• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Horizon stroomverbruik

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Agil1ty
  • Startdatum Startdatum
A

Agil1ty

Hallo allemaal,

ik heb de Horizon HD Mediabox besteld, maar twijfel er erg aan om mijn thompson TWG870u er naast te houden als internet modem. Belangrijkste reden: stroomverbruik.

De Horizon mediabox gebruikt, als je internet en telefonie er op aansluit, namelijk in standby 27,5 Watt. Dit vind ik behoorlijk veel. Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat de standaard UPC mediabox (Thomspn DCI6221UPC, non-hd) verbruikt in standby? Ik heb gevonden dat mijn thomspon TWG870u 13,5 Watt verbruikt. Als ik het thompson modem dus hou, kan ik de horizon mediabox op laag standby instellen (1W), er wel rekening mee houdend dat het dan elke keer 1 minuut duurt voordat de mediabox is opgestart. Al met al verbruik ik in standby dan 1 + 13,5 = 14,5 Watt. Tijdens gebruik heb ik echter hoger verbruik (59 Watt Horizon mediabox + 13,5 thompson modem) = 72.5 Watt! Dit vind ik best veel?

Nu zou ik heel graag jullie mening hier over willen horen. De TV staat voornamelijk 's avonds aan. Wat denken jullie dat voordeliger is? Is het ook mogelijk de horizon mediabox op laag standby in te stellen tijdens de nachturen? Om zo extra te besparen? Alvast heel erg bedankt voor jullie meningen, ik hoor het graag!
 
Agil1ty zei:
Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat de standaard UPC mediabox (Thomspn DCI6221UPC, non-hd) verbruikt in standby?
In standby 1 Watt.
Als je alles via de Horizon box laat lopen en deze in standby zet heb je behalve internet, ook geen telefoon.
Of je die 's nachts wilt missen?
 
Beste Johnny, bedankt voor je reactie. Hier heb je gelijk in..
Ik denk dat het toch het voordeligst is om alles via de thomson modem te laten lopen, en dan de horizon mediabox draadloos aan te sluiten. Dan verandert er namelijk niet veel in mijn huidige situatie, en kan ik de horizon mediabox wel op laag standby zetten. 27,5 Watt is in mijns inziens best veel om ALTIJD aan te hebben staan.

Kan iemand voor mij bereken wat dit ca. per jaar kost? Ben er mee bezig geweest maar kwam er niet uit. De prijs per Kwh is gemiddeld 22 cent in Nederland.
 
Agil1ty zei:
Beste Johnny, bedankt voor je reactie. Hier heb je gelijk in..
Ik denk dat het toch het voordeligst is om alles via de thomson modem te laten lopen, en dan de horizon mediabox draadloos aan te sluiten. Dan verandert er namelijk niet veel in mijn huidige situatie, en kan ik de horizon mediabox wel op laag standby zetten. 27,5 Watt is in mijns inziens best veel om ALTIJD aan te hebben staan.

Kan iemand voor mij bereken wat dit ca. per jaar kost? Ben er mee bezig geweest maar kwam er niet uit. De prijs per Kwh is gemiddeld 22 cent in Nederland.
27,5 W * 24 uur per dag * 365 dagen per jaar = 240900 wh = 240,9Kwh
240,9*0,22=53,00 euro
 
Ja dat klopt, 240,9 kWh per jaar als hij permanent aan staat, ongeveer 2,5 maal zoveel als de oude mediaboxen!
Maar er wordt ook 1W (= 8,76 kWh per jaar) vermeld voor stand-by en dat is ongeveer een tiende van de oude. Afhankelijk van je gebruik (en beleid!) zal het er ergens tussenin zitten.
 
Er zit hier nog wel een klein addertje onder het gras. Veel mensen hebben een modem én een router. Het stroomverbruik van de router moet ook worden meegenomen (dus in mindering worden gebracht) als die functie van de Horizon box wel wordt gebruikt...
 
Weet iemand al of "opnemen op afstand" ook werkt met de Horizon box in de laagste energieverbruik modus (eco stand)? Bij mijn huidige Cisco 8485 gaf dit namelijk nogal eens problemen.
 
Ik heb de Horizon mediabox sinds 10 september in gebruik en zie hier het stroomverbruik in de Nuon E-manager (blauwe lijn):

7985267594_8ceb3583aa_z.jpg


De dagen voor 10 september was de Cisco HD-DVR aangesloten.
 
Als ik dit zo zie is het stroomverbruik meer dan verdubbeld.. Bijna of je een gloeilamp continu laat branden (30-40Watt). Ik heb dan ook besloten de mediabox naast mijn modem te houden.
 
Jep, dat ga ik ook doen. Maar eigenlijk is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk, in het geval van de oude situatie gebruikte het internet- en telefoniemodem natuurlijk ook 24 uur per dag stroom. Nu zit alles in 1. Ben benieuwd wat het resultaat is na de scheiding.
 
Terug
Bovenaan