• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Humax 5200c

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dikkelol3bier
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

dikkelol3bier

Ik heb dit apparaat sinds 2 weken. Op RTL7 heb ik een beeldstoring, om de paar seconden stoort het beeld, niet over het complete scherm, maar hier en daar in het beeld, is zeer irritant. Soms is het dan weer ineens een tijdje weg. RTL7 is de enige zender waar ik daar last van heb.

Iemand een idee?
 
Klinkt als slecht afgeschermde bekabeling en interferentie op een bepaalde frequentie van bijvoorbeeld digitenne (daarom ook maar op één kanaal storing en niet alle)
 
Niet digitenne maar Ziggo, vandaar dat ik op dit forum post ;-)

Slechte bekabeling, je bedoelt de HDMI kabel? Voordat ik de Humax in gebruik nam nooit problemen gehad.

Ik gebruik de HDMI kabel die in de doos meegeleverd werd.
 
Niet digitenne maar Ziggo, vandaar dat ik op dit forum post ;-)

Slechte bekabeling, je bedoelt de HDMI kabel? Voordat ik de Humax in gebruik nam nooit problemen gehad.

Ik gebruik de HDMI kabel die in de doos meegeleverd werd.

Duh, uiteraard snap ik dat je geen Digitenne gebruiker bent als je hier post :wink:

Ik bedoel dat je door waarschijnlijk slechte COAX kabels het Digitenne signaal door het kabelsignaal heen hebt sturen.
Daar hoef je zelf geen Digitenne voor te gebruiken, Digitenne signalen komen via de ether dus bij iedereen het huis binnen.

En ik bedoel dus niet de HDMI kabel, maar de COAX bekabeling vanuit de wandcontactdoos waar het Ziggo signaal je huis inkomt naar je decoder toe.

Slechte kabels, maar zeker ook slechte splitters, versterkers en connectoren zijn vaak de boosdoener.
 
Ter verduidelijking, wil ik je nog zeggen, dat als je vroeger analoog keek en nu digitaal dit zo met alleen de decoder (PVR Humax 5200) op de (coax) antennekabel aansluiten en een HDMI kabeltje naar je TV dit niet altijd voldoende is.

Digitale signaal is anders en vraagt voor goede versturing en ontvangst, digitale kwaliteit coax bekabeling en afwerking met stalen connectors.
Ook dienen splitters voor aansluiting van andere TV's en of apparaten te worden vermeden.
Eén splitter voor een extra TV kan soms nog wel, maar beter is een antenne signaalversterker, die over meerdere uitgangen beschikt.
Deze schijn je nu bij Ziggo al voor €30 te kunnen aanschaffen.

Ik zou als volgt te werk gaan:
Bekijk eerst je signaalsterkte door b.v. een gelijktijdige opname van 2 verschillende zenders (b.v. NED1 en NET5) zodat beide Tuners in gebruik zijn, herhaal dit ook met andere (zwakke) zenders.
Kies tijdens de opname Menu-Instellingen-Systeem-Signaaldetectie.
Signaalsterkte moet minimaal 40% zijn, kwaliteit 100% en BER nul (0).

Doe deze test ook op de (AOP) rechtstreekse aansluiting waar de (groene) coaxkabel je huis binnenkomt.
Is er een merkbaar verschil, dan geeft dit al aan dat je binnenshuis de kabels moet vervangen.
Vervang in ieder geval plastic connectors voor volledig stalenconnectors. Voor de rest verwijs ik naar de 2e alinea.

Gerard.
 
Gerard en xahmol bedankt voor de uitleg en tips. Ik keek hiervoor altijd al digitale televisie en met de samsung ontvanger had ik prima beeld op rtl7, dus de humax vindt de kabel niet helemaal lekker denk ik dan maar.

Ik heb de coax vervangen tussen de humax en de splitter en de storingen zijn verdwenen, ber 0 en signaalsterkte 80% en kwaliteit 100%, hiervoor was de signaalsterkte rond de 40 ook op andere zenders.

Probleem dus opgelost :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gerard en xahmol bedankt voor de uitleg en tips. Ik keek hiervoor altijd al digitale televisie en met de samsung ontvanger had ik prima beeld op rtl7, dus de humax vindt de kabel niet helemaal lekker denk ik dan maar.

Ik heb de coax vervangen tussen de humax en de splitter en de storingen zijn verdwenen, ber 0 en signaalsterkte 80% en kwaliteit 100%, hiervoor was de signaalsterkte rond de 40 ook op andere zenders.

Probleem dus opgelost :)
Idd is de Humax gevoelig voor goed signaal, maar hij geeft ook ook 1080i door en dat is met de samsung waarschijnlijk niet het geval.
Er was in ieder geval toch een kwalitatief minder coax signaal, als dit nu van 40 naar 80% verbeterd is. Fijn voor je dat het hiermee opgelost is.

Gerard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan