• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kabel signaal trouble shooten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Plantje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Plantje

Onlangs heb ik bij de tante van mijn vriendin Ziggo alles-in-1 aangesloten.

Ik heb dit al vaker gedaan en ben gewend om het abonnee overname punt te vervangen door daar een nieuwe opbouwdoos op de kabel aan te sluiten. Echter, hier was een relatief oude AOP te vinden waar de groene kabel met een F-connector aan verbonden zat. (Ik heb van dit type geen plaatje kunnen vinden.) Beter kun je het bijna niet krijgen volgens mij!

Bovendien zat er al een verdeler na het AOP. Deze was enkele jaren geleden door een monteur van @home aangesloten. Lijkt me dat dat eigenlijk ook wel goed zou moeten zijn.

Internet werkt. Verschillende speed tests laat wel verschillende resultaten zien. En na vrij lang een E16 melding op de tv zenders te hebben gehad werkt inmiddels ook de tv. Ik heb echter begrepen, dat het beeld en geluid van de tv regelmatig niet synchroon lopen en zenders regelmatig even uitvallen. Bij het installeren van de digitale ontvanger zag ik ook, dat er zeer weinig signaal was. (3%)
Het analoge tv signaal leek wel goed (dat moet je schijnbaar als graadmeter gebruiken voordat je de digitale ontvanger gaat instellen). De zenders waren allemaal gewoon helder zonder storing.

De digitale ontvanger zit aangesloten op een wandcontactdoos. Wellicht dat die kabel (van meterkast naar de wandcontactdoos) niet helemaal jofel is. Ik heb die doos opengeschroefd en zag vreemd genoeg dat er iets van een weerstand op de aansluiting lijkt te zitten. Is dat herkenbaar?

Zaterdag ga ik er weer heen, omdat dan haar telefoonaansluiting ook over gaat. Ik ben van plan dan nog even het één en ander te trouble shooten.

Als eerste stap ben ik van plan om een kabel rechtstreeks van de meterkast naar de digitale ontvanger te leggen. Zou het signaal dan 100% moeten zijn? Of is het zeer wel mogelijk dat het zelfs dan maar 40% oid is?
Als dat al veel meer signaal geeft vraag ik me af of ik de kabel door de leidingen moet gaan vervangen. Lijkt me wel de netste oplossing. Of zou het misschien handig zijn eerst die weerstand van die wandcontactdoos er eens vanaf te peuteren?

Of zou ik het over een hele andere boeg moeten gooien en eerst de doos in de meterkast maar eens vervangen en een nieuwe opbouwdoos op de groene kabel van Ziggo te zetten?


Het verdeelkastje dat nu in de meterkast zit is nog van dit type:
$(KGrHqFHJCUFB)ghfEVhBQir!NrYZQ~~60_35.JPG
 
Een WCD met een weerstand is waarschijnlijk een rijgdoos die als einddoos wordt ingezet. Probleem is dat deze een vrij hoge uitgangsdemping heeft, afhankelijk van het specifieke type tot 20dB.
 
Testen met een losse kabel is inderdaad handig, zo kun je stap voor stap constateren waar het fout gaat.
De signaalsterkte zegt niet veel, het gaat om de kwaliteit (ber rate).
40% kan prima zijn hoor. 3% is waarschijnlijk wel te laag.
 
Ok, bedankt (ook voor de snelheid van jullie reactie!)

Ik zal anders ook eens kijken wat er gebeurt als ik die hele WCD er even af haal en die coax rechtstreeks op de digitale ontvanger aansluit.

Een signaal van 30-40% kreeg ik namelijk ook toen ik provisorisch (met een aantal coax kabels die her en der lagen) de ontvanger rechtstreeks op het AOP had aangesloten.
Ik kan vrij gemakkelijk zaterdag even een fatsoenlijke coax kabel regelen en de digitale ontvanger rechtstreeks op het AOP aansluiten. Als dat 30-40% signaal geeft kan ik daarna de digitale ontvanger op de door een monteur aangesloten oude splitter aansluiten en checken wat daar het signaal is. Met een beetje geluk kan dan al het aangesloten spul blijven zitten en kan ik tot de conclusie komen dat het probleem zit in de kabel van de meterkast door de muur naar de WCD.

Bedankt voor de hulp zo ver!
 
Ik had trouwens (voordat ik op het heldere idee kwam om een vraag over het aansluiten van Ziggo te stellen op een forum voor Ziggo gebruikers ;) ) deze vraag ook al gesteld op een klusforum. Daar kreeg ik nog de volgende reactie:
Nieuwe aop plaatsen, zoals bedoeld, dit oude tyoe heeft andere filters dan de huidige ivm digitale modulatietechnieken.

Signaal nog niet goed, dan ontvanger zo dicht mogelijk aan AOP zetten en nogmaals testen.

Is het signaal dan goed dan is of je binnenbekabeling niet goed aangesloten of niet juist afgeschermd voor digitale ether signalen(digitenne bv.)

Daar zit natuurlijk ook wel wat in. Dus ik denk dat ik gewoon even door de zure appel heen moet bijten en de F-connector van de groene kabel moet halen (of af moet knippen) en de nieuwe aop maar even moet plaatsen als startpunt van het onderzoek. Slechter wordt het er vast niet op!
 
AOP is er waarschijnlijk eentje uit de Tratec/Technetix TRIS-serie, daar is niets mis mee. Enige wat de nieuwe set AOP+filter extra heeft is dat deze gegarandeerd frequenties van 860-1002MHz doorgeven, maar deze worden pas vanaf DOCSIS-3.1 gebruikt en hebben in ieder geval niets met DTV te maken.

Vervangen kan natuurlijk geen kwaad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan