• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Laag volume Dolby digital via spdif

Berichten
28
Heb deze week de stoute schoenen aangetrokken en toch nu overgestapt op Horizon nadat ik vernomen had dat de stabiliteit nu goed is. Waar ik helaas tegen aanliep is het lage volume op de SPDIF, wanneer ik de Dolby Digital aan zet. Als ik dolby digital uit zet dan is het volume goed.
Zijn er meer mensen met dezelfde bevindingen?
 
Er is inderdaad vaker gemeld dat er een verschil in volume is tussen stereo en Dolby Digital.
Als ik mij niet vergis is er zelfs een apart topic over.
 
Ik heb uiteraard de site al doorzocht maar kon hier niet over vinden. Heb je een link naar het betreffend topic?
 
Ik kan ook geen speciaal topic vinden.
Ik wist ook niet zeker dat het bestond.
 
Toevallig kwam ik ook het topic tegen van Jodur aangaande DD over HDMI. Sinds drie weken beschikken wij ook over een Horizon. Met name omdat onze Cisco er langzaam maar zeker de brui aan gaf.
Voorop gesteld dat de Horizon prima voldoet, ondervinden wij ook het euvel dat DD niet (goed) wordt doorgegeven over HDMI. Het gaat wel maar na zappen is de kans groot dat het geluid verdwijnt.

Elders op dit forum las ik al dat het uit- en weer inschakelen van de tv of Horizon dit tijdelijk oplost. Echter, het geluid is ook over HDMI veel te zacht bij DD. Dit heeft, uiteraard, als gevolg dat je je een rotje schrikt wanneer je een andere bron gaat gebruiken.

Voorlopig is bij ons dan ook stereo (PCM) de instelling. Daarbij is alles verder wel oké.
 
Kijk hier vaak via avr en heb letterlijk nog nooit een drop gehoort via hdmi met dolby digital.

En geluid zacht via dd? dat kan niet is namelijk passtrough, signaal word dus zonder eenige onzin doorgegeven naar je versterker of tv, wel kan het zijn dat je tv er weer 2.0 van maakt en daar dus het probleem zit.

Of bedoel je het verschil tussen non dd zender en wel dd zender? zoja dan zou je toch moeten gaan klagen bij de zenders.
 
Ik had een reactie zoals die van Devil Strike al wel verwacht. SPDIF is een digitale interface en het volume regel je met het afspeel device verhaal ...... , er wordt een digitale bitstroom verstuurd van het gedigitaliseerde analoge signaal. De amplitude info (luidsterkte) zit dan in het digitale signaal. Als echter de amplitude info een niet juist genormeerd niveau heeft is of te laag, dan zal het bij de afspeel device ook te laag zijn. De meeste apparaten die ik heb met SPDIF uitgang , zijn ook in staat het volume te regelen zodat je de versterker een voor jouw genormeerd signaal kan aanbieden en je verschillende geluidsbronnen op elkaar kan afstemmen zodat je niet continue je versterker moet bijregelen als je van afspeel apparaat wisselt.

Bij de Horizonbox ontbreekt dit terwijl de normale UPC box dit wel heeft, dit is een groot gemis!

P.S. geluid regelen aan de zendende kant is relatief eenvoudig, je hoef alleen de samples maar met een factor te vermenigvuldigen en je beïnvloed ook de geluidsterkte met het apparaat (b.v. horizon box) dat de bitstroom doorgeeft aan de versterker.
Ook als dolby digital uitzet krijg je nog steeds het geluid via een digitale verbinding, echter hier is het geluidniveau wel goed.

Moraal van het verhaal: Bij de Horizon box ontbreekt de mogelijkheid het volume van de SPDIF aan te passen of de geluidsterkte van het dolby digital is te laag (PCM is goed)!
 
Dat zou best eens kunnen Devil. Echter, met de Cisco was het geluid bij DD juist voller waardoor het ook iets luider klonk. Dat bleek geenszins het geval met de Horizon. Vandaar mijn conclusie. Het zou dus zo moeten zijn dat de Cisco dus wel iets deed met het DD signaal.

Overigens heb ik het maar kort geprobeerd. Niet verder gegaan met andere aansluitmogelijkheden of zo.

Wel viel het geluid weg na het zappen. En daar lees ik meer over. Kan best zijn dat dat een probleempje is met mijn Pana.
Dat laat ik verder ook maar voor wat het is. Alles wat ik beoogde met mijn post was om mijn ervaring te delen.

Judor, je was me net voor maar ik laat het maar zo.
 
Terug
Bovenaan