• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

instabiele Ipv6 op Fritzbox 7490 achter Ubee EVW321B

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
49
Sinds een paar weken ben ik overgestapt van SixXS naar Ziggo IPv6. Maar iedere keer verdwijnt de DNSv6 van Ziggo uit de Fritzbox (en komt af en toe even terug). Als ik Static DNSv6 van OpenDNS gebruik dan verdwijnt de toegewezen IPv6 van Ziggo na een paar uur uit de Fritzbox. en ook bij Ubee modem onder "Lan IPv6" verdwijnt de Fritzbox.

Ik heb volgens mij al alle mogelijke instel combinaties al geprobeerd:

Onder menu "Internet Connection" van Fritzbox:
* Connecting to a cable modem (cable connection)
* External modem or router
- Establish own connection to the Internet
- Share existing Internet connection in the network (IP client mode) <-- Dan werkt alles wel. De router staat dan op brug modes. en het Ubee modem neemt dan het hele netwerk over (wel een beetje zonde voor een Fritzbox van € 275)

Onder menu "IPv6 Connectivity" van "IPv6" van Fritzbox:
* Always use a native IPv4 connection (recommended) <-- (Dual Stack)
* Always use a native IPv6 connection

Onder menu "Connection Settings" van "IPv6" van Fritzbox:
* Automatically negotiate a global address
* Obtain global address only via DHCPv6
* Derive global address using the assigned prefix

* DHCPv6 Rapid Commit (aan en uit gehad)

Onder menu "Unique Local Adresses" van "IPv6 Settings" onder "Netwerk Settings van Fritzbox"
* Assign unique local addresses (ULA) as long as no IPv6 connection exists (recommended)
* Do not assign unique local addresses (ULA) (not recommended)
* Always assign unique local addresses (ULA)

Onder menu "Additional IPv6 Routers in the Home Network" van "IPv6 Settings" onder "Netwerk Settings van Fritzbox"
* Allow IPv6 prefixes announced by other IPv6 routers in the home network <-- als deze vinkje uitstaat krijg ik geen IPv6 van Ubee modem toegewezen.
* This FRITZ!Box provides the standard Internet connection (vinkje)

Onder menu "DHCPv6 Servers in the Home Network" van "IPv6 Settings" onder "Netwerk Settings van Fritzbox"

* Enable DHCPv6 server in the FRITZ!Box for the home network
- Only assign DNS server
- Assign DNS server, prefix (IA_PD)
- Assign DNS server, prefix (IA_PD) and IPv6 address (IA_NA)

* Disable DHCPv6 server in the FRITZ!Box
- There are no other DHCPv6 servers in the home network
- Enable the O flag in the router advertisement messages of the FRITZ!Box
- Enable the M and the O flags in the router advertisement messages of the FRITZ!Box (SLAAC possible)
- Enable the M and the O flags in the router advertisement messages of the FRITZ!Box (SLAAC not possible)

Bij de Ubee modem heb ik het volgende aan en uit gehad.
* Enable Rapid Commit
* Enable Unicast

Bij beide apparaten heb ik de Firewall functies uitgezet.

Bij elke verandering heb ik de Fritzbox gerestart.

Maar wat ik ook probeer lijkt het eerst goed te gaan, maar toch gaat het na een aantal minuten weer mis.

Zijn er forum leden die wel een stabiele IPv6 verbinding van Ziggo krijgen op een router achter een Ubee Modem? En zo ja, met welke instellingen?

Wat gebeurt er als ik het modem op brug modes laat zetten? Krijg ik dan nog steeds van Ziggo IPv6 geleverd?

Groeten Dapaool
 
Zijn er forum leden die wel een stabiele IPv6 verbinding van Ziggo krijgen op een router achter een Ubee Modem? En zo ja, met welke instellingen?
Heb je dit topic al doorgelezen ? Daar staat een uitgebreide beschrijving van hajk waar het allemaal prima lijkt te werken.

Wat gebeurt er als ik het modem op brug modes laat zetten? Krijg ik dan nog steeds van Ziggo IPv6 geleverd?

Nee, dan werkt IPv6 niet meer. Ziggo heeft alleen het Ubee modem in bepaalde regio's nog werkend met IPv6 op dit moment en in ex-UPC gebied werkt men met DSLite. Een bridged modem (dus met een eigen router die dan IPv6 zou moeten doen) is nog niet mogelijk, net als met de overige merken modems.

Bij mij werkt ipv6 nog niet in de regio, dus kan je geen eigen ervaring delen.
 
Ik had de topic van hajk al een paar dagen geleden gelezen. Tot zover werkte alles van de Fritzbox goed (ook ipv6-test.com). Alleen valt de DNSv6 vaak weg, en af en toe ook IPv6 adres.

Ook heb ik de helpdesk site van Fritzbox na gelopen Maar die hebben andere kabel aanbieders, die waarschijnlijk alleen brug-mode gebruiken.

Het nadeel van Fritzbox is dat als er iets mis gaat er teveel instellingen zijn waar het aan kan liggen. En ik raak ook behoorlijk de weg kwijt.

Bij de Apple Router heb je maar een instelling. (Native, Tunnel, Link-Local) En je kunt de IPv6 gegevens handmatig invullen. Stuk makkelijker alleen bijna niets in te stellen als het daar mis gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp niet veel van de OP's instellingen van de Fritz!Box, maar toevallig kon ik een model 7490 lenen om het zelf even te proberen. En bij mij werkt het IPv6-gedeelte dan bijna perfect (score 18/20 omdat ik nog niet heb gevonden waar de FB7490 ICMPv6-pakketten filtert).

Hier mijn instellingen van de FB7490 (die was voorzien van up-to-date firmware):
  • Ethernetkabel van Ubee EVW321B naar poort LAN 1.
  • Onder Internet > Account information instellen als "Existing Connection over LAN".
  • Onder Advanced view voor IPv6:

    - IPv6 support enabled
    - Always use a native IPv6 connection
    - Derive global address using the assigned prefix

    Geen verdere instellingen aanvinken.
  • Onder DNS zelf de IPv6 DNS-servers van Ziggo invoeren:

    2001:b88:1002::10
    2001:b88:1202::10

    omdat deze kennelijk niet worden geforward door de Ubee.
Mijn geleende FB7490 krijgt van de Ubee een /59 prefix toegeschoven, dus in principe 32 /64 subnetten. Ik heb dit een paar uur aan laten staan en het werkt perfect. Met name merkte ik niets van een eventuele instabiele IPv6-verbinding.

Wat wel opvalt is dat mijn iMac (en ook een Linux VM die op de iMac draait) als IPv6-DNS-server de Fritz!Box 7490 zelf krijgen (met een verder niet-routeerbaar ULA-adres). Geen probleem zolang de Fritz!Box maar de bovenstaande IPv6 DNS-servers heeft.

Ik hoop dat de OP hier wat aan heeft, ik vond de instellingen niet lastiger dan op mijn Airport Extreme Base Station. Helaas kan ik verder niet assisteren omdat de Fritz!Box weer terug moet...
 
Bedankt voor het testen. Ik was al bezig met alle gegevens static in te voeren. Maar dat werd hem ook niet. Ik heb jou instellingen over genomen. En bij DNS de gegevens van OpenDNS vervangen door DNSv6 Gegevens van Ziggo.

Na nog even bij "Home Netwerk" even wat gegevens te veranderen. lijkt het te werken. Nu nog doortesten of het IPv6 blijft staan in de Fritzbox. Het lijkt wel of de Fritzbox niet goed met de DHCPv6 van het modem overweg kan.
 
DHCPv6 op de Ubee werkte prima bij mij, de Fritz!Box kreeg een IPv6-adres in het (geanonimiseerde) 2001:1c01:yyy:z00::/64 LAN van de Ubee, en kreeg zelf een 2001:1c01:yyy:zc0::/59 prefix (dus 32 mogelijke LAN's zc0-zdf). Zelf nam de FB IPv6-adres 2001:1c01:yyy:zc0:<EUI>/128 (<EUI> afgeleid van het MAC-adres). Mijn iMac en een Linux VM kregen ook adressen in het zc0 LAN.

