Installatie HMB en thuisnetwerk
Niet nodig. Ik heb alles op mijn oude NEDAP wcd aangesloten en werkt perfect.
Ervaringen:
Bleek dat ik e.e.a. niet in de meterkast kon plaatsen omdat mijn AOP een vrouwtje is en de PTS02KK splitter van Ziggo ook.
Hele spul verhuist naar de huiskamer.
Module 1
PTS02KK op de NEDAP aangesloten, Elro AN301K in
UIT 2. TV & HMB op Elro.
UBEE320B op
UIT 1 met rood/groen coaxkabel.
ASUS RT-AC68U met UTP op modem.
Modem aangezet en kwam goed online.
Vooraf gecontroleerd of internet goed werkte op mijn pc.
Horizon Media Box (nieuwe type)
Doos HMB geopend. Netwerk kabel ontbrak.
Meegeleverde COAX kabel was te lang en HDMI te kort.
Tip: Gebruik meegeleverde coaxkabel, geeft scherper beeld.
Foto gemaakt van onderkant HMB (ssid etc)
Coax, HDMI, voeding, (oude) netwerkkabel in HMB
(stekker niet in stopcontact stoppen en netwerkkabel niet in router!)
Afstandbediening HMB op de box gelegd en HMB aangezet (schakelaar op aan en stekker in stopcontact).
Standaard installatie procedure afgewerkt en de HMB werkte.
Duurt steeds +/- 10 minuten per onderdeel.
Afstandbediening gekoppeld aan TV (vergeet niet instelling op te slaan aan eind van ritueel!) Zappen gaat snel, maar programmagids is traag (wel mooi).
Thuisnetwerk op HMB aansluiten en instellen
Gewoon de instructies in het boekje gevolgd en werkt goed.
Netwerk kabel in Router gestopt.
Met de afstandbediening HMB;
- Menu>Thuisnetwerk>Instellen Thuisnetwerk
- Op het Modem
- Herstart Mediabox
- Wachten tot netwerk opnieuw is ingesteld
- Mediabibliotheek instellen
- Overzicht van mediaservers op pc wordt getoond
- Ik gebruik de Plex of PS3 mediaserver
- Ga naar LAN overzicht dan zie je;
- IPv4 adres (van mijn router) :censored:, xxx.xxx.x.6
- IPv4 standaard gateway :censored: xxx.xxx.x.4 (dus niet .1)
- DHCP Server Niet actief
- Subnet masker 255.255.255.0
- Adressen die je gewend was in je eigen thuisnetwerk.
- Wireless status: 5 en 2.4 verbonden, maar bij 5 staat geen SSID etc.
- Router interface op mijn pc geopend:
- Client status wired: UPCGW_4600 met standaard gateway en UPCGW_4601 met IPv4 adres
- Client status wireless: geen HMB, dus geen verbinding met je thuisnetwerk via WiFi. Hoef je het wachtwoord dus ook niet te wijzigen.
Menu>Mijn Apparaten>Plex of PS3 mediaserver> filmpje kijken van je PC.
(PS3 moet je wel ff aanzetten, anders ziet hij m niet).
Vervolg: 6 aug.
Al een paar dagen deed mijn modem moeilijk upstream bleef oranje.
Kwam vrijdag thuis en HMB stond op
OFFLINE.
Gekeken bij Opties>Diagnose>Signaalsterkte. Die was 3/4 matig.
Status netwerk (Docsis) probeerde telkens contact te zoeken met Ziggo netwerk, maar dat lukte niet.
Gekeken of alle kabel er goed inzaten, maar dat hielp niet.
Alle kabels opnieuw aangesneden en gemonteerd en zowaar kwam hij online. Maar, dat duurde ongeveer een half uur toen was hij weer OFFLINE.
HMB uitgezet met de hoofdschakelaar en na 30s weer aan.
FOUTCODE 6010 (geen verbinding met Ziggo netwerk) verscheen even.
Volgens de display zou dit vanzelf over gaan. Niet dus.
Coax van HMB rechtstreeks in de wcd gestopt, zonder splitter.
Signaalsterkte kwam nu net iets boven matig en HMB kwam weer ONLINE.
Status (Docsis)netwerk ACTIEF.
Als ik de splitter er weer tussen doe, gaat hij weer OFFLINE.
Internet en TV toestel coaxkabels maar even op een andere wcd in de kamer aangesloten. (met zwakker signaal door langere kabel, maar TV en internet hebben daar minder last van). Echter, als je daar weer een splitter tussen stopt, valt internet weg. Dus dat is op het randje.
Vanmorgen was de signaalsterkte weer iets gezakt, nu precies op streepje tussen matig en goed. Maar nog wel ONLINE.
Gekke is dat als ik de kabel direct in de TV doe, deze zegt dat het signaal uitstekend is.
Heb ff gekeken bij de HUMAX (verste punt vanaf het AOP, boven) daar is de signaalsterkte ook maar 29%. Ongeveer hetzelfde dus als beneden.
Update 13 augustus
Heb nu naar boven de Hirschmann koka 799 kabel getrokken (3G afscherming) en naar de huiskamer de Hirschmann koka 9TS (4G afscherming).
De 799 was eigenlijk niet de bedoeling, maar BOL.com stuurde tot 2x de verkeerde kabel. De 9TS heb ik daarna maar ergens anders gekocht.
AOP is oude wcd met female aansluiting. Heb er een male/male koppelstukje ingezet. Dan splitter naar boven en huiskamer. In huiskamer modem en HMB ook op splitter. Alle onderdelen kabelkeur.
De signaalsterkte HMB komt nu net boven matig.
Maar de wcd van het AOP is versleten en het koppelstukje zit niet echt stevig. Daarom ga ik Ziggo vragen de AOP wcd te vervangen.
Update 17/09
Vervangen AOP heeft niets geholpen.
Signaal nog slecht, regelmatig haperingen en vastlopers.
Ben er van overtuigd dat kwaliteit HMB zeer matig is.
Monteur Ziggo heeft me aangeraden versterker te plaatsen in meterkast.
Het signaal bij AOP is normaal, maar volgens monteur is het bij meerdere toestellen altijd beter versterker te gebruiken.
Dus conclusie:
Bij overstappen op HMB moet je rekening houden met een fikse investering in je huisinstallatie, +/- €230,-. Bijvoorbeeld:
- 40m. 4G afgeschermde kabels, afhankelijk van lengte +/- € 44,-
- 4x 4G afgeschermde stekers +/- 16,-
- 2x 4G afgeschermde Wcd's +/- € 50,-
- 4G afgeschermde Versterker €100,-
- Aansluit set 4G afgeschermde Versterker €20,-
Dan is het nog de vraag of dit voldoende is.
Vermoed dat je de hoogste internet snelheid nodig hebt om het goed te laten werken. Dus dat kost je nog eens een bedrag per maand.
Tja.
Update 2 oktober
Toch maar Hirschmann HMV41 + aansluitset besteld bij Kabeldirect.
Was in de aanbieding samen voor €80,45.
Hopelijk ben ik dan ook van dat gehaper af.
Update 5 oktober
Signaalsterkte van 30-40% naar 60+ op aansluiting 1.
Volgens de Ziggo monteur moest die halverwege goed staan, dus dat is prima.
Van het gehaper ben ik niet af.
Met gehaper bedoel ik;
- af en toe een seconde stilstaand beeld tijdens kijken programma of film
- zwart beeld na intensief zappen.
- totaal vastlopen, reageert niet meer op afstandbediening
Laatste 2 is alleen te verhelpen door de HMB uit en weer aan te zetten met de schakelaar.