• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Hulp gevraagd: TV direct bij AOP, goede signaalwaardes, toch blokjes!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dutchflea
  • Startdatum Startdatum
D

dutchflea

Beste mensen, hulp gevraagd!

Ik heb sinds enkele jaren digitale (HD+DVR) TV van UPC en na een moeizame start heeft dit het afgelopen jaar behoorlijk gewerkt.

Nu kijk ik sinds kort meer sport op Eurosport HD en ook de oefenwedstrijden van Oranje op SBS6 HD, en wat ziet mijn oog: blokjes. Véél blokjes, en váák. Vooral bij SBS6. Eurosport wil het wel eens een tijdje goed doen. Hoewel als het beeld het dan doet er af en toe digitale hikjes in het geluid zijn.
SBS6 is normaalgesproken niet bepaald mijn favoriete zender dus die staat zelden op, maar ja, voetbal he.

Even kort mijn situatie:

- Locatie Amsterdam Rivierenbuurt
- AOP zit in de woonkamer, dus groene kabel, officiele aansluitkastje van UPC geinstalleerd door monteur (en destijds gecheckt door monteur 2, en nog een monteur... en nog een... HD box bleek defect).
- UPC Cisco HD DVR box zit met de korte installatiekabel van UPC zelf direct naast AOP aangesloten.
- TV zit met HDMI aan HD box aangesloten.

Dus kortom:
AOP -> 60cm UPC coax kabel -> UPC Cisco HD DVR box -> HDMI -> TV

Dit lijkt me voor de ontvangst zo ongeveer de meest optimale situatie die mogelijk is.

Natuurlijk heb ik via Menu-1789 de signaalwaardes gecheckt. Resultaat:

Downstream signaal/ruisverhouding: 37 mdbs
Upstream power: 49 dBmV
Transportstromen (TSID): quality bij alle kanalen 100%, strength varierend tussen 100%, 92% en 85% met een enkele 64% op de eerste TSID, 2105.

Dit lijken me prima waardes. Alles optimaal aangesloten, goed signaal. Garantie voor plezier, toch?

Nee: tóch heb ik blokjes. Bij SBS6 HD en Eurosport HD. Via dtvmonitor.nl blijkt dat deze op dezelfde transportstroom zitten, namelijk 2062. Neem ik deze zenders op (oefenwedstrijd Oranje-Noord Ierland) dan blijft er van het beeld zelfs helemaal niks over: een en al blokjes, de wedstrijd is totaal niet te volgen.

Als ik de zender op SBS6 HD zet en in hetzelfde menu naar "status huidige QAM-kanaal" ga staat er bij "QAM-ontvanger ingangsvermogenniveau 85%"

Daar lijkt me niks mis mee.

Wat heb ik zelf verder nog meer uitgesloten:
- Andere kanalen als NED 1/2/3, RTL 4 werken goed (ik heb echter niet alle obscure zenders tot uit den treure getest, daar ontbreekt me de tijd voor)
- Gebruik van andere kabels maakt geen verschil. Ik heb 2 andere officiele UPC kabels (uit het installatiepakket) geprobeerd, 2 andere nog dikker afgeschermde kabels van hoge kwaliteit, 2 meer standaard kabels. Alle kabels ergens tussen de 50 cm en hoogstens een meter, direct aangesloten op AOP.
- Met de overdracht tussen UPC box en TV via HDMI is ook niks mis (zelfs andere kabel geprobeerd), en ook andere via HDMI op de TV aangesloten apparaten werken prima
- UPC box heb ik meermaals gereset naar fabrieksinstellingen en ook de stekker eruit getrokken (grrr... wéér die favorieten instellen!)

Zoals jullie zien heb ik aardig mijn best gedaan om zelf het probleem te onderzoeken, maar heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Natuurlijk verheug ik me na al deze moeite niet op de "is uw mediabox wel goed aangesloten?" gesprekken met de allervriendelijkste UPC telefonische klantenservice.

Vandaar mijn vraag aan jullie - vooral ook de hier actieve UPC medewerkers! - wat is hier aan de hand, en belangrijker nog, hoe kan dit worden opgelost?
 
Werkt je internet + telefoon gewoon goed?

Wil je die waardes ook eens posten?
 
Dank voor je snelle reactie!

Yep dat werkt uitstekend, ik haal de volle snelheid 50 Mbps down en 2,5 Mbps up. Telefonie werkt ook zonder problemen.

Het internet modem/router (Thomson 870) staat met 3 meter kabel aangesloten op datzelfde punt. Zie hier de waardes. 38 dB SNR met 0dB power downstream, en 48 dBmV upstream power lijkt me prima!

Downstream Channels
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol rate Frequency Power SNR
1 Locked QAM256 99 6952000 -0.4 dBmV 37.5 dB
2 Locked QAM256 96 6952000 0.2 dBmV 38.6 dB
3 Locked QAM256 97 6952000 -0.2 dBmV 38.0 dB
4 Locked QAM256 98 6952000 -0.8 dBmV 37.8 dB
5 Locked QAM256 100 6952000 0.2 dBmV 38.2 dB
6 Locked QAM256 101 6952000 0.2 dBmV 37.8 dB

Upstream Channels
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol Rate Frequency Power
1 Locked QAM16 2 5120 Ksym/sec 47.7 dBmV
 
Trouwens, het nu wel weer een heel stukje beter dan tijdens de oefenwedstrijden, maar toch nog geregeld blokjes. Tijdens de laatste 3 oefenwedstrijden van Oranje was het veel en vaak blokjes, vooral tijdens de laatste, echt heel erg veel. Zou het interferentie van het een of ander kunnen zijn? Er staat buiten een TV en AppleTV niks direct in de buurt van de ontvanger. Het modem staat zoals gezegd een paar meter verderop.
 
Heb je al eens de coax connector-aansluiting op je mediabox goed gekontroleerd (qua contact) ?
 
Hoe zou ik dat kunnen doen? Ik heb er dus meerdere coax kabels ingestopt, zowel met F-connector-naar-mannetje connector hulsje als kabels waarop direct een mannetje connector zit. Er zat er een korte en dikke coax kabel op als volgt: AOP - Fconnector - kabel - mannetje coax. Toen ik blokjes zag ben ik kabels gaan verwisselen. Dus een 60cm UPC F-connector kabel en daarop aan de HD box kant een convertorhulsje naar coax mannetje erop geschoven. Maar nog steeds blokjes.

En zou ik dan niet op andere zenders ook een probleem hebben, en ook veel slechtere signaalwaardes dan ik hierboven heb weergegeven? Ik heb de ontvangsttest ook een aantal malen uitgevoerd en krijg consistent precies dezelfde waardes op de TSID's.
 
Kan een storing van buitenaf zijn van een dect-telefoon of GSM.
Kan ook een veroudere CAI-WCD zijn.

73's
 
Fijn die snelle hulpvaardige reacties hier! :)

UPC wandcontactdoos is er eentje met 3 F-connectoren (gelabeld Radio, TV/Data en Data). Onder de kap blijkt dit een Qamtex VQ633 (isolator en splitter in een dacht ik) te zijn die direct op de groene kabel van UPC gemonteerd is. Deze is goedbevonden door de UPC monteurs. Er is daarnaast 2 jaar geleden ook zo'n nieuw model vierkant (Hirschmann?) kastje-met-coaxgat gemonteerd door een monteur die het bij de aanvangsproblemen (bleek dus achteraf kapotte HD DVR te zijn) ook niet meer wist, die zit er nog naast op de plint gemonteerd waarop dan nog een losse splitter moet, maar daar zit de groene kabel nu dus niet meer in. Ik vind trouwens de 3-in-1 QamtexVQ633 isolator eleganter en robuuster dan die nieuwe oplossing met zo'n kastje waarop een "gammele" insteeksplitter wordt gemonteerd (en dan eigenlijk nog eentje erop voor de analoge radio). Het kan natuurlijk wel heel gemakkelijk omgezet worden naar dat doosje maar ik ben bang dat dat niks uit gaat maken, destijds werd het er alleen maar minder op met de signaalwaardes door dat kastje.

De 3 connectoren (TV / internet / radio) van de Qamtex zijn trouwens alledrie aangesloten, dus er zit geen ongetermineerde aansluiting bij.

Hmmm ja storing GSM of DECT zou natuurlijk kunnen maar niet zo mooi zijn. Mijn GSM ligt altijd minimaal 4 meter van de box af en de Dect telefoon en ontvanger staan ook een paar meter weg. Ik zal ze eens uit zetten als ik weer storing bemerk.
 
Heb je al eens geprobeerd de isolator er tijdelijk tussenuit te halen en eventueel met een koppelbusje rechtstreeks naar de mediabox te gaan?
De AOP is al redelijk oud en kan voor problemen zorgen.
 
Goed idee! Heb ik ooit 2 jaar geleden bij de aanvangsproblemen met kapotte HD box wel eens geprobeerd, maar kan ik ook nu nog eens proberen om alles uit te sluiten. Hoewel het volgens mij officieel zo is dat als de groene kabel rechtstreeks de woonkamer binnen komt er altijd een isolator tussen moet zitten voor de veiligheid van bijv. blikseminslag of kortsluiting.
 
Terug
Bovenaan