In theorie zou de DHCPv6-server op de Ubee ook de Ziggo IPv6 DNS-servers naar de FB moeten sturen maar dat gebeurde niet -- vandaar dat ik ze handmatig invoerde. Misschien dat er nog een instelling is op de FB die dit oplost, maar handmatig kan het ook.

Laat ons weten hoe dit verder bij je afloopt, want ik heb een nieuw DECT basisstation nodig voor mijn draadloze handsets, en ik zag dat de Fritz!Box 7490 dit ook kan verzorgen (prijs is al een stuk gezakt van de 275 die jij betaalde).
 
Helaas na een nacht draaien is de Fritsbox zijn IPv6 kwijt, en moet ik reconnecten.
 
Dit lezende, vraag ik me af of dit niet het zelfde onderliggende probleem is als dit draadje op het Synology nas forum.

Daar gaat het over de ddns functie, die 5x per minuut het IP adres opnieuw registreert. Dat doet hij eigenlijk alleen als hij ziet dat het IP adres veranderd. (of 1x per 24 uur als er geen verandering was).

Er hebben zich al 3 mensen gemeld met dit probleem. Alle 3 ziggo en minimaal 2 ervan met de Ubee 321B. Daar is het ook een IPv6 probleem waarbij de nas de ene keer wel en dan weer geen IPv6 adres ziet.

Dat kan nog steeds een bug in die nas software zijn, maar het lijkt voor mij op dit probleem met de Ubee.
 
Ik had vannochten een intelling veranderd in "Home Network" Menu naar instelling.

Disable DHCPv6 server in the FRITZ!Box

There are no other DHCPv6 servers in the home network
Devices in the home network should use automatic configuration (SLAAC) to determine their own IPv6 address.

Nu negen uur later geeft Fritzbox het IPv6 nog weer. ipv6-test werkt nog ook. Maar niet helemaal optimaal. (Soms 18/20, dan 16/20). Alleen de apparaten in het netwerk geven geen DNSv6 meer weer. Waarschijnlijk kan SLAAC ervoor zorgen dat de browsers IPv6 pagina's kunnen weergeven.

Maar helaas blijft IPv6 ingewikkelt voor mij. Maar volgens mij is Ziggo nog volop in een testfase met IPv6, en heeft daarom alleen Het oude Essent @Home gebied (CasTel en Palet Kabelcom) nog IPv6.

Stiekem hoop ik dat daarom de boel niet goed werkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opgelost.

Ik denk dat ik nu het probleem redelijk is opgelost. Omdat ik 2 weken geleden het modem heb verwisselt. En van brug modus naar router modus ben gegaan. En van SixXS Tunnel IPv6 naar Ziggo Native IPv6 ben gegaan, Heb ik zoveel instellingen veranderd waardoor het overzicht kwijt was. Aangezien de router sinds aanschaf nooit meer naar Fabrieksinstellingen terug is gezet. Had ik gisteravond Het Ziggo modem en de Fritzbox router maar weer terug gezet naar Fabrieksinstelling. Van daaruit alles stap voor stap opnieuw ingesteld. Na 2 uur instellen.(DynDNS, VPN, Portforwards, VOIP providers, Dect, antwoordapparaat, etc.) ging alles nog steeds zonder problemen.

Nu ongeveer 20 uur later blijft het IPv6 adres nog netjes in de Fritzbox staan. Ook het modem blijft de Fritzbox nog netjes zien bij "LAN IPv6".

Alleen bij testen ipv6-test.com is soms niet alles "Reachable bij DNS". En mijn Airport Time Capsule (brug modus achter Fritzbox) geef geen IPv6 adres weer op het scherm. bij DNS staat wel de IPv6 van de Fritzbox. En het is ook gewoon te pingen. Maar met deze problemen valt wel te werken.

Dank aan iedereen voor de tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan