Mijn ervaring is dat die 30 dagen retentie bij lange na niet gehaald word.
Ik had zelf IPB van KPN (voordat ik overgestapt ben, wat recent is), en mijn ouders hadden reeds Ziggo. Films die zij niet meer compleet konden binnen halen via de Ziggo nieuws server, kon ik thuis nog wel compleet binnenhalen via de KPN nieuws server. Dit waren posts van ongeveer 6-7 dagen oud. (Gepost op 22-10, getest 28 oktober).
Ik heb er zelf nu maar Eweka naast, want kwam afgelopen week na mijn overstap zelfs films tegen van nog geen 4 dagen oud die ik al niet meer compleet kon binnenhalen, vervolgens kan ik ze wel compleet binnenhalen via Eweka.
Dit probleem kan natuurlijk op meerdere fronten zitten, maar de eerste vergelijking die ik deed en heb kunnen doen was tussen de Ziggo nieuws server en die van KPN, beiden vallen ze niet onder de "betaalde" servers. Op dit vlak deed KPN het beter als Ziggo. Dat Eweka het nog beter doet mag je ook wel verwachten van een dienst waarvoor je betaald. Ik heb hier dan ook geen problemen mee.
Waar ik wel iets meer problemen mee heb is dat Ziggo wel rustig de claim op hun site neerzet dat hun nieuws server een retentie van 30dagen heeft, wat niet het geval is.
Nu weet ik dat ik geheid reacties ga krijgen dat dit probleem op meerder plaatsen, dus ook buiten Ziggo, (ik refereer even aan topic:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=12991&page=2) kan ontstaan en dat over het algemeen de retentie goed is op de Ziggo nieuws server.
Nu weet ik ook dat ik niet de enige ben die dit feit recentelijk constateert als ik even rond kijk hier op het forum. Feit is dat Ziggo wel claimt 30 dagen retentie op binaries te bieden, maar dit bij lange na niet haalt. Mijns inziens zijn hier dan 2 mogelijkheden, of Ziggo trekt de uitspraak van 30dagen retentie in of men gaat zoeken naar de oorzaak waarom de 30 dagen retentie niet gehaald word, wat mijn voorkeur zou genieten.