D
dutchflea
Beste mensen, hulp gevraagd!
Ik heb sinds enkele jaren digitale (HD+DVR) TV van UPC en na een moeizame start heeft dit het afgelopen jaar behoorlijk gewerkt.
Nu kijk ik sinds kort meer sport op Eurosport HD en ook de oefenwedstrijden van Oranje op SBS6 HD, en wat ziet mijn oog: blokjes. Véél blokjes, en váák. Vooral bij SBS6. Eurosport wil het wel eens een tijdje goed doen. Hoewel als het beeld het dan doet er af en toe digitale hikjes in het geluid zijn.
SBS6 is normaalgesproken niet bepaald mijn favoriete zender dus die staat zelden op, maar ja, voetbal he.
Even kort mijn situatie:
- Locatie Amsterdam Rivierenbuurt
- AOP zit in de woonkamer, dus groene kabel, officiele aansluitkastje van UPC geinstalleerd door monteur (en destijds gecheckt door monteur 2, en nog een monteur... en nog een... HD box bleek defect).
- UPC Cisco HD DVR box zit met de korte installatiekabel van UPC zelf direct naast AOP aangesloten.
- TV zit met HDMI aan HD box aangesloten.
Dus kortom:
AOP -> 60cm UPC coax kabel -> UPC Cisco HD DVR box -> HDMI -> TV
Dit lijkt me voor de ontvangst zo ongeveer de meest optimale situatie die mogelijk is.
Natuurlijk heb ik via Menu-1789 de signaalwaardes gecheckt. Resultaat:
Downstream signaal/ruisverhouding: 37 mdbs
Upstream power: 49 dBmV
Transportstromen (TSID): quality bij alle kanalen 100%, strength varierend tussen 100%, 92% en 85% met een enkele 64% op de eerste TSID, 2105.
Dit lijken me prima waardes. Alles optimaal aangesloten, goed signaal. Garantie voor plezier, toch?
Nee: tóch heb ik blokjes. Bij SBS6 HD en Eurosport HD. Via dtvmonitor.nl blijkt dat deze op dezelfde transportstroom zitten, namelijk 2062. Neem ik deze zenders op (oefenwedstrijd Oranje-Noord Ierland) dan blijft er van het beeld zelfs helemaal niks over: een en al blokjes, de wedstrijd is totaal niet te volgen.
Als ik de zender op SBS6 HD zet en in hetzelfde menu naar "status huidige QAM-kanaal" ga staat er bij "QAM-ontvanger ingangsvermogenniveau 85%"
Daar lijkt me niks mis mee.
Wat heb ik zelf verder nog meer uitgesloten:
- Andere kanalen als NED 1/2/3, RTL 4 werken goed (ik heb echter niet alle obscure zenders tot uit den treure getest, daar ontbreekt me de tijd voor)
- Gebruik van andere kabels maakt geen verschil. Ik heb 2 andere officiele UPC kabels (uit het installatiepakket) geprobeerd, 2 andere nog dikker afgeschermde kabels van hoge kwaliteit, 2 meer standaard kabels. Alle kabels ergens tussen de 50 cm en hoogstens een meter, direct aangesloten op AOP.
- Met de overdracht tussen UPC box en TV via HDMI is ook niks mis (zelfs andere kabel geprobeerd), en ook andere via HDMI op de TV aangesloten apparaten werken prima
- UPC box heb ik meermaals gereset naar fabrieksinstellingen en ook de stekker eruit getrokken (grrr... wéér die favorieten instellen!)
Zoals jullie zien heb ik aardig mijn best gedaan om zelf het probleem te onderzoeken, maar heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Natuurlijk verheug ik me na al deze moeite niet op de "is uw mediabox wel goed aangesloten?" gesprekken met de allervriendelijkste UPC telefonische klantenservice.
Vandaar mijn vraag aan jullie - vooral ook de hier actieve UPC medewerkers! - wat is hier aan de hand, en belangrijker nog, hoe kan dit worden opgelost?
Ik heb sinds enkele jaren digitale (HD+DVR) TV van UPC en na een moeizame start heeft dit het afgelopen jaar behoorlijk gewerkt.
Nu kijk ik sinds kort meer sport op Eurosport HD en ook de oefenwedstrijden van Oranje op SBS6 HD, en wat ziet mijn oog: blokjes. Véél blokjes, en váák. Vooral bij SBS6. Eurosport wil het wel eens een tijdje goed doen. Hoewel als het beeld het dan doet er af en toe digitale hikjes in het geluid zijn.
SBS6 is normaalgesproken niet bepaald mijn favoriete zender dus die staat zelden op, maar ja, voetbal he.
Even kort mijn situatie:
- Locatie Amsterdam Rivierenbuurt
- AOP zit in de woonkamer, dus groene kabel, officiele aansluitkastje van UPC geinstalleerd door monteur (en destijds gecheckt door monteur 2, en nog een monteur... en nog een... HD box bleek defect).
- UPC Cisco HD DVR box zit met de korte installatiekabel van UPC zelf direct naast AOP aangesloten.
- TV zit met HDMI aan HD box aangesloten.
Dus kortom:
AOP -> 60cm UPC coax kabel -> UPC Cisco HD DVR box -> HDMI -> TV
Dit lijkt me voor de ontvangst zo ongeveer de meest optimale situatie die mogelijk is.
Natuurlijk heb ik via Menu-1789 de signaalwaardes gecheckt. Resultaat:
Downstream signaal/ruisverhouding: 37 mdbs
Upstream power: 49 dBmV
Transportstromen (TSID): quality bij alle kanalen 100%, strength varierend tussen 100%, 92% en 85% met een enkele 64% op de eerste TSID, 2105.
Dit lijken me prima waardes. Alles optimaal aangesloten, goed signaal. Garantie voor plezier, toch?
Nee: tóch heb ik blokjes. Bij SBS6 HD en Eurosport HD. Via dtvmonitor.nl blijkt dat deze op dezelfde transportstroom zitten, namelijk 2062. Neem ik deze zenders op (oefenwedstrijd Oranje-Noord Ierland) dan blijft er van het beeld zelfs helemaal niks over: een en al blokjes, de wedstrijd is totaal niet te volgen.
Als ik de zender op SBS6 HD zet en in hetzelfde menu naar "status huidige QAM-kanaal" ga staat er bij "QAM-ontvanger ingangsvermogenniveau 85%"
Daar lijkt me niks mis mee.
Wat heb ik zelf verder nog meer uitgesloten:
- Andere kanalen als NED 1/2/3, RTL 4 werken goed (ik heb echter niet alle obscure zenders tot uit den treure getest, daar ontbreekt me de tijd voor)
- Gebruik van andere kabels maakt geen verschil. Ik heb 2 andere officiele UPC kabels (uit het installatiepakket) geprobeerd, 2 andere nog dikker afgeschermde kabels van hoge kwaliteit, 2 meer standaard kabels. Alle kabels ergens tussen de 50 cm en hoogstens een meter, direct aangesloten op AOP.
- Met de overdracht tussen UPC box en TV via HDMI is ook niks mis (zelfs andere kabel geprobeerd), en ook andere via HDMI op de TV aangesloten apparaten werken prima
- UPC box heb ik meermaals gereset naar fabrieksinstellingen en ook de stekker eruit getrokken (grrr... wéér die favorieten instellen!)
Zoals jullie zien heb ik aardig mijn best gedaan om zelf het probleem te onderzoeken, maar heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Natuurlijk verheug ik me na al deze moeite niet op de "is uw mediabox wel goed aangesloten?" gesprekken met de allervriendelijkste UPC telefonische klantenservice.
Vandaar mijn vraag aan jullie - vooral ook de hier actieve UPC medewerkers! - wat is hier aan de hand, en belangrijker nog, hoe kan dit worden opgelost?
