• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Instabiele verbinding met EPC3928AD

  • Onderwerp starter Onderwerp starter KlantVanZiggo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

KlantVanZiggo

Ik heb sinds een tijdje een EPC3928AD router van Ziggo, die ik onlangs ook ingebruik genomen heb als alternatief op mijn eigen TP-link router.
Twee WIFI routers leek mij iets teveel van het goede en de EPC3928AD heeft ook een 5Ghz mogelijkheid.
Verder ik altijd al gebruik van ziggo hotspots, dus die optie staat bij mij aan.

Echter:
De verbinding via de publieke ziggo hotspot (voor ziggo klanten) en mijn eigen ziggo**** is erg instabiel en valt steeds weg.
Het blijkt dat beide altijd uitzenden op hetzelfde kanaal.
Nou lees je overal, dat twee routers die uitzenden op hetzelfde kanaal juist instabiliteit veroorzaken en dat je dit moet voorkomen.
Bij de EPC3928AD kan dit dus niet.

Ik heb hier over gebeld de ziggo helpdesk.
We hebben alle andere mogelijke storingsbronnen uitgesloten.

Het advies aan mij was vervolgens:
of mijn eigen TPlink router weer gebruiken in plaats van ziggo en ziggo****;
of ziggo hotspots op 'nee' zetten.
In dat laatste geval zend enkel nog mijn eigen ziggo*** uit op het kanaal.
Maar dan kan ik natuurlijk ook geen ziggo hotspots meer gebruiken.

Op mijn opmerking dat dit in beide gevallen en stap achteruit was, kreeg ik als reactie dat ziggo enkel de kwaliteit van een vaste internet verbinding garandeerd.

Mijn vraag is nu: is dit de maximale dienstverlening die je van ziggo mag verwachten of kan er wellicht iets aangepast worden in de software van de EPC3928AD zodat ziggo en mijn eigen ziggo*** niet op hetzelfde kanaal uitzenden.

Bij voorbaat dank.

Een klant van ziggo.
 
Ze zenden niet beiden tegelijk uit op hetzelfde kanaal, er is een router die afwisselend de hotspot en je eigen SSID naar buiten gooit.
Je kan niet zeggen, hotspot op kanaal 13 en je eigen netwerk op kanaal 9.
Het enige dat er gaat gebeuren is dat als iemand op je hotspot inlogt en je zelf ook wifi bezig bent,is dat je eigen wifi verbinding wat terug loopt.
De instellingen in het modem zijn wel zo dat je eigen verbinding voorrang krijgt op die van de hotspot.
Je hebt gelijk als je 2 routers gebruikt die beiden wifi gebruiken dat je die beter niet op hetzelfde kanaal kan zetten,maar zoals gezegd,ook al zendt de Ziggo router 2 signalen uit,het komt wel van 1 en dezelfde bron.
Het gaat,en kan niet,tegelijk jouw wifi en die van de hotspot uitzenden,dan zouden er 2 2.4 ghz zenders in moeten zitten.

Wat er vermoedelijk speelt is dat iemand uit jouw buurt hetzelfde kanaal gebruikt.
Een handige app voor android is wifi analyser, hiermee kun je zien of iemand in jouw buurt hetzelfde kanaal gebruikt.
Zo ja,verander dan het kanaal in de Ziggo router.
Heb je geen android apparaat dan kan je op een windows pc ook kijken met inSSIDer Home.

Je kan je eigen router er onder hangen,die voor de 2.4 GHz band gebruiken, en de Ziggo router alleen voor de 5GHz gebruiken.

Wat betreft de suggestie van Ziggo, dit is de juiste.
Men kan geen garantie geven voor de werking van wifi omdat dit van heel veel factoren afhankelijk is en je ziet nu al waarom,een signaal van je buren kan het jouwe beinvloeden,moet Ziggo dan naar je buren rennen ?
Als jij je router in de meterkast hangt kun je niet verwachten dat het op zolder nog gaat werken als daar 3 lagen beton tussen zit,en dat is vaak wel wat men van Ziggo verwacht.
Hotspots uitzetten gaat het in dit geval niet oplossen.
 
