• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kartellijnen/aliasing NOS voetbal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter loekverhees
  • Startdatum Startdatum
L

loekverhees

Gisteren weer een Champions League wedstrijd gezien bij de NOS. Het valt op dat de belijning heel erg kartelig is als het beeld beweegt. Als de camera stilstaat, dan ziet het er perfect en strak uit, maar zodra de camera gaat bewegen, gaan heel die lijnen ook flikkeren en zien ze er kartelig uit. Hebben meer mensen deze ervaring? Het ligt niet aan digitale televisie, want op het analoge beeld zie ik hetzelfde probleem. Vooral bij de lijnen van de middencirkel zie je het goed.
 
Oké, het ligt dus aan de NOS? Weet iemand ook hoe het fout kan zijn gegaan? Bij welke stappen (deinterlacen, resizen etc.) bijvoorbeeld?
 
Is fout gegaan bij de ingebruikname van de nieuwe eindregie bijna 2 jaar geleden.
Bij de Nos wordt die eindregie in HD gedaan.
En naderhand wordt van het HD signaal voor SD kijkers weer SD gemaakt.
Die omzetting is dramatisch slecht.
Maar er wordt maar zeer sporadisch over geklaagd dus ze komen er mee weg.
 
Jammer dat ze voor deze kwalitatief mindere optie gekozen hebben. Moet je hiervoor eigenlijk bij de NOS zijn of bij de NPO?
 
Wie zecht dat het toen fout is gegaan? is hij er bijgeweest bij de aankoop? nee dus hoe kan i dat weten dan?
 
Ik heb inmiddels een mail naar de NPO gestuurd (via de website). Maar ik heb nog niets terug ontvangen. Zodra ik dat heb laat ik het weten. Misschien dat ik het dan ook nog aan Technicolor kan vragen.
 
Ik geef je weinig kans. De HD-SD downconverting is opzich helemaal niet zo slecht, goed scherp zonder detailverlies. De rede dat de NPO de Anti-alias weglaat is wellicht omdat het SD signaal ook eerst naar HD gescaled wordt, en als je dit weer terug scaled naar SD normaal al veel scherpte verloren gaat. Als ze nog gaan anti-aliassen bij de down converter, word het nog waziger . . .

Ik heb indertijd vaak gemaild naar de NPO, vanwege de SD-HD-SD converting welke ik echter wel duidelijke de beeldkwaliteit aantast van de SD zenders. Ze konden hier niets aan doen daar alles van de playout HD is . .

Een goede playout/eindregie waar geen dubbele scaling plaatsvind zoals normaal is in bijvoorbeeld bij de VRT en de BBC was te duur. Alles is extreem minimaal uitgevoerd, alleen het hoog noodzakelijk is aanwezig.
 
Terug
Bovenaan