• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Houdbaarheid analoge tv & radio?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sioux
  • Startdatum Startdatum
S

sioux

In deze tijden van digitale tv geweld, wordt eigenlijk vergeten dat nog veel mensen gewoon analoog via de kabel radio luisteren en tv kijken. Wat ik me nu afvraag, wat is houdbaarheid van analoge radio & tv via de kabel en dan natuurlijk bij UPC? Is het de bedoeling dat digitaal analoog vervangen? Zo ja, op welk termijn? Of zal analoog altijd blijven bestaan wellicht in een uitgeklede vorm?
 
sioux zei:
In deze tijden van digitale tv geweld, wordt eigenlijk vergeten dat nog veel mensen gewoon analoog via de kabel radio luisteren en tv kijken. Wat ik me nu afvraag, wat is houdbaarheid van analoge radio & tv via de kabel en dan natuurlijk bij UPC? Is het de bedoeling dat digitaal analoog vervangen? Zo ja, op welk termijn? Of zal analoog altijd blijven bestaan wellicht in een uitgeklede vorm?
tot 2017 geld voor analoge radio tot 2020
 
Analoog verdwijnt omdat:

1) Het vreet bandbreedte.
2) Het is niet te beveiligen (tegen kopieren).
3) De kwaliteit is minder.
4) Geen 2-weg verkeer mogelijk met de kijker. (VOD etc.)
 
Hopelijk is het tegen 2012 ofzo wel verdwenen (zal wel niet maargoed).

Zodra analoog wegvalt krijg je veel meer bandbreedte waardoor de digitale zenders zullen verbeteren kwa kwaliteit en bovendien kunnen we dan uit nog meer zenders kiezen.
 
DigiWillem zei:
Analoog verdwijnt omdat:

1) Het vreet bandbreedte.
2) Het is niet te beveiligen (tegen kopieren).
3) De kwaliteit is minder.
4) Geen 2-weg verkeer mogelijk met de kijker. (VOD etc.)
1>valt best mee als je die toevoegingen ziet van de DTV dan heb je het zelfde.
2> D2mac was eigenlijk de opvolger, analoge tv met digitale beveiliging
3> analoog is nog steeds beter dan Digitaal. En analoog blijft want je kan niet digitaal horen.
4>2 weg is er zeker wel mogelijk in de jaren 80 en 90 experimenteerde zelfs via de telefoon je ondemand akties uit kan voeren. Zoals in de jaren 90 2 weg tv is met een bekende verzekerings bedrijf waar je live een offerte kan maken en het meteen kan zien op de teletext.

Maar kan zeggen dat digitaal een goede aanvulling kan zijn.
 
schnumi zei:
Hopelijk is het tegen 2012 ofzo wel verdwenen (zal wel niet maargoed).
2012 is inderdaad de Europese streefdatum om over te zijn op digitale uitzendingen.

Zodra analoog wegvalt krijg je veel meer bandbreedte waardoor de digitale zenders zullen verbeteren kwa kwaliteit en bovendien kunnen we dan uit nog meer zenders kiezen.
Als de analoge zenders van de kabel af zijn, komt er inderdaad meer bandbreedte vrij. Dat zal inderdaad wel met zenders gevuld worden. Maar betere kwaliteit? Ik ben bang van niet.
Er zullen HDTV kanalen komen (die gebruiken meer bandbreedte) en meer zenders, maar het zal erop uitdraaien dat er gewoon meer betaalde zenders (pakketten) komen.
Verder moet je voor iedere mediabox een abonnement hebben. Waarschijnlijk zal een 2 e, 3e etc goedkoper worden, maar toch.
Voor de meeste mensen zal televisie kijken gewoon veel duurder worden door het wegvallen van de analoge doorgifte. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten.
 
Xela zei:
3> analoog is nog steeds beter dan Digitaal.

Ik zap wel eens tussen de zelfde zender analoog en digitaal maar digitaal wint het dan in kwaliteit hoor. Veel scherper en mooiere kleuren.

Ik kijk eigenlijk nu al nooit meer analoog, behalve in de slaapkamer.
 
Voordat ze ook op landelijk op de kabel besluiten om analoog weg te doen moeten ze eerst één encryptie vorm kiezen vind ik, zodat fabrikanten de tijd hebben om TV's uit te rusten met DVB-C tuners. Dan zijn de verplichten boxen nu ook niet meer nodig. Dat zal op termijn ook wel gebeuren, kwestie van tijd. De meeste nieuwe tv's hebben nu al een DVB-T tuner!
 
Johnny54 zei:
Verder moet je voor iedere mediabox een abonnement hebben. Waarschijnlijk zal een 2 e, 3e etc goedkoper worden, maar toch.

Er komen netwerk-mediaboxen op de markt die je hele huis van digitale tv kunnen voorzien. Dus elke tv zijn eigen mediabox zal niet nodig zijn.

Voor de meeste mensen zal televisie kijken gewoon veel duurder worden door het wegvallen van de analoge doorgifte.

Tja... jij stuurt nu toch ook email ipv brieven? En een pc is toch echt duurder dan een balpen. ;)
 
Er komen netwerk-mediaboxen op de markt die je hele huis van digitale tv kunnen voorzien. Dus elke tv zijn eigen mediabox zal niet nodig zijn.
Die ontwikkeling is inderdaad gestart.
Je hebt dan ipv bv 3 ontvangers een ontvanger met 3 tuners in 1 behuizing en een paar draadloze clients (ontvangers dus) die je bij de andere tv's zet.
Op dit moment is het bij sateliet, dvb-t (digitenne) en kabel eigenlijk nog steeds meerdere tv's, meerdere ontvangers en bijbehorende smartcard (abonnement). Er zijn trouwens ook ontwikkelingen om 1 smartcard te gebruiken voor meerdere ontvangers. De smartcard delen dus.
Maar ik durf je bijna te garanderen dat de providers geld willen zien voor ieder aangesloten apparaat. Een beetje terug naar de luister en kijkgeld heffing van vroeger, dus betalen voor ieder apparaat.
De uiteindelijke ontwikkeling is tv's, recorders etc die ipv een ingebouwde analoge tuner een ingebouwde digitale tuner/decoder/smartcardhouder hebben. De eerste zijn trouwens al te koop.
UPC blokkeert het gebruik daarvan echter tot nu toe door de mediabox en smartcard aan elkaar te koppelen, zodat je de smartcard niet in zo'n tv kunt gebruiken.

Tja... jij stuurt nu toch ook email ipv brieven? En een pc is toch echt duurder dan een balpen. ;)
Klopt, maar alleen omdat ik toevallig een pc heb. Als ik die niet had schreef ik nog gewoon mijn brieven met een pen op een velletje papier en gingen ze op de post. :)
 
Terug
Bovenaan