@ Gebruiker: dank voor je reactie.

De wifi analyser had ik idd al op de tablet geinstalleerd.
De buren zijn niet de oorzaak.

Het lijkt mij dat wanneer ziggo 3 signalen wil versturen, men hiervoor dan ook 3 routers zou moeten gebruiken.
Uiteindelijk is het toch een onderdeel van een product/ dienst welke ziggo aanbied.
De boel is trouwens ook instabiel op de begane grond.
Voor de zolder gebruik ik nl een repeater.
Punt is dat het ziggo/ziggo*** signaal instabiel is.
Op de wifi analyser gaan beide nl regelmatig naar 0.

De optie ziggo 5Ghz + een eigen router is zoals ik het nu heb.

Maar zelfs het 5Ghz komt amper in de woonkamer door twee gipsmuren.
Dus wil ik vooruitgang, dan zal ik mijn eigen router moeten upgraden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de zolder gebruik ik nl een repeater.

Een repeater zorgt er altijd voor dat de snelheid van je hele wifi netwerk halveert. Dit omdat de repeater alles wat hij 'hoort' op hetzelfde kanaal weer opnieuw gaat uitzenden. De beste manier om je netwerk te verslechteren is door een aantal repeaters te gebruiken. :wink:

Gebruik ipv een repeater een tweede accesspoint (dat kan soms diezelfde repeater zijn) die je via een netwerk kabel aansluit ipv via wifi te laten herhalen. Je kunt zo'n accesspoint ook nog op een ander kanaal zetten om nog minder last 'van elkaar' te krijgen.

Overigens is het gebruik van meerdere SSID's op je ziggo-wifi geen probleem, je deelt dan alleen je wifi bandbreedte met gastgebruikers, maar niet je internet bandbreedte. Meerdere SSID's op dezelfde router werkt in dat geval beter dan 2 of 3 losse routers die op hetzelfde kanaal zitten (en elkaar soms niet horen waardoor uitzendingen tegelijk kunnen voorkomen).
 
@Cees:

Bedankt voor de tip over de repeater.
Staat trouwens niet altijd aan.
Ook wanneer de repeater uit staat is de ziggo router instabiel.

Ik zal eens kijken over er een kabel te trekken is voor de tweede accespoint.
Voor het overige blijf ik gewoon mijn eigen TPlink gebruiken.
 
@ Gebruiker: dank voor je reactie.

De wifi analyser had ik idd al op de tablet geinstalleerd.
De buren zijn niet de oorzaak.
Weet wel dat een kanaal een overlap heeft, kies je bv kanaal 3 dan zit een deel van je signaal ook op 2 en 4, en als iemand het in de 40 MHz mode zet,ben je zo 3 kanalen kwijt..
Het lijkt mij dat wanneer ziggo 3 signalen wil versturen, men hiervoor dan ook 3 routers zou moeten gebruiken.
Nee hoor, mijn router heeft 3 open netwerken,en mijn eigen netwerk,er is op het moment van zenden een constant signaal waarin afwisselend info voor alle afnemers.
Dan zou je andersom voor elk apparaat in huis dat op Wifi werkt,een aparte router nodig hebben.
De router zendt maar een signaal uit (voor de 2.4 GHz, een router kan 2 zenders gebruiken voor de 2.4 en 5GHz band) en in dat signaal zit dus de info naar alle luisterende apparaten,inclusief de hotspot,het is dus niet zo dat je router informatie naar jou aan het sturen is en dat een tweede zender in de router dwars daar overheen info voor de hotspots stuurt.
Uiteindelijk is het toch een onderdeel van een product/ dienst welke ziggo aanbied.
Nee dat zie je verkeerd, de router van Ziggo biedt de mogelijkheid om wifi te gebruiken,maar dit is geen betaalde dienst.
Het is een extra gemaks optie maar waar Ziggo geen support op kan bieden,dan zou men de hele dag met monteurs de weg op moeten alleen om de wifi problemen op te lossen.
Dat geld moet toch ergens vandaan komen, en het is gewoon niet oplosbaar.
Er zijn altijd storingen die veroorzaakt kunnen worden door tientallen bronnen waarop Ziggo geen invloed heeft.
Mijn thermostaat gebruikt het wifi netwerk,maar stuurt geen SSID mee,het signaal is er wel maar de app ziet het niet,dan moet je echt een frequentie analiser gebruiken en dan nog zie je alleen het signaal op een kanaal maar weet je niet wat het is.
Idem met mijn Netatmo weerstation,het zendt en ontvangt via wifi maar is niet zichtbaar met een SSID aanwezig,Digitale Stad stuurt info naar nodes in een hidden netwerk,ook op de 2.4 en 5 GHz maar stuurt geen SSID.
Volgens de monitor is kanaal 13 hier schoon,maar kijk je met een spectrum analiser dan zie je een dikke stroom data lopen,een node van het studenten netwerk stuurt over dat kanaal de info naar andere nodes die gelocked zijn,aangezien die al verbonden zijn is een SSID broadcast niet nodig,dat nodigt mensen alleen maar uit om te proberen in te loggen..
De boel is trouwens ook instabiel op de begane grond.
Voor de zolder gebruik ik nl een repeater.
Punt is dat het ziggo/ziggo*** signaal instabiel is.
Op de wifi analyser gaan beide nl regelmatig naar 0.
Dat moet ook.
Hij stuurt de SSID rond en gaat dan weer in rust als er geen verkeer is, het wifi signaal is geen constant signaal.
Daarnaast moet hij wel in rust gaan,want anders kan hij de data die jouw apparatuur terugstuurt niet horen.
Er zit een zender in de router en een ontvanger, om te kunnen ontvangen,moet de zender even stoppen.
Router: zendt signaal uit,hallo hier ben ik, gaat daarna in ontvangst,jouw apparaat vraagt om data,de router stuurt die terug,jouw apparaat bevestigt de ontvangst,stuurt weer data,de router bevestigt de ontvangst.
Zou de router continue zenden dan overstuurt het de ontvanger en komt het data signaal van het tegenstation niet aan.
Is er geen verkeer dan stuurt de router alleen het SSID uit en zwijgt daarna weer.. (en gaat naar 0 )
Maar zelfs het 5Ghz komt amper in de woonkamer door twee gipsmuren.
Dus wil ik vooruitgang, dan zal ik mijn eigen router moeten upgraden
Ik denk dat je beter de locatie kan veranderen, in de meterkast zijn nogal wat storende elementen aanwezig.
Mijn router staat midden in de huiskamer.
Je kan het bijgeleverde kabeltje voor de Ziggo Router best wat verlengen,in mijn geval heb ik gewoon het AOP verplaatst naar de woonkamer.
Op een kast in de huiskamer heb ik bereik door het hele huis,zet ik hem een plekje verder dan red ik zelfs de keuken niet.
Verder zoals Cees ook zegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ieder kanaal heeft een bepaalde overlap met andere kanalen naast hem.
Ideale kanalen zijn 1,6 en 11 omdat zij elkaar niet raken / overlappen qua frequentie. (Zie tekening)
Als iedereen om ons heen alleen deze 3 zouden gebruiken dan hebben we minder storing op ons wifi.

Als jij nu op kanaal 6 zit en je buren links op 4 en rechts op 7 dan storen jullie elkaar door de overlap van het kanaal wat jullie gebruiken.
Zitten jullie op 1, 6 of 11 dan is er geen overlap meer en dus geen storing / last.



 
Ieder kanaal heeft een bepaalde overlap met andere kanalen naast hem.
Ideale kanalen zijn 1,6 en 11 omdat zij elkaar niet raken / overlappen qua frequentie. (Zie tekening)
Als iedereen om ons heen alleen deze 3 zouden gebruiken dan hebben we minder storing op ons wifi.

Als jij nu op kanaal 6 zit en je buren links op 4 en rechts op 7 dan storen jullie elkaar door de overlap van het kanaal wat jullie gebruiken.
Zitten jullie op 1, 6 of 11 dan is er geen overlap meer en dus geen storing / last.



Helaas wat achterhaald, dit is alleen bij een raster van 22 Mhz,veel routers echter kunnen op 40 MHz gezet worden en dan valt bijna elk kanaal weg.
Daarnaast kun je niet zo maar zeggen,neem altijd een kanaal zonder overlap want dat beschermt je niet tegen routers op jezelfde kanaal.
De zender van de buren houdt niet op bij jouw raam.
Als ik op kanaal 6 ga zitten zou ik volgens jouw theorie geen last van de buren hebben, mijn buren hebben een nogal schreeuwende netgear die ook nog eens boven staat.
Alleen pal bovenop mijn router is mijn signaal sterker,maar zeker boven is die van de buren 3x harder dan de mijne.
Ik moet dus uitwijken naar een ander kanaal maar daar heb ik weer dat de achterburen harder zijn, boven achter op de slaapkamer dan mijn eigen router.
Ik kan bv mijn eigen router met een tweakje ipv met 100 milliwatt,met ruim 500 milliwatt laten uitzenden,waarbij veel mensen denken,hoe harder hoe beter en des te meer bereik wat niet waar is want je tabletje stuurt nog steeds met maar 100 milliwatt een signaal terug,de enige manier om het bereik te verhogen is als je ook de ontvangst kan verbeteren.

Daarnaast "spetteren" routers en andere apparaten nogal vaak,dwz dat in theorie een signaal van 40 mhz breed niet precies in het midden zit maar aan weerszijden ook nog hoorbaar is.
Wederom in het geval van mijn buren genoemde Netgear welke bijna 50 mhz aan bandbreedte gebruikt en dus aan de randen een wat zwakkere zender met gemak wegdrukt.

Hier in de buurt zit ook nog eens een netwerk op kanaal 14,hetgeen volgens de regels niet mag maar wel gebeurt.
Dit netwerk wordt gebruikt om een aantal nodes aan te sturen,met zenders en ontvangers op bijna 40 meter hoogte in combinatie met zelf gemaakte richtantennes.
Agentschap Telecom doet er niets aan.
Als je dus al 3 buren hebt die met een flinke roeptoeter op kanaal 1,6 of 11 zitten en de afstand naar je eigen router is wat kritisch dan kun je niet anders dan een overlappend kanaal liezen en als daar dus ook iemand zit dan heb je pech.

Je kan dus niet zeggen, ga op kanaal 1, 6 of 11 zitten want dat is alleen in een ideale wereld.
Je hebt allemaal handige opties zoals de CTS optie, (clear to send) waarin in die ideale wereld je router even wacht met schreeuwen zolang een buurman op hetzelfde kanaal zit ook aan het zenden is.
In bv elke Linksys FAQ wordt al geroepen dat je die optie uit moet zetten,waardoor je dus gewoon niet wacht met zenden maar gewoon lekker asociaal overal doorheen schreeuwt.

Daar tussendoor zitten dus 3 droeftoeters met het open FON netwerk,er zitten nog wat KPN hotspots tussen..
Ik zit zelf nu 2,5 meter van mijn router af, open zicht, moet je eens zien wat die van de buren doet (de gele) die schreeuwt mijn router en apparatuur half doof, dwars door het beton heen... Hij zit op 3, ik op 6 maar hij pikt wel degelijk over mijn randje heen terwijl 6 vrij van overlap zou zijn.
Ik heb al gevraagd of hij naar 1 wil zodat ik dan op 11 ga zitten,maar HIJ heeft nergens last van.. Zie hieronder.

35jb2on.jpg



Nu heb ik mijzelf eens in aso mode gezet (zie hieronder), op kanaal 11 welke geen overlap zou hebben ( de grote gele..) en het vermogen op 200 milliwatt gezet en de bandbreedte in 40 MHz.
Ik heb zowieso nu een overlap met 7 en schreeuw de kanalen naast me ook volledig dicht..
Bedenk wat er gebeurt als ik de 500 milliwatt aan gooi..

io3iwn.jpg


Als ik dit zo laat staan heeft de hele buurt last van me... En bedenk eens dat ik zo op kanaal 6 ga zitten.. precies in het midden.. daaaaag wifi buren..
Zo eenvoudig is het verhaal dus niet..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan