• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Hoe twee XL mediaboxen, LAN en Wifi aanleggen?

B

bobob21

Hai

Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe huis en vraag me af hoe ik een netwerk kan aanleggen dat voldoet aan mijn wensen:

a) In zitkamer (beneden) en studeerkamer (boven) een smart TV met een eigen (Ziggo) mediabox die ook op internet kan voor Netflix

b) In de studeerkamer een gigabit LAN waarop ik mijn PC + NAS (en de smart TV) kan aansluiten voor een snelle en stabiele verbinding

c) Op beide verdiepingen voldoende Wifi bereik (liefst twee AP; eentje voor kinderen en eentje voor ouders)
Lijkt me niet te veel gevraagd. Maar toch lijkt het me lastig hoe ik dit moet aanpakken. De Ziggo coax komt beneden in de meterkast binnen. Verder is er zowel in de zitkamer als studeerkamer een coax aansluitpunt. Er ligt nergens een UTP netwerk/aansluitpunten. De vloer is van gewapend beton, dus op elke verdieping een AP lijkt me wel verstandig.

Nu heb ik wel wat ideeën hoe ik dit kan aanpakken, maar weet niet zeker of ik het zo kan invullen en welke optie beter is. Zeker omdat ik de sleutels niet heb, kan ik zaken niet testen. Als ik niet om een UTP netwerk heen kan, dan is dat goed om dat z.s.m. te weten zodat ik het mee kan nemen in de verbouwing.

Optie 1a: modem-router in meterkast

Ik laat de standaard Ziggo modem/router in de meterkast. Vanaf daar gaat een UTP kabel naar de studeerkamer. Op de wandcontactdoos sluit ik een switch aan of een router (in bridge mode?) waarop ik de PC, NAS en tweede TV aansluit.

Vraag: als ik in de studeerkamer een router plaats, kan ik dan ook de Wifi functie hiervan gebruiken, of kan je geen AP hebben indien je router in bridge modus hebt gezet? De vraag is hoe ik dus boven Wifi krijg

Verder kan ik beneden de mediabox aansluiten op de COAX aansluiting en boven idem dito. En maar hopen dat de smart TV beneden voldoende Wifi bereik heeft voor soepel Netflix of streamen van films die boven op de PC/NAS staan. Zo niet, dan ook nog een UTP kabel trekken van meterkast naar smart TV beneden.

Optie1b: meterkast modem in bridge modus, router boven

Zelfde als optie 1a, maar nu doe ik de Ziggo modem in de meterkast in bridge mode. Met een UTP kabel gaat de verbinding naar de studeerkamer boven. Ik sluit een router aan op de wandcontactdoos. Vervolgens sluit ik alle apparaten hier bedraad aan. En ik kan gewoon de AP gebruiken voor deze verdieping.

Vraag: als ik beneden ook de smart TV via UTP wil aansluiten i.p.v. Wifi, hoe kan ik dat doen? Kan ik een switch aansluiten op de Ziggo modem in bridge mode?

Vanaf deze meterkast switch gaat er dan een UTP kabel naar boven waarop ik de router aansluit en een UTP kabel naar de zitkamer waar ik de smart TV op aansluit. Het enige wat dan nog overblijft is een AP voor de beneden verdieping…

Optie 2a: Zitkamer mediabox als router instellen

Ik begrijp dat de nieuwe Horizon XL mediaboxen als router kan gebruiken. Dat heeft mogelijk een aantal voordelen in mijn situatie. Ik zet beneden de hoofd mediabox in de zitkamer. Daar kan ik dan meteen ook de smart TV via een UTP kabel op aansluiten om stabiel te kunnen streamen (ik heb slechte ervaringen met netflix over wifi). En heb gelijk een AP beneden voor de laptops en tablets, smartphones. Boven sluit ik de ‘Ziggo Extra Mediabox’ aan op de coax aansluitpunt daar.

Vraag: ik lees wisselende verhalen over de betrouwbaarheid om de extra mediabox via coax aan te sluiten op de hoofd mediabox. Die post zijn doorgaans wel een jaar oud. Is dit inmiddels verbeterd via een firmware?

De vraag is wel hoe ik boven de PC/NAS/Smart TV op internet krijg. Moet ik dan alsnog een UTP aansluitpunt creëren in de studeerkamer? Maar hoe? De mediabox in de zitkamer is de router dus de UTP moet vanaf daar komen? Dat lijkt me onhandig.

Misschien een UTP kabel van de zitkamer mediabox laten lopen naar de meterkast. Daar aansluiten op een patchpanel. En dan vanaf daar een UTP kabel naar de studeerkamer. Daar sluit ik een switch aan waar ik de apparaten aan hang. Kan dat: de patchpanel in de meterkast gebruiken om twee UTP kabels als het ware aan elkaar te knopen?

Optie 2b: Studeerkamer mediabox als router instellen (ideale oplossing?)

Nu lijkt mij de volgende opzet de beste oplossing, maar weet niet of ik denkfouten maak.
Ik plaats de hoofd mediabox niet beneden, maar boven in de studeerkamer (kan dat?). Gezien de mediabox als router fungeert, kan ik mijn PC, NAS en smartphone hier direct met een UTP kabel op aansluiten voor een stabiele verbinding. Ik heb gelijk een AP voor de boven verdieping.

Beneden plaats ik de exta mediabox bij de smart tv. Nu is mijn vraag: heeft de smart TV dan via de extra mediabox meteen ook meteen internet om te netflixen? En fungeert deze extra mediabox ook direct als een tweede AP voor wifi op de beneden verdieping? Of heeft de extra mediabox alleen een TV signaal en geen internet?

Indien het laatste, hoe sluit ik de smart TV beneden dan aan op internet en creeer ik een extra AP beneden ? Ik heb geen vertrouwen in dat de AP boven waar de hoofd mediabox voldoende door de betonnen vloer heen komt voor een goed bereik beneden. Kan ik een UTP kabel vanaf de meterkast modem laten lopen naar de zitkamer of gaat dat niet omdat de modem geen router functie heeft gezien dat mediabox boven die heeft overgenomen? Kan ik een switch aansluiten op de meterkast modem?

Als ik geen UTP kan ‘aftappen’ van de meterkast modem, dan zal ik de UTP moeten aftakken van de mediabox boven. Het liefst doe ik dat wel weer via de meterkast. Dus een UTP kabel van mediabox boven naar een patchpanel in de meterkast. Vervolgens sluit ik op de patchpanel een UTP kabel die naar de smart TV in de zitkamer gaat. Eventueel zet ik nog een switch tussen de TV en de wandcontactdoos in de zitkamer waardoor ik ook een extra AP er op kan aansluiten.

Feedback?

Kortom, een heel verhaal met veel vragen. Optie 2b lijkt me de beste optie. Boven heb ik dan een gigabit netwerk en goed wifi. Als het wifi signaal afkomstig van boven toch sterk genoeg is om beneden te streamen naar de zitkamer TV, dan hoef ik helemaal geen UTP kabels te trekken. Dat scheelt. Voorwaarde is wel dat de hoofd mediabox en extra mediabox goed functioneren met alleen een coax verbinding.

Wat denk je? Is optie 3b werkzaam? Zie ik iets over het hoofd waarom het niet op deze manier zal werken? Of heb je een betere optie?

Ik heb al een Netgear router die ik kan inzetten naast de Ziggo modem en mediaboxen. Een extra AP of switch kopen is geen probleem. Een AP via het electranetwerk inzetten gaat de voorkeur niet naar uit (tegenvallende prestaties en 3 fasen stroom), maar is niet ondenkbaar. Het liefst omzeil ik het trekken van UTP kabels en plaatsen van extra wandcontactdozen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wilde stuk voor stuk antwoord geven op je vragen, maar het zijn er zoveel en het loopt zo uit een dat daar geen beginnen aan is. Sorry :)

Je wilt eigenlijk een mooi netwerk aanleggen, maar hebt de infrastructuur daar (nog) niet voor.

Wat volgens mij het makkelijkst te realiseren en te begrijpen is, en meteen de beste oplossing qua Netflix streaming:

Horzionbox met internet/router (alles in 1) in de woonkamer.
2 x UTP 1 x UTP kabel naar de studeerkamer. Deze sluit je daar aan op een switch met AP voor internet. Deze switch sluit je vervolgens ook weer aan op de extra horizonbox.

Alle andere opties die je noemt zijn ook wel mogelijk, maar hebben nogal wat afhankelijkheden zoals Wifi signaal en betrouwbaarheid van coax tbv de extra mediabox.

Stel nou dat het echt niet mogelijk is om UTP te trekken, loopt er wel een Coax van woonkamer naar studeerkamer? Zo ja, dan zou je een MoCA adapter kunnen overwegen. Je kunt dan over de coax kabel ook internet sturen. Hiervoor heb je 2 extra kastjes nodig. Probleem is alleen dat je dan niet zeker weet of de Extra mediabox goed werkt (over coax) en verder is dit ook een redelijk dure oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Horizonbox met internet/router (alles in 1) in de woonkamer.
2 x UTP kabel naar de studeerkamer. 1 UTP gaat naar de extra mediabox en de andere UTP gaat naar een switch met AP.
Volgens mij werkt de Extra Mediabox XL gewoon als je deze op een switch aansluit. Scheelt je weer een extra UTP-kabel. Mocht dat niet werken, dan hoef je enkel de activatie (registratie eerste gebruik) te doorlopen op de enkele UTP-kabel. Nadat deze werkt gewoon ompluggen naar de switch. Op die manier hebben hier 2 Extra Mediabox XL gewerkt. Beide aangesloten op dezelfde switch met één UTP-kabel naar de Mediabox XL. Kan dat AP daarna ook op die switch... opgelost.
 
Indien mogelijk is het leggen van UTP-kabels naar elk gewenst aansluitpunt het beste!
Anders kun je het beste gebruik maken van Acces Points (AP). Hiervoor kun je ook een router gebruiken waarvan je de DHCP-server uitzet, daarmee wordt het eigenlijk een switch, waarvan je dan wel de Wifi mogelijkheden kunt gebruiken. Je dient dan de WAN-poort niet te gebruiken, maar alleen de LAN-poorten. Daarmee verlies je dus eigenlijk wel 1 aansluiting, omdat die verbonden moet zijn met de Ziggo router (die is dan DHCP-server). Het voordeel hiervan is dat je wel 1 netwerk hebt, en niet verschillende netwerken.

Zelf heb ik ook de ConnectBox (CB) in de meterkast. Die is DHCP-server. Wifi staat ook aan. Daarnaast heb ik naar elke verdieping een UTP-kabel lopen en op elke verdieping een router aangesloten (op de LAN-poort) waarbij de DHCP-server van de router uitgeschakeld is, zodat alleen de CB ip adressen uitdeelt. Wifi van de routers staat gewoon aan. Dus kan op elke verdieping een Wifi verbinding maken met de router die op die verdieping staat. Ik vind dit zelf prima werken.
 
Qua wifi: mesh systeem Ubiquiti AmpliFi HD Set. Zoek er maar eens op op internet!
 
Volgens mij werkt de Extra Mediabox XL gewoon als je deze op een switch aansluit. Scheelt je weer een extra UTP-kabel.
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dat maakt het nog makkelijker! Ik heb mijn bericht aangepast.
 
Allereerst, dank alle vier voor het meedenken! Ik blijf maar peinzen hoe ik het moet aanpakken (zeker gezien ik het niet kan uitproberen), dus fijn deze reacties.

