• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Jumbo Frames ondersteuning Ubee EVW 321b

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ramonsmits
  • Startdatum Startdatum
R

ramonsmits

Ik heb momenteel de Cisco EPC3925 en deze ondersteund geen Jumbo Frames. Deze wordt niet meer geleverd volgens Ziggo en daarvoor krijg je nu de Ubee EVW 321b maar ik kan geen informatie vinden over de ondersteuning van Jumbo Frames op de geintegreerde switch.

Wellicht ondersteund het accesspoint dit well

Dit zou erg prettig zijn want dat scheelt me een switch omdat dan m'n NAS, desktop en laptop via Ubee kunnen communiceren.
 
Voor zover ik weet gaat de Ubee dat niet ondersteunen. Maar ik zou het je ook afraden.
Jumbo frames is op papier heel leuk, maar de voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen alle problemen die daardoor kunnen ontstaan, met name in thuisnetwerken. Ik heb daar zelf in het verleden nogal wat ervaring mee opgedaan (zowel bedrijfsmatig als prive).

Voor bepaalde bedrijfstoepassingen, waarbij je continue een datastroom hebt kan het wat winst opleveren. Voorwaarde is dan wel dat je een dedicated netwerk hebt waar alleen maar jumbo frames over gaan.
Zodra je bijvoorbeeld met internet gaat verbinden krijg je te maken met gefragmenteerde packets. Dat zorgt voor overhead en werkt dan alleen maar vertragend. Daarnaast kun je dan ook problemen krijgen met UDP.
De snelheidswinst die je met je NAS gaat halen is volgens mij ook echt minimaal. Ik heb hier een vrij recente Synology, maar een groot verschil heb ik nooit kunnen waarnemen.
 
ramonsmits zei:
Ik heb momenteel de Cisco EPC3925 en deze ondersteund geen Jumbo Frames. Deze wordt niet meer geleverd volgens Ziggo en daarvoor krijg je nu de Ubee EVW 321b maar ik kan geen informatie vinden over de ondersteuning van Jumbo Frames op de geintegreerde switch.

Wellicht ondersteunt het accesspoint dit wel

Dit zou erg prettig zijn want dat scheelt me een switch omdat dan m'n NAS, desktop en laptop via Ubee kunnen communiceren.
Geïntegreerde switch in een modem? De meeste modems zijn tegenwoordig gecombineerd met een router, maar een swich??? Bedoel je misschien een router? In dat geval, ja deze Ubee is inderdaad een combi modem-router.
Met Jumbo frames heb ik geen ervaring.
 
De modem/routers zijn in feite een combinatie van een eurodocsis modem met daarop aangesloten een router (alle functionaliteit) en daarop aangesloten een 4 poorts switch (4 LAN poorten).

Dat geld ook voor losse routers. Indien ze meer als 1 LAN poort hebben, hebben ze een ingebouwde switch.
Om die reden kan je ook de LAN poorten als pure switch gebruiken door de DHCP server uit te schakelen.
 
Oké, op die manier (meerdere poorten) kan ik me met de woordkeus "switch" verenigen.
Ik werd alleen even op een dwaalspoor gezet, want zijn er (nog) routers met maar één poort, ik dacht, corrigeer me als ik me vergis, dat ze zonder uitzondering allemaal ten minste vier poorten hebben.
 
Jumboframes kan idd voor problemen zorgen als je zowel gewone frames als jumbo frames gebruikt op 1 netwerk.

Beste na mijn idee is gewoon in de programma's die het ondersteunen tcp/ip buffer teverhogen om zo doende je snelheid teoptimaliseren.
 
Terug
Bovenaan