- Berichten
- 3.371
De aansluiting met het thuisnetwerk.
Met elke standaard router is door middel van de Horizon mediabox een koppeling te maken met je bestaande thuisnetwerk. Dit natuurlijk, als je daar behoefte aan hebt. Als je alles via de Horizon wilt laten lopen dan heb je een verkeerd topic te pakken. Als je alsnog geinteresseerd bent, lees dan gerust verder.
Mijn eigen setup bestaat op dit moment uit de volgende onderdelen (niet relevante heb ik in dit geval weggelaten):
Horizon box: Kabelmodem 0.58 / Box = 1-1-56.011.0_V 1.25_16777389 (17-09-2012)
Instellingen als volgt:
Linksys WRT320N (SSID = plankie) met DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) mega
Met de volgende instellingen:
Bekijk bijlage 11719
Bekijk bijlage 11721
Iomega Home Media Drive
Meer informatie over deze drive op: Deze locatie
------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze versie van DD-WRT en de Horizon zijn geen vriendjes. Een dergelijk fenomeen heb ik niet bij andere routers gezien (LinkSys WRT54G v1.1 / v7 en een Wireless USB-server van de Aldi). Na heel veel piekeren en proberen heb ik de fabrieksinstellingen hersteld en toen was er geen enkel probleem meer.
Welke stappen heb ik ondernomen?
Als eerst alles uit- en aangezet. De Horizon heeft geen op de Ethernet aangesloten apparaten. De Linksys heeft de Iomega NAS aangesloten. Ik ben aangemeld op het draadloze netwerk van de Horizon en heb me aangemeld via 192.168.192.1 op de webinterface.
Via Basic naar Home network gegaan. Bij Connection type gekozen voor: WiFi Scanning en om door te gaan op Save geklikt. Het apparaat gaat op zoek en je kunt vervolgens kiezen met welke access-point je verbonden wilt worden. Als de instellingen worden opgeslagen de melding dat het ding wordt herstart. De 90 seconden zijn ietwat optimistisch, maar na 2 minuten is de Horizon klaar en kun je 'm via https://gwlogin benaderen.
Na een geslaagde herstart (die iets langer duurt dan de optimistisch geschatte 90 seconden, namelijk ongeveer 2 minuten) is de Horizon box weer bereikbaar via https://gwlogin
Als je opnieuw bent ingelogd en de verbinding is geslaagd, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
Bekijk bijlage 11715
Opvallende zaken, tips en weetjes:
- De DHCP server van de Horizon blijft ingeschakeld
- Het Horizon netwerk (in mijn geval Netwoik!) blijft ook ingeschakeld
- Op mijn bestaande router worden 20 IP-adressen gereserveerd voor UPCGW_Dxxx met behulp van opeenvolgende virtuele mac-adressen.
- Het MAC-adres welke zich aanmeldt als wireless apparaat verschilt qua MAC-adres 1 wat er in https://gwlogin zichtbaar is. In mijn geval staat er in de interface van de Horizon: A0:0B:BA:87:8A:32, in de interface van mijn router is dit A0:0B:BA:87:8A:33. Hier is wel een hardware-matige verklaring voor: Elke router/accesspoint heeft twee mac-adressen, een interne en een voor de buitenwereld. Hier getoond wordt de interne. De buitenwereld is +1.
- De virtuele MAC-adressen worden gezien als normale cliënts, niet als Wireless clients.
- Mocht je gebruik willen maken van MAC Filtering, dan hoef je maar 1 MAC-adres vrij te geven (tenminste, in mijn geval. Mogelijk dat een andere router hier anders over denkt!)
- De op je eigen router gereserveerde poule is uitgegeven aan je Horizon, welke deze weer reserveert voor toekomstige apparaten als ze worden aangemeld.
- De apparaten op beide netwerken kunnen elkaar zien. 192.168.1.143 (De Iomega NAS) is vanaf zowel het Horizon als het bestaande thuisnetwerk bereikbaar.
- De webinterface van Horizon is vanaf beide netwerken te benaderen. Op het Horizon-netwerk is dit via https://gwlogin, op je thuisnetwerk (in mijn geval, mogelijk bij anderen een andere naam) via het IP-adres wat te pingen is op UPCGW_D500
- De IP-adressen die zijn gereserveerd worden gebruikt, wanneer er een apparaat wordt aangemeld op het wireless netwerk van de Horizon. Er wordt door de DHCP-server van Horizon een van de IP-adressen uitgegeven welke op de router zijn gereserveerd. Hierdoor worden IP-conflicten voorkomen.
- Als je een van de twee apparaten moet herstarten is mijn tip: doe ze allebei. Doe je dit niet, dan kun je alsnog IP-adres conflict-meldingen krijgen.
Tot slot, nog een screenshot van hoe de mac-adressen er bij mij thuis uitzien, om je een idee te geven.
Bekijk bijlage 11723
Alle apparaten hangen bij mij weer aan m'n eigen netwerk en zijn vanuit de Horizon zichtbaar. DLNA wordt netjes gezien van zowel m'n Iomega NAS als m'n laptop en zijn gewoon te benaderen en te gebruiken.
Problemen die je kunt tegenkomen:
- Je SSID en je Encryption key mogen niet voorzien zijn van spaties. Underscores en andere leestekens (heb ze niet allemaal geprobeerd!) lijken geen problemen op te leveren.