Horzionbox met internet/router (alles in 1) in de woonkamer.
2 x UTP 1 x UTP kabel naar de studeerkamer. Deze sluit je daar aan op een switch met AP voor internet. Deze switch sluit je vervolgens ook weer aan op de extra horizonbox.

<Edit>moet er ook nog een UTP van meterkast naar zitkamer Mediabox of heeft die voldoende aan coax? En de smart tv sluit je met UTP aan de Mediabox voor Netflix?/edit

Hoe sluit is de switch in de studeerkamer aan op de mediabox in de zitkamer?

Ik weet niet of er een leiding van de studeerkamer naar de zitkamer gaat. Lijkt me niet logisch. Maar ik ben eigenlijk geen klusser, dus misschien ook wel. Stel er gaat wel een leiding van zitkamer naar studeerkamer, dan dus een UTP kabel trekken en switch in studeerkamer rechtstreeks aansluiten op de mediabox beneden. Wat zit er dan nog in de meterkast, niks of nog wel een modem?

Stel dat er geen leiding tussen de studeerkamer en zitkamer is. Kan ik dan een UTP kabel trekken van zitkamer naar meterkast en dan van meterkast naar studeerkamer? Wat heb ik daar voor nodig om deze twee kabels in de meterkast aan elkaar te knopen in de meterkast, alleen een patchpanel of ook een switch o.i.d?

En zou ik het ook kunnen omdraaien: mediabox boven in studeerkamer en dan maar 1 UTP kabel naar zitkamer voor de extra mediabox? Waarom: de extra mediabox is kleiner en ook stiller hoop ik. Daardoor mooier in de zitkamer.


Stel nou dat het echt niet mogelijk is om UTP te trekken, loopt er wel een Coax van woonkamer naar studeerkamer? Zo ja, dan zou je een MoCA adapter kunnen overwegen. Je kunt dan over de coax kabel ook internet sturen. Hiervoor heb je 2 extra kastjes nodig. Probleem is alleen dat je dan niet zeker weet of de Extra mediabox goed werkt (over coax) en verder is dit ook een redelijk dure oplossing.

Ah. Ik dacht dat de (extra) mediabox XL standaard waren voorzien van MoCA en dat je geen aanvullende adapters nodig hebt. Het leek me daarom wel een elegante oplossing. Maar uit de reacties begrijp ik dat UTP toch de voorkeur blijft hebben.

Maar just in case: er is een COAX aansluitpunt in de zitkamer en de studeerkamer. Ik weet niet of deze rechtstreeks met elkaar zijn verbonden. Ik ging er vanuit dat de COAX in meterkast binnenkomt en dan zich daar splitst naar de diverse kamers. Er zal dus wel een soort coax splitter daar zitten denk ik. Werkt de mediabox XL - extra mediabox XL connectie niet als de coax via een verdeelstation in de meterkast loopt? Zo niet, dan valt de hele "optie 2" af en moet ik volgens mij wel voor UTP netwerk gaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indien mogelijk is het leggen van UTP-kabels naar elk gewenst aansluitpunt het beste!
Anders kun je het beste gebruik maken van Acces Points (AP).

Beneden de Mediabox (met UTP aansluit mogelijkheden) en boven een switch (waarop ik PC, extra mediabox, etc) voldoet hier toch aan?



Hiervoor kun je ook een router gebruiken waarvan je de DHCP-server uitzet, daarmee wordt het eigenlijk een switch, waarvan je dan wel de Wifi mogelijkheden kunt gebruiken. Je dient dan de WAN-poort niet te gebruiken, maar alleen de LAN-poorten. Daarmee verlies je dus eigenlijk wel 1 aansluiting, omdat die verbonden moet zijn met de Ziggo router (die is dan DHCP-server). Het voordeel hiervan is dat je wel 1 netwerk hebt, en niet verschillende netwerken.

