• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

horizon mediabox (upc) versus los modem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter gigobert
  • Startdatum Startdatum
G

gigobert

Ik heb sinds kort een horizon mediabox van upc ( met HD) voor digitale televisie. Internet gebeurt nog via een kpn modem en bellen nog met een vaste lijn.
Ik overweeg nu om een 3 op 1 constructie van upc te nemen en zie dat dat blijkbaar met die horizonbox allemaal zou moeten kunnen, echter zie ik ook de optie om voor het internet/bellen een apart modem te laten installeren en dus de mediabox alleen voor tv te houden.
Kan iemand mij raden wat het beste is , dus wel of geen apart modem. Prijs schijnt niets uit te maken.
Dank voor jullie advies/opmerkingen.
 
Hangt een beetje van je thuissituatie af. In sommige gevallen is het lastig om de internetaansluitingen in de woonkamer (bij je mediabox) te hebben. Bijvoorbeeld omdat er in de meterkast al UTP kabels liggen.

Ook zijn er mensen die liever een eigen router aansluiten, ook dan heb je een los modem nodig.

Indien dit voor jouw niet van toepassing is, dan zou ik lekker alles via de mediabox laten lopen.
 
Dank René voor je snelle antwoord. Eigenlijk wil ik met mijn internet alleen maar 2 of 3 laptops in mijn huis draadloos kunnen aansluiten op internet. Dus ik denk jouw advies de meest simpele en zekere oplossing is.
 
Wat nog wel een probleem kan zijn is dat het WiFi signaal soms te wensen over laat. In dat geval kun je altijd nog een extra accespoint ergens neerzetten.
 
En vergeet niet dat als je alles laat lopen via de Horizon en deze een keertje stuk zou mogen gaan er niets meer werkt.
 
René [Mr. Jinx] zei:
Ook zijn er mensen die liever een eigen router aansluiten, ook dan heb je een los modem nodig.

Deze snap ik even niet, of de router zich nu bevind in de mediabox of in het losse modem (Technicolor)... in beide situaties kun je er n.l. gewoon een router achter hangen. Wel is het veelal raadzaam om op iedere router die zich achter het modem of de Horizon bevind DHCP uit te schakelen en i.p.v. de WAN, gebruik te maken van de LAN functionalteit zodat je gebruik maakt van een IP-Adres afkomstig van het modem/Horizon.

Voor wat betreft de indeling van het huis. Ik kom bijna overal wel dagelijks de situatie tegen dat de meterkast zich op een gunstigere plaats bevind lees, minder (gewapend) beton en dus een betere bereikbaarheid voor bovenverdiepingen alsmede het eenvoudiger trekken van eventuele (extra) Ethernet Kabels.

Wat wel één van de belangrijke(re) zaken KAN zijn is dat de Horizon soms nog wel eens vastlopers kan vertonen, tussentijds voorzien wordt van een software update etc. bij dergelijke acties houdt het dus in dat ook je internet offline is zoals ook Totaal hier al aanhaalt. Wat ik klanten vaak adviseer is toch om de kosteloze modem te nemen, mocht één van de 2 diensten onverhoopt niet meer werken heb je tenminste toch nog iets wat wel werkt - dit maakt het soms ook tijdens afhandelen van een storing op één van de devices makkelijker om vast te stellen vanuit de SDD (klantenservice).
 
Een eigen router achter de Horizon box, of een modem/router, is een router achter een router en dat maakt poorten openzetten een heel stuk moeilijker.
Als je in je eigen router de DHCP uitschakelt en alleen de LAN poorten gebruikt , gebruik je hem als access point.
Wil je je eigen router echt als router gebruiken omdat hij bv functionaliteit heeft die de UPC spullen missen dan wil je geen router achter een router. Je wilt hem dan achter een modem, of achter een modem/router in bridgemode hangen. De Horizon box kan niet in bridge mode gezet worden, de losse modem/router wel.
 
Ik zit er nu ook weer over te denken om van ene modem/router Thomson ding icm een Asus router, wat op zich goed werkt, af te stappen en weer terug te gaan naar de UPC/Ziggo Horion box uitgebreid met goede AP's op plaatsen waar dat nodig is.

Ik vond alleen dat die Horizon box wat instabiel was zo'n jaar geleden. Hoe is dat tegenwoordig? Zijn ze qua software voldoende stabiel om als geïntegreerde modem/router te gebruiken?
 
nfontein zei:
Ik zit er nu ook weer over te denken om van ene modem/router Thomson ding icm een Asus router, wat op zich goed werkt, af te stappen en weer terug te gaan naar de UPC/Ziggo Horion box uitgebreid met goede AP's op plaatsen waar dat nodig is.

Ik vond alleen dat die Horizon box wat instabiel was zo'n jaar geleden. Hoe is dat tegenwoordig? Zijn ze qua software voldoende stabiel om als geïntegreerde modem/router te gebruiken?

iK heb sinds april weer de horizon als modem (En natuurlijk tv) en k moet zeggen; Het is best wel een vooruitgang qua stabiliteit vind ik zelf dan.
Ik had hiervoor de Ubee EVW3226; Och dat modem was een ramp, Constant rebooten om een goed werkende wifi te krijgen.
Mijn horizon draait nu al 42 dagen zonder enige reboot ;)
 
Ik ben onlangs van internet via horizon en los accesspoint teruggegaan naar een los modem met router. Als ik via de Horizon een speedtest deed waarbij de upload volledig gebruikt werd was voor andere apparaten geen internet meer mogelijk tot deze test was afgerond. Tijdens deze test had ik bekabeld en draadloos gewoon packetloss. Box is al een keer omgewisseld dus daar ligt het niet aan.

Inmiddels zweer ik bij een los modem en eigen router. Horizonbox is prima voor TV maar niet voor internet wat mij betreft :). Helaas is het WIFI van de UBEE zelf niet goed en deze staat bij mij ook in bridge modus.
 
Terug
Bovenaan