• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

kwaliteitskabels?

Berichten
592
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van het digitale beeld en vermoed (weet wel zeker eigenlijk) dat het aan de inferieure kabels ligt. Alleen, ik weet niets van kabels en welke goed zijn en welke niet. Maar na wat rondsnuffelen op het forum begrijp ik dat Hirschmann de beste kabels heeft en dat de Hirschmann "koka 702" zo'n beetje de favoriet is. Nu heb ik die kabel bij online shops gezocht maar niets gevonden. Wel kom ik overal de koka 799 tegen. Mijn vraag is dus of dat ook een goede kabel is? Dank!
 
heb die ook goede kabel
main_276_.jpg
 
de koka 799 digital is mijn grote favoriet ;)
niet duur en qua specs beter dan de 'standaard gedefinieerde' c12-kabel.
Afscherming van interferentiesignalen >90 dB
Dikte van de kabel is gelijk aan een C12, maar de karakteristieken hangen tussen de C12 en C6 kabel in, eigenlijk is het een soort (niet bestaande!) C9-kabel
 
Ik heb Highfrequency shielded kabels van de praxis in plaats van de gewone kabels die ze ook verkopen.

Wat is het verschil met Hirschmann? zijn deze slechter. Ik heb nu goed beeld, moet ik ze toch vervangen?
 
Ik heb gewoon coax c12 kabel van de UPC shop met volledig metalen stekkers.

5 meter kabel kost 6,50 en 10 meter 10,00

En het werkt perfect.
 
plankie zei:
de koka 799 digital is mijn grote favoriet ;)

Dit is de enige zin in je respons die ik begrijp! Want wat is een c12, wat betekent het? En geeft een kleiner getal bij c aan dat de kwaliteit (van wat het ook is dat die c aangeeft) afneemt, of juist niet (is c12 dus beter of slechter dan c6)? 't Is treurig, ik weet het... :embarassed:
 
smartguard21 zei:
Ik heb Highfrequency shielded kabels van de praxis in plaats van de gewone kabels die ze ook verkopen.

Wat is het verschil met Hirschmann? zijn deze slechter. Ik heb nu goed beeld, moet ik ze toch vervangen?
Als het beeld goed is en je geen problemen met je signaal hebt, is het onnodig nieuwe kabels te kopen.
Ik heb nog nooit specificaties van de kabel van de Praxis, Gamma etc gevonden er ik kan dus niet zeggen hoe goed of slecht ze zijn.
Als het in de toekomst nodig mocht zijn, dan kun je daarom beter het zekere voor het onzekere nemen en voor c12 (diverse fabrikanten), H125 (Belden) of nog beter Koka799 (Hirschman) gaan.

levdr zei:
Dit is de enige zin in je respons die ik begrijp! Want wat is een c12, wat betekent het? En geeft een kleiner getal bij c aan dat de kwaliteit (van wat het ook is dat die c aangeeft) afneemt, of juist niet (is c12 dus beter of slechter dan c6)? 't Is treurig, ik weet het... :embarassed:
C.. is een aanduiding van een type coaxkabels die aan bepaalde eisen voldoet betreffende de afscherming en nog een paar zaken.
Het getal erachter geeft de demping (verlies) per 100 meter aan, hoe lager dat getal, hoe lager de demping, maar ook hoe dikker de kabel. C12 is de standaard kabel (en dikte) voor thuis. C6 en C3 worden eigenlijk alleen door kabelmaatschappijen gebruikt voor verbindingen tussen de wijkkasten etc.

Voorbeeld:
C12 (doorsnede 7,0 a 7,5 mm) heeft een demping (verlies) van 12 dB per 100 meter
C6 (doorsnede 10,5 mm) heeft een demping (verlies) van 6 dB per 100 meter
C3 (doorsnede 17,5 mm) heeft een demping (verlies) van 3 dB per 100 meter
 
Aan iedereen die gereageerd heeft: dank je wel. En dank, Johnny54, voor je geweldige uitleg: eindelijk een uitleg die ik kan begrijpen (die in de Wikipedia zal ook vast geweldig zijn maar als echte alpha sla ik van formules al bij voorbaat op tilt!). Ik ben eruit en net als Plankie en Reflex ga ik de koka 799 aanschaffen.

Edit: mag wat mij betreft slotje op
 
Bij scartkabels geld eigenlijk hetzelfde als voor coaxkabels.
In principe voldoen ze allemaal aan de eisen, maar desondanks zijn er wel kwaliteitsverschillen.
De demping is bij scartkabels meestal niet zo belangrijk , omdat scartkabels meestal erg kort zijn (0,5 a 1,5 m). Verder zijn de frequenties van videosignalen lager als die van een antennesignaal. Bij lange scartkabels 5 tot 10 meter speelt de demping weer wel een rol.

Wat bij scartkabels net zo belangrijk is als bij coaxkabels is de afscherming, dus de (on)gevoeligheid voor stoorsignalen van buitenaf.

Een scartkabel is eigenlijk een heel stel kabels in 1 mantel.
Er zitten namelijk coaxkabels (dunne) in voor het composite signaal en de R-G-B signalen en verder nog audiokabels (bij een goede kabel zijn dat getwiste of afgeschermde) en nog een draad (pin 8 oa gewoon/breedbeeld) voor doorgifte van het schakelsignaal.



Edit:
Ik zie dat het bericht geëdit is terwijl ik het antwoord over scartkabels aan het typen was.
Het is dus niet meer nodig, maar algemene informatie is nooit weg.
 
Terug
Bovenaan