• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Holland Doc: Meltdown - geen ondertiteling

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Channie
  • Startdatum Startdatum
C

Channie

Nu op Holland Doc de docu Meltdown. Helaas geen ondertiteling. Via info-knop gekeken en ondertiteling staat op "Geen" en is ook niet te veranderen.

Kan één van de UPC-medewerkers dit bevestigen?
 
Ik zag laatst een documentaire op Cultura zonder ondertiteling. De documentaire was nog nooit eerder op Nederland 1, 2 of 3 vertoond, en dus ging ik ervan uit dat het een budgettaire kwestie was: Cultura heeft geen geldpotje om zelf films te laten ondertitelen. Die zenders zijn immers allemaal erg low-budget.

Het is maar een theorie.
 
Bij HilversumBest is het inderdaad wel een budget-kwestie.
Bij een serie die ik volg was er geen ondertiteling en ik heb het gevraagd, kreeg keurig dat antwoord.

Wat ik bij latere afleveringen (van "de wereld van Boudewijn Büch") wel weer vreemd vond is dat de ondertitels half in beeld stonden.
De onderkant was eraf en dat terwijl het orginele programma in 4:3 staat en dit beeld nu ook.
Ik maar denken dat ondertitels "ingebakken" zitten in het programma.

Ondertitels blijven maar lastige dingen..... ;)
 
Wat al die hilversumse zender fout doen (nu met uitzondering van de serie 'In Europa') is dat ze gewoon de scanconverter op 16:9 laten staan. Als ze dus 4:3 archief materiaal uitzenden gaat dat mis. Ze moeten 4:3 materiaal inkaderen in een 16:9 scherm met zwarte balken links en rechts dat is het enige juiste.
Al die programma's die internet- of USA materiaal uitzenden in een breedbeeld stand zoals De Wereld Draait Door en gisteren uiteraard PeterR ook, doen het ook verkeerd. Dat leidt er dan inderdaad toe dat een gedeelte van de onderkant eraf wordt gehaald en dat gaat mis bij ingebakken ondertitels, etc.
 
Terug
Bovenaan