• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

hulp nodig bij netwerk uitbouwen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter costello
  • Startdatum Startdatum
C

costello

Ik wil/moet een en ander uitbreiden in ons netwerk en dat voelt als een heel project. Ik heb op het forum al diverse posts gelezen over routers, NAS en Horizon, maar het duizelt me. Dus ik maak toch een eigen post met mijn eigen vragen (hoop dat dit oké is).

Situatie nu:
UPC-modem = Cisco EPC3212
Router = Linksys WRT54GL (v4.30.7)
Netwerk: 2 pc's met kabel op router aangesloten en een Sonos-systeem
Digitale TV = Sony KDL26EX550 met CI+ Module
Mijn internetsnelheid is momenteel 50 Mbps (download)

Waar het naar toe moet:
- een thuisnetwerk met een NAS erin - voornamelijk om er muziek mee af te spelen via Sonos-systeem.
- een nieuw abo (UPC): Alles-in-1 Power pakket, daar gaat een Horizon Mediabox mee in huis komen.

De router moet dan vervangen worden door een betere en ik moet een NAS gaan uitzoeken. Graag hoor ik jullie ervaringen en tips:

1. Met wat voor een router kom ik goed uit en houd ik het betaalbaar? We gaan niet gamen en we zitten ook niet in een peer-2-peer netwerk (noemen ze dat nog zo?)
Ik heb dan 4 kabel-aansluitingen op de router in gebruik (2 pc's, Sonos en NAS). Mogelijk moet ik nog iets erbij (verzinnen) om een laptop zo nodig met kabel te kunnen aansluiten.

2. Met wat voor een NAS kom ik goed uit. Hij is voornamelijk bedoeld om mijn muziekcollectie mee af te spelen. De backup-functie (van 2 pc's) vind ik ook zinvol om te gebruiken. En verder heb ik er weinig idee over. Ik verwacht niet dat we iets met streaming gaan doen (maar je weet nooit). Hij gaat niet gebruikt worden als Webserver, dus geen ge-ftpee ermee. Ik denk aan 2 HD's erin. Een mediacenter erin lijkt me wel handig. Bv. om foto's of filmpjes op TV mee af te spelen. En graag een NAS die gebruiksvriendelijk is, want ik moet er nog mee leren omgaan.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb aangeleverd. Dit topic is eigenlijk een vervolg op mijn eerdere topic van 18 april (https://ziggoforum.nl/topics/52624/).

Alvast mijn dank voor jullie hulp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je gaat de Horizon niet als modem gebruiken?
De 3212 blijft dus bestaan?
Elke moderne gigabit router zal wel voldoen, hangt van je budget af.
De goedkopere modellen beginnen bij 40-50 euro, de toppers zijn 150-200 euro.
Meer dan vier kabels nodig? Koop een gigabit switch, deze heb je van 4-48 poortjes.
Een kabel vanaf de router erin en je hebt er meteen een berg aansluitingen bij.
 
In overleg met de UPC-winkel kwamen we erop uit om mijn modem te houden en de Horizon alleen aan de TV te koppelen. Ook in verband met de pc's, Sonos en de NAS die ik in het netwerk wil. Ik zou geen ander modem nodig hebben.
Dus vanaf de splitter loopt er een kabeltje naar het modem en een naar de Horizon (die nu naar de TV gaat).
 
costello zei:
In overleg met de UPC-winkel kwamen we erop uit om mijn modem te houden en de Horizon alleen aan de TV te koppelen. Ook in verband met de pc's, Sonos en de NAS die ik in het netwerk wil. Ik zou geen ander modem nodig hebben.
Dus vanaf de splitter loopt er een kabeltje naar het modem en een naar de Horizon (die nu naar de TV gaat).
wat was de gedachte achter deze oplossing? Problemen met de HB of iets anders?
Ik heb namelijk de HB en deze heeft 4 uitgangen en ik heb een kabel naar de PC, kabel naar de NAS en een kabel in de mediaspeler. Dus het zou wel moeten werken toch?
 
@xray79
Ivm de plaats van de apparatuur en de inrichting/bouw van onze woning kwamen we hier op uit.
Volgens de UPC-winkel moeten HB en TV dicht bij elkaar staan. Dan moet de hele huidige opstelling incl de kabels naar de pc's zo'n 10m verhuizen en door een gat in de tussenmuur (dat dan geboord moet worden) geleid worden. Dat wordt een te grote operatie. Dus modem, router en sonos blijven op de huidige plek. De bestaande kabel naar de TV (die nu via DVD-recorder loopt) wordt dan in de HB geplugd.
 
Voor de NAS kan je eens naar de ZyXel NSA325 V2 kijken.
Mooie prijs/kwaliteit verhouding en schijnt gerbuikersvriendelijk te zijn.
Synology heeft veel meer mogelijkheden enz maar zoals ik het lees heb jij dat niet nodig.

Dan is de zyxel misschien wel een mooi en zeer betaalbaar alternatief.
 
@woesap
Eindelijk een suggestie, een antwoord op een van mijn vragen! Ik had het al opgegeven. Hiervoor alleen al heel erg bedankt. Ik ga hier natuurlijk achter aan.
 
Graag gedaan.
Qua router geldt wel wat hier eerder gezegd is.

Ga je daar nog iets met USB aan koppelen.
Zo niet dan zou de TP-Link TL-WDR4300 een mooie optie zijn.
Niet duur en wel een award van tweakers en die weten wel waarover ze praten.

Gezien de specificaties moet je daar mee weg kunnen komen.
 
OKÉ, ga ik ook achteraan .. ik was al een beetje aan het snuffelen geslagen bij TP-Link. Super bedankt!
Zoals het er nu uit ziet heb ik geen USB-ambities: voornamelijk 2 pc's, mijn Sonos en de HB moeten erin. Ev. kan ik met een switch wat meer poorten maken, zodat ik mijn laptop met kabel kan aansluiten. Tot nu toe doet ie het wireless ook goed.
Fijn dat ik nu wat meer richting heb.
Groet, costello
 
Terug
Bovenaan