Ah. Dus als ik de DHCP uitzet in mijn Netgear router, dan kan ik deze als switch inzetten in de studeerkamer? En daar sluit ik vervolgens alle bedrade apparatuur aan (incl. extra mediabox) en heeft ook nog een AP voor wifi? Dat klinkt ideaal!


Zelf heb ik ook de ConnectBox (CB) in de meterkast. Die is DHCP-server. Wifi staat ook aan. Daarnaast heb ik naar elke verdieping een UTP-kabel lopen en op elke verdieping een router aangesloten (op de LAN-poort) waarbij de DHCP-server van de router uitgeschakeld is, zodat alleen de CB ip adressen uitdeelt. Wifi van de routers staat gewoon aan. Dus kan op elke verdieping een Wifi verbinding maken met de router die op die verdieping staat. Ik vind dit zelf prima werken.

Hoe heb jij de mediabox in de zitkamer dan aangesloten op het netwerk? Ik begrijp dat je een keuze hebt om de CB in de meterbox als router te laten fungeren of de Mediabox. Jij hebt het eerste gekozen. Klopt dat? En hoe kan je bijv. Netflix kijken op de TV beneden? Alleen via Wifi? De hoofd mediabox en extra mediabox kunnen probleemloos met elkaar communiceren ondanks dat er een CB en een switch tussen zit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beneden de Mediabox (met UTP aansluit mogelijkheden) en boven een switch (waarop ik PC, extra mediabox, etc) voldoet hier toch aan?
Dan moet je wel zorgen dat je beneden een UTP kabel hebt lopen naar de mediabox. Mits je tenminste een los modem/router (ConnectBox) in de meterkast gaat gebruiken. Je kunt de mediabox ook draadloos verbinden met de CB. Dan wordt de mediabox een repeater. Maar bekabeld aansluiten is altijd beter.
Als je boven een switch gebruikt. Dan heb je geen draadloos netwerk boven, dus zal het draadloos bereikbaar slechter zijn! Je kunt beter een AP of router gebruiken (die je als AP instelt)

Ah. Dus als ik de DHCP uitzet in mijn Netgear router, dan kan ik deze als switch inzetten in de studeerkamer? En daar sluit ik vervolgens alle bedrade apparatuur aan (incl. extra mediabox) en heeft ook nog een AP voor wifi? Dat klinkt ideaal!
Klopt, je dient dan DHCP uit te zetten. En alleen gebruik te maken van de LAN-poorten. De WAN-poort blijft dus ongebruikt.

Hoe heb jij de mediabox in de zitkamer dan aangesloten op het netwerk? Ik begrijp dat je een keuze hebt om de CB in de meterbox als router te laten fungeren of de Mediabox. Jij hebt het eerste gekozen. Klopt dat? En hoe kan je bijv. Netflix kijken op de TV beneden? Alleen via Wifi?
Ik heb een los modem (ConnectBox) in de meterkast. De Mediabox in de woonkamer is draadloos verbonden met de CB. Mijn TV is ook draadloos verbonden met de CB. Beide draadloos omdat ik daar helaas geen UTP aansluiting heb liggen.
Voor Netflix op de mediabox heb je alleen een coax kabel(aansluiting) nodig. Voor Netflix op je tv moet je tv draadloos (wifi) of bekabeld verbonden zijn, waarbij bekabeld natuurlijk de voorkeur heeft.

De hoofd mediabox en extra mediabox kunnen probleemloos met elkaar communiceren ondanks dat er een CB en een switch tussen zit?
Werkt inderdaad ook gewoon indien je gebruik maakt van een CB. Zelf gebruik ik MoCa (coax) voor de verbinding tussen de hoofd mediabox en extra box. Maar UTP schijnt beter te werken.
 
<Edit>moet er ook nog een UTP van meterkast naar zitkamer Mediabox of heeft die voldoende aan coax? En de smart tv sluit je met UTP aan de Mediabox voor Netflix?/edit

Vanuit de meterkast hoeft dan geen extra UTP. Een coakabel vanaf het aansluitpunt (AOP) naar de woonkamer is voldoende.

Meterkast >---[ coax ]---> Woonkamer >---[ UTP ]---> Studeerkamer

De smart tv kun je via UTP aansluiten voor Netflix ja. Op de mediabox zitten namelijk UTP poorten. Maar Netflix kan natuurlijk ook rechtstreeks via de mediabox zelf (op kanaal 150).

Hoe sluit is de switch in de studeerkamer aan op de mediabox in de zitkamer?
Dat doe je dus via die ene UTP kabel die je moet hebben van woonkamer naar studeerkamer. Daar sluit je dan een switch op aan met meerde UTP poorten. 1 poort sluit je aan op de extra mediabox. De overige poorten kun je dan bijvoorbeeld op je PC aansluiten, of je smart tv voor internet op je tv.

Ik weet niet of er een leiding van de studeerkamer naar de zitkamer gaat. Lijkt me niet logisch. Maar ik ben eigenlijk geen klusser, dus misschien ook wel. Stel er gaat wel een leiding van zitkamer naar studeerkamer, dan dus een UTP kabel trekken en switch in studeerkamer rechtstreeks aansluiten op de mediabox beneden. Wat zit er dan nog in de meterkast, niks of nog wel een modem?
Klopt helemaal! Er zit dan niks in je meterkast. Internet/bellen/tv zit allemaal in de mediabox.

Stel dat er geen leiding tussen de studeerkamer en zitkamer is. Kan ik dan een UTP kabel trekken van zitkamer naar meterkast en dan van meterkast naar studeerkamer? Wat heb ik daar voor nodig om deze twee kabels in de meterkast aan elkaar te knopen in de meterkast, alleen een patchpanel of ook een switch o.i.d?
Patchpanel is wat overdreven. Dat is leuk als er meerdere kabels binnen komen.
Het enige wat je dan nodig hebt is een netwerkswitch. Daarmee kan je de twee kabels verbinden.

En zou ik het ook kunnen omdraaien: mediabox boven in studeerkamer en dan maar 1 UTP kabel naar zitkamer voor de extra mediabox? Waarom: de extra mediabox is kleiner en ook stiller hoop ik. Daardoor mooier in de zitkamer.
Ja dat kan.

Ah. Ik dacht dat de (extra) mediabox XL standaard waren voorzien van MoCA en dat je geen aanvullende adapters nodig hebt. Het leek me daarom wel een elegante oplossing. Maar uit de reacties begrijp ik dat UTP toch de voorkeur blijft hebben.
Ja dat is verwarrend. Hier heeft Ziggo namelijk de boot gemist.
De mediabox XL (horizon) doet wel MoCA. Het zit ingebouwd, alleen zijn ze 'vergeten' ook internet erbij te doen. Als je de twee mediaboxen met coax verbind dan heb je alleen het TV signaal. Het was mooi geweest als ook internet erbij zat, zodat de extra mediabox dan een soort accesspoint zou worden. Gemiste kans.
Daarom heb je speciale adapters nodig als je dat toch voor elkaar wilt krijgen.

Maar just in case: er is een COAX aansluitpunt in de zitkamer en de studeerkamer. Ik weet niet of deze rechtstreeks met elkaar zijn verbonden. Ik ging er vanuit dat de COAX in meterkast binnenkomt en dan zich daar splitst naar de diverse kamers. Er zal dus wel een soort coax splitter daar zitten denk ik. Werkt de mediabox XL - extra mediabox XL connectie niet als de coax via een verdeelstation in de meterkast loopt? Zo niet, dan valt de hele "optie 2" af en moet ik volgens mij wel voor UTP netwerk gaan
Die zullen ongetwijfeld beiden naar de meterkast gaan. Maar dat maakt verder niet uit. Je kunt ze prima aan elkaar koppelen. Daar zijn gewoon splitters voor. Let er wel op dat je goede kwaliteit hebt, geschikt voor MoCA.
 
Terug
Bovenaan