Met elke standaard router is door middel van de Horizon mediabox een koppeling te maken met je bestaande thuisnetwerk. Dit natuurlijk, als je daar behoefte aan hebt. Als je alles via de Horizon wilt laten lopen dan heb je een verkeerd topic te pakken. Als je alsnog geinteresseerd bent, lees dan gerust verder.
Mijn eigen setup bestaat op dit moment uit de volgende onderdelen (niet relevante heb ik in dit geval weggelaten):
Horizon box: Kabelmodem 0.58 / Box = 1-1-56.011.0_V 1.25_16777389 (17-09-2012)
Instellingen als volgt:
Linksys WRT320N (SSID = plankie) met DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) mega
Met de volgende instellingen:
Bekijk bijlage 11719
Bekijk bijlage 11721
Iomega Home Media Drive
Meer informatie over deze drive op: Deze locatie
------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze versie van DD-WRT en de Horizon zijn geen vriendjes. Een dergelijk fenomeen heb ik niet bij andere routers gezien (LinkSys WRT54G v1.1 / v7 en een Wireless USB-server van de Aldi). Na heel veel piekeren en proberen heb ik de fabrieksinstellingen hersteld en toen was er geen enkel probleem meer.
Welke stappen heb ik ondernomen?
Als eerst alles uit- en aangezet. De Horizon heeft geen op de Ethernet aangesloten apparaten. De Linksys heeft de Iomega NAS aangesloten. Ik ben aangemeld op het draadloze netwerk van de Horizon en heb me aangemeld via 192.168.192.1 op de webinterface.
Via Basic naar Home network gegaan. Bij Connection type gekozen voor: WiFi Scanning en om door te gaan op Save geklikt. Het apparaat gaat op zoek en je kunt vervolgens kiezen met welke access-point je verbonden wilt worden. Als de instellingen worden opgeslagen de melding dat het ding wordt herstart. De 90 seconden zijn ietwat optimistisch, maar na 2 minuten is de Horizon klaar en kun je 'm via https://gwlogin benaderen.
Na een geslaagde herstart (die iets langer duurt dan de optimistisch geschatte 90 seconden, namelijk ongeveer 2 minuten) is de Horizon box weer bereikbaar via https://gwlogin
Als je opnieuw bent ingelogd en de verbinding is geslaagd, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
Bekijk bijlage 11715
Opvallende zaken, tips en weetjes:
- De DHCP server van de Horizon blijft ingeschakeld
- Het Horizon netwerk (in mijn geval Netwoik!) blijft ook ingeschakeld
- Op mijn bestaande router worden 20 IP-adressen gereserveerd voor UPCGW_Dxxx met behulp van opeenvolgende virtuele mac-adressen.
- Het MAC-adres welke zich aanmeldt als wireless apparaat verschilt qua MAC-adres 1 wat er in https://gwlogin zichtbaar is. In mijn geval staat er in de interface van de Horizon: A0:0B:BA:87:8A:32, in de interface van mijn router is dit A0:0B:BA:87:8A:33. Hier is wel een hardware-matige verklaring voor: Elke router/accesspoint heeft twee mac-adressen, een interne en een voor de buitenwereld. Hier getoond wordt de interne. De buitenwereld is +1.
- De virtuele MAC-adressen worden gezien als normale cliënts, niet als Wireless clients.
- Mocht je gebruik willen maken van MAC Filtering, dan hoef je maar 1 MAC-adres vrij te geven (tenminste, in mijn geval. Mogelijk dat een andere router hier anders over denkt!)
- De op je eigen router gereserveerde poule is uitgegeven aan je Horizon, welke deze weer reserveert voor toekomstige apparaten als ze worden aangemeld.
- De apparaten op beide netwerken kunnen elkaar zien. 192.168.1.143 (De Iomega NAS) is vanaf zowel het Horizon als het bestaande thuisnetwerk bereikbaar.
- De webinterface van Horizon is vanaf beide netwerken te benaderen. Op het Horizon-netwerk is dit via https://gwlogin, op je thuisnetwerk (in mijn geval, mogelijk bij anderen een andere naam) via het IP-adres wat te pingen is op UPCGW_D500
- De IP-adressen die zijn gereserveerd worden gebruikt, wanneer er een apparaat wordt aangemeld op het wireless netwerk van de Horizon. Er wordt door de DHCP-server van Horizon een van de IP-adressen uitgegeven welke op de router zijn gereserveerd. Hierdoor worden IP-conflicten voorkomen.
- Als je een van de twee apparaten moet herstarten is mijn tip: doe ze allebei. Doe je dit niet, dan kun je alsnog IP-adres conflict-meldingen krijgen.
Tot slot, nog een screenshot van hoe de mac-adressen er bij mij thuis uitzien, om je een idee te geven.
Bekijk bijlage 11723
Alle apparaten hangen bij mij weer aan m'n eigen netwerk en zijn vanuit de Horizon zichtbaar. DLNA wordt netjes gezien van zowel m'n Iomega NAS als m'n laptop en zijn gewoon te benaderen en te gebruiken.
Problemen die je kunt tegenkomen:
- Je SSID en je Encryption key mogen niet voorzien zijn van spaties. Underscores en andere leestekens (heb ze niet allemaal geprobeerd!) lijken geen problemen op te leveren.
Laatst bewerkt door een moderator:
