• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kwaliteit zender BBC First

  • Onderwerp starter Onderwerp starter TipX
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TipX

Ik heb nogal uitgekeken naar deze nieuwe zender, BBC First. Deze is nu te ontvangen bij Ziggo op kanaal 22. Ik ben echter nogal teleurgesteld in de beeld- en geluidskwaliteit. Ik weet van bepaalde series die al te zien waren bij b.v. NPO dat de recente series een heel goede beeldkwaliteit hebben. Ik heb al gezien dat Ziggo het beeld doorgeeft op 1080i maar het lijkt wel upscaled SD. Ik vroeg me af of Ziggo dit zo aangeleverd krijgt of dat het signaal een (te) lage bitrate heeft?

Op het geluid zit een soort 'compressor' waar het bij zachte stukken harder word en bij harde geluiden weer gelimiterd word, een soort 'pompend' effect:?

Ik ben benieuwd of dit meer mensen is opgevallen.
 
Ik heb nogal uitgekeken naar deze nieuwe zender, BBC First. Deze is nu te ontvangen bij Ziggo op kanaal 22. Ik ben echter nogal teleurgesteld in de beeld- en geluidskwaliteit. Ik weet van bepaalde series die al te zien waren bij b.v. NPO dat de recente series een heel goede beeldkwaliteit hebben. Ik heb al gezien dat Ziggo het beeld doorgeeft op 1080i maar het lijkt wel upscaled SD. Ik vroeg me af of Ziggo dit zo aangeleverd krijgt of dat het signaal een (te) lage bitrate heeft?

Op het geluid zit een soort 'compressor' waar het bij zachte stukken harder word en bij harde geluiden weer gelimiterd word, een soort 'pompend' effect:?

Ik ben benieuwd of dit meer mensen is opgevallen.
Ja, geluid is inderdaad raar. Ik hen een tijdje zender via KPN kunnen kijken (toen die nog niet bij ziggo was). Bij KPN was ook zelfde issue met geluid. Dus ligt aan zender. Ik zal het op Facebook aankaarten. Ze zijn best snel met antwoorden.
 
Je was niet de eerste die dit opgevallen was. Je kunt de bitrate niet hier bekijken, maar in de link van z-user. Eerlijk gezegd lijkt gemiddeld iets boven 5MBps wel een beetje weinig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is de SD variant van de zender. De HD variant is hier te vinden.

Het valt me op dat alle transportstromen met HD-zenders niet volledig gevuld worden. Er blijft zo'n 4 tot 5 Mbit vrij. Zonde! Deze ruimte gebruiken zou de kwaliteit van de zenders ten goede kunnen komen.
 
Het valt me op dat alle transportstromen met HD-zenders niet volledig gevuld worden. Er blijft zo'n 4 tot 5 Mbit vrij. Zonde! Deze ruimte gebruiken zou de kwaliteit van de zenders ten goede kunnen komen.

De HD-zenders (op NPO/RTL/SBS na) worden geshapet, of Ziggo heeft dit niet optimaal ingesteld of er is een soort buffer nodig voor het geval er plots meer bandbreedte nodig is voor een bepaalde zender.
 
De HD-zenders (op NPO/RTL/SBS na) worden geshapet, of Ziggo heeft dit niet optimaal ingesteld of er is een soort buffer nodig voor het geval er plots meer bandbreedte nodig is voor een bepaalde zender.

Dat laatste is denk ik niet het geval. Als je in de sectie "Complete Multiplex" kijkt naar hoe er geshaped wordt zie je dat er een redelijk strakke lijn op 46Mbit staat, terwijl er ongeveer 51Mbit beschikbaar is. Dit is bij alle transportstromen waarin alleen HD-zenders zitten. Het lijkt meer op een configuratiefout.
 
Ja, geluid is inderdaad raar. Ik hen een tijdje zender via KPN kunnen kijken (toen die nog niet bij ziggo was). Bij KPN was ook zelfde issue met geluid. Dus ligt aan zender. Ik zal het op Facebook aankaarten. Ze zijn best snel met antwoorden.


Alle professionele radio en tv-zenders worden 'gecompressed' anders blijft het geluid erg (z)acht(er) t.o.v. andere zenders. De kunst is om dat zodanig te doen dat het natuurlijk klinkt.
 
Ik vind de beeldkwaliteit van BBC First HD zeer matig. Volgens mij wordt er enorm geknepen door Ziggo.

Het is verre van echt scherp. Vinden jullie dat ook?
 
Ja, geluid is inderdaad raar. Ik hen een tijdje zender via KPN kunnen kijken (toen die nog niet bij ziggo was). Bij KPN was ook zelfde issue met geluid. Dus ligt aan zender. Ik zal het op Facebook aankaarten. Ze zijn best snel met antwoorden.

Volgens 'mediainfo' :
Code:
Format                      : AC-3
Format/Info                 : Audio Coding 3
Mode extension              : CM (complete main)
Format settings, Endianness : Big
Codec ID                    : 6
Bit rate mode               : Constant
Bit rate                    : 448 Kbps
Channel(s)                  : 2 channels
Channel positions           : Front: L R
Sampling rate               : 48.0 KHz
Bit depth                   : 16 bits
Compression mode            : Lossy

[Edit]
Dit was op 1 juli 2016.
Op 7 juli:
Code:
Format                      : AC-3
Format/Info                 : Audio Coding 3
Mode extension              : CM (complete main)
Format settings, Endianness : Big
Codec ID                    : 6
Bit rate mode               : Constant
Bit rate                    : 448 Kbps
Channel(s)                  : 6 channels
Channel positions           : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate               : 48.0 KHz
Bit depth                   : 16 bits
Compression mode            : Lossy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan