• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Instellen op Dolby geluid haalt geluid van TV weg ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter blackmolley
  • Startdatum Startdatum
B

blackmolley

Hallo,

Ik heb de box via HDMI naar de versterker aangesloten en de versterker weer met HDMI naar de TV.

Regelmatig zet ik bij het kijken naar films de versterker aan zodat het geluid over de boxen komt. Als je verder niets verandert in de HB stuurt de mediabox alleen stereo geluid aan naar de versterker (is te zien op mijn Denon versterker). Wil je echter 5.1 geluid dan moet je in de instelling vd box (bij televisie/beeldinstellingen) het geluid op Dolby AC zetten. Geluid komt dan keurig in 5.1 bij de versterker aan, dus so far so good.
Kijk ik echter de keer erna weer gewoon met geluid via de TV dan MOET je in de instellingen de dolby AC instellingen weer op 'UIT' zetten anders hoor je geen geluid over de TV boxen. Dit was met de andere box niet.

Is hier een truc voor of blijkt dit weer 1 vd tekortkomingen van de mediabox te zijn ?

Alvast bedankt voor de reacties.
gr Rene
 
Komt omdat je tv geen dolby ondersteunt via hdmi, vandaar dat je geen geluid hoort aangezien je versterker het signal 1:1 doorstuurt naar je tv(als je ac3 op horizonbox aanzet)

Weet niet of je op je versterker een optie heft om audio uit naar pcm tezetten, dan zal je gewoon weer geluid krijgen op je tv en 5.1 op je versterker.
 
Hi Devil Strike,

Geen idee of mijn TV Dolby wel of niet ondersteund. Wat ik wel weet is dat met de oude box - als ik geluid over de TV had staan - en ik zette in het info menu het geluid van stereo op 5.1 dan werd het geluid gewoon op de TV weergegeven. Weliswaar niet in 5.1 want er zitten uteraard maar 2 boxen op maar er kwam in ieder geval geluid uit. Ik denk dus dat a) mijn TV geen 5.1 ondersteund en b) de oude media box, als hij 5.1 geluid naar de TV niet 'kwijt kon' hij automatisch overschakelde naar 2.0; iets wat de Horizon niet doet ?

gr Rene
 
Bjarne zei:
Waarom sluit de de horizon niet aan op je versterker, dat kan ook en werkt bij mij prima.

eerste zin van het bericht: "Ik heb de box via HDMI naar de versterker aangesloten en de versterker weer met HDMI naar de TV" ;)
 
Is het mogelijk om te vermelden over welke TV en versterker het gaat.

Misschien is het mogelijk om een optische kabel voor audio te gebruiken.

73's
 
Optische verbinding gaat je hier niet redden. Bij instelling op Dolby krijgt HDMI naar de TV ook Dolby en daar gaat het mis (als je TV dit niet ondersteunt).

Wat je wilt is dat je op de HB de audio voor optisch en HDMI apart kunt instellen, dan zou dit probleem opgelost zijn.
 
Ik heb het geluid altijd over mijn Denon receiver lopen. Waarom zou je dat ook overige TV willen?
Het enige irritante vind ik dat als je 5.1 inschakelt het geluid veel zachter is als over stereo.
 
Het optisch audio signaal terugkoppelllen uit het toestel naar de versterker heeft als voordeel dat het audio-sync probleem niet voordoet.

73's
 
blackmolley zei:
Hi Devil Strike,

Geen idee of mijn TV Dolby wel of niet ondersteund. Wat ik wel weet is dat met de oude box - als ik geluid over de TV had staan - en ik zette in het info menu het geluid van stereo op 5.1 dan werd het geluid gewoon op de TV weergegeven. Weliswaar niet in 5.1 want er zitten uteraard maar 2 boxen op maar er kwam in ieder geval geluid uit. Ik denk dus dat a) mijn TV geen 5.1 ondersteund en b) de oude media box, als hij 5.1 geluid naar de TV niet 'kwijt kon' hij automatisch overschakelde naar 2.0; iets wat de Horizon niet doet ?

gr Rene

Oude box maakt er pcm van als je tv geen dolby ondersteunt, horizon doet dit niet, vandaar dat je met oude box wel geluid had.
 
Terug
Bovenaan