De combinatie van Ziggo’s breedbandnetwerk met Vodafone’s toonaangevende mobiele service zal een sterkere vaste- en mobiele concurrent op de Nederlandse markt creëren, hetgeen aanzienlijke voordelen voor consumenten, bedrijven en de publieke sector zal opleveren door investeringen in digitale infrastructuur en klantbeleving;
  • De totale synergieën op het gebied van kosten, kapitaalinvesteringen (capex) en omzet (revenue) hebben naar schatting een netto contante waarde (net present value) van circa € 3,5 miljard na aftrek van integratiekosten;
  • De totale synergieën op het gebied van kosten en kapitaalinvesteringen bieden een ‘run rate’ besparing op jaarbasis vanaf het vijfde jaar na afronding van de transactie van € 280 miljoen[1], hetgeen overeenkomt met een netto contante waarde van circa € 2,5 miljard na aftrek van integratiekosten;
  • Gebaseerd op de ondernemingswaarde van elk van de bedrijven en na aftrek van Ziggo’s netto schuld van €7,3 miljard[2] zal Vodafone een contante betaling doen aan Liberty Global van € 1 miljard om tot een gelijkwaardig eigendom van de joint venture te komen. Vodafone Nederland wordt ingebracht op een schuld- en 'cash'-vrije basis;
  • De nieuwe joint venture streeft naar een leverage ratio van 4,5 tot 5 keer de ‘covenant EBITDA’[3]. Dienovereenkomstig zal naar verwachting in de toekomst aanvullende financiering door de joint venture worden aangetrokken teneinde de beoogde leverage te bereiken. De opbrengst van de financiering zal gelijkelijk worden verdeeld tussen Vodafone en Liberty Global;
  • De transactie zal naar verwachting rond het einde van 2016 worden afgerond en is afhankelijk van mededingings goedkeuring van de bevoegde autoriteit en advisering door de Ondernemingsraden.
Vodafone Group Chief Executive, Vittorio Colao:

'De combinatie van Vodafone’s toonaangevende mobiele diensten met Ziggo’s succesvolle breedband- en TV-activiteiten leidt tot een sterke en concurrerende speler in geïntegreerde communicatie, die zal investeren in digitale infrastructuur, entertainmentdiensten en productiviteitsapplicaties voor Nederlandse consumenten, bedrijven en de publieke sector. Samen zullen we een sterkere concurrent in Nederland zijn, waarvan de klanten van beide bedrijven en de markt als geheel profiteren. Deze transactie betekent een voortzetting van Vodafone’s marktspecifieke convergentiestrategie. We kijken ernaar uit om samen met Liberty Global een ??volledig geïntegreerde aanbieder te creëren in een van onze belangrijke Europese markten. '

Mike Fries, Chief Executive Officer van Liberty Global:

'Deze krachtige combinatie van de beste vaste en mobiele netwerken in Nederland zal enorme voordelen opleveren voor Nederlandse consumenten en bedrijven. In heel Europa speelt Liberty Global in op de stijgende vraag naar razendsnelle breedbandsnelheden, de coolste digitale videoplatforms en applicaties, en naadloze 4G connectiviteit. Binnenkort zullen de klanten van zowel Ziggo als Vodafone in Nederland deel uitmaken van de voorhoede van deze nieuwe wereld. We kunnen niet enthousiast genoeg zijn over onze samenwerking met Vodafone. We kijken ernaar uit om samen te werken aan de ontwikkeling van hypermoderne geconvergeerde diensten voor de Nederlandse markt.'

[1] Het bedrag van €280 miljoen aan besparingen op kosten en kapitaalinvesteringen (capex) betreft een bedrag vóór integratiekosten en omvat meer dan €240 miljoen aan besparingen op operationele kosten te realiseren ten tijde van de afronding van de integratie.

[2] Ziggo’s netto van schuld €7.3 miljard is gebaseerd op de netto schuld aan derde partijen en transactie-gerelateerde schuldaanpassingen per 30 september 2015 en is afhankelijk van gebruikelijke aanpassingen bij closing.

[3] De covenant EBITDA is berekend in overeenstemming met Ziggo’s schuldovereenkomsten met derde partijen.
 
Re:

Ziggo aast natuurlijk op de glasvezelactiviteiten en mobiele telefonie van Vodafone. Ik hoop dat ze de diensten van Vodafone qua mobiel met rust laten anders ben ik over 1,5 jaar weg bij ze. Verder vrees ik dat ze het aanbod qua tv gaan samentrekken. En aangezien Vodafone niet alles aanbiedt wat Ziggo heeft, vrees ik schrappen van kanalen. Het zal dus niet in ons voordeel worden. Dat heeft het samengaan van UPC en Ziggo ook zeer beperkt gedaan.
 
Ben wel benieuwd hoe dit voor de klant gaat uitpakken. Kunnen we idd gebruik maken van het glasvezelnetwerk van Vodafone straks? Dat zou wel apart zijn aangezien niet iedere ziggo klant ook een glasvezel aansluiting heeft. Het probleem van de bandbreedte wordt dan dus niet bij iedereen opgelost. We wachten net zoals bij UPC weer af wat ze nou weer uit de hoge hoed